Direktlänk till inlägg 9 augusti 2007

Ibland när man tänker så

Av maria - 9 augusti 2007 13:01

tar det en stund till, av tänkande, särskilt när man tar del av de reflektioner man får på själva tänket, då får man dra slipstenen i skallen ett par varv till...


Dessa extra varv med slipstenen fick mig att fastna och det var något annat som pockade på uppmärksamhet. En dikt! Det var en dikt som dök upp i huvudet på mig. Denna dikt:


"Sin sorg skall man inte bädda

på silke och dun

eller gömma för sol och dag.


Nej, den skall brännas av ljuset

och trampas mot kisel

tills den dör av egen smärta."


av Brita Ysabel Gustafson


Jag gillar den, det var en av de dikter jag plockade ut som en favorit ur," Du tror du kuvar mig liv! Det är en antologi som Tua Forsström och Märta Tikkanen samlat ihop, Finländska kvinnors lyrik genom tiderna....


Jag fick den av min moster när jag fyllde 17 år...


Jag hoppas på en bra eftermiddag!!!

 
 
Ella

Ella

9 augusti 2007 13:44

Jag förstår att du tycker om den dikten. Jag har en god vän (som jag fått genom bloggen och egentligen inte känner) som brukar maila till mig och tala om att man inte ska stänga in sin sorg, att det är bättre att visa den. Kanske ligger det något i det.

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 14:18

Ella: Visst är det något visst med den! Jag tror på att sorg kan självdö genom att utsättas....

 
Ella

Ella

9 augusti 2007 19:48

Jag vet inte om jag håller med. Jag tror bara att den blir en del av livet. Beror kanske på vilken slags sorg förstås...

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 20:50

Ella: Jo men det är det jag menar att när sorgen blivit intregerad med livet så är den ju i princip död... Den är i stället en del av dig i annorlunda form

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards