Direktlänk till inlägg 9 augusti 2007

Jag vet inte men med åren

Av maria - 9 augusti 2007 14:24

så förändras ju mycket saker, tankar och funderingar... En sak som förändras är hur man förhåller sig till att fylla år...


Som barn bar man förväntan, man undrade om det skulle synas att man blev ett helt år äldre över en natt... Som tonåring bar man en annan förväntning och det var att för var år man fyllde så kom man närmre den magiska vuxenheten... Som vuxen så finns det dem som vill sluta fylla år för att de inte vill åldras, sån är inte jag... Jag gillar att åldras, det är ju liksom det som är hela poängen med livet och genom åldrandet så fylls livet...


Så det är inte det. Det är något annat som gör att jag inte ser fram emot, på samma sätt som förr, att fylla år. Kanske för att det kräver energi, man ska duka upp borden, vara social och trevlig och... Ja, allt. (Hrm, mamma och syster yster, om ni läser så tro inte att jag inte önskar er på besök, för det önskar jag.) Så vad är det som förändras? Kanske förväntan inte finns längre, man vet ju redan att ett år till gör inte så mycket mer än ytterligare ett tandläkarbesök, ett par rynkor här och där och andra småkrämpor som kommer till de som redan finns, barnen blir äldre och livet lunkar på...


Det kanske var själva förväntningen som gjorde nöjet med att fylla år helt enkelt. Ju äldre man blir så kanske man tappar det, förväntanskänslan...



 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

9 augusti 2007 16:01

Nej, fylla år som vuxen ÄR inte lika roligt och förväntansfullt som när man var barn och tonåring... Jag tror att det handlar lite om att man numera måste planera och pyssla till det på ett annat sätt.. man har liksom ansvaret för "hela kalaset"... Kan inte bara sitta på rumpan och önska sig längre...

Det gäller julen också, den var ju rolig och pirrig när man var barn, nu vet man att det jätteansvarsfullt... alla barnen och alla andra, ska bli nöjda och belåtna, alla ska vara vänner, maten ska falla alla i smaken, inget ska fattas, granen ska vara vacker och pyntad som resten av hemmet, ögon ska glittra och julefriden ska lägra sig över alltihopa...phu...

Jag tror det handlar om önsketänkande och hur man vill att det ska vara... Det kanske inte ens är verklighet, utan bara en djupt rotad dröm...!?

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 16:11

Gerda-Thyra: Det kan vara ett enda önsketänkande eller som du säger en dröm... Kanske man oxå som vuxen ska upprätthålla mycket och att det kan bli tungt, jag vet inte men...

Visst, det är okej att fylla år och jularna gillar jag. Jag tror att för min del kan det kanske bero på att jag har inte så många önskningar heller, man får ju färre sådana som vuxen... De man har är kanske för orealistiska... Som min största önskan: En förutbestämd dag då jag får må helt bra och kunna göra vad jag vill på... Det går ju inte, så kanske man lägger ner önskandet helt och hållet istället, kanske?!

 
Gunilla

Gunilla

9 augusti 2007 16:14

Nej, att fylla år är bara ytterligare en jobbig dag numera att klara av. Då blir allt så tydligt igen att det är ett barn i skaran som fattas.
Men grattis i alla fall! Om du fyller år idag eller de kommande dagarna vet jag inte....

http://blogg.passagen.se/pgrrr

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 16:24

Gunilla: Det kan jag förstå att om det saknas någon så blir det helt enkelt inte roligt, i vart fall inte förrän man kommit dithän att det inte gör ont på samma sätt längre,när man kan fira något och med viss glädjeblandad sorg minnas och ha behållning av minnet istället för att det bara gör ont... Det kan ju aldrig bli samma sak men... Fast, det vet inte jag... Jag har aldrig förlorat ett barn. Jag har förlorat vuxna människor...

Nej då, jag fyller i nästa vecka men det är något som jag började fundera över när andra frågar vad man önskar sig... Jag önskar mig en dag, en förutbestämd dag då min sjukdom inte får spöka med mig och som jag kan göra vad jag vill på.... Det går ju inte... Resten, det är ju mer värdsligt...

Tack ska du ha Gunilla både för grattis och tankar...

 
pia

pia

9 augusti 2007 17:15

Hej Maria
Grattis i förskott och jag hoppas att du gör något roligt på din födelsedag för det är din dag...Jag har ändrat min uppfattning om att fylla år eller jag tror att jag har ändrat?? Läste någonstans att när man fyller år ska man ta hand om sig själv hur man än mår och vilka man än har runt om kring sig så är det den dagen man bestämmer själv vad man vill och kan göra...
Annars är jag inte så mycket för att fylla år, kalas kanske pga av familje bakgrund och mera...
Ja man blir bara yngre och yngre varje år:):)

KRAM på dig och ha en underbar kväll!

http://maskrosblomman

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 17:25

pia: Tack ska du ha!

Men jag tror möjligtvis på det där om att ta hand om sig själv lite... Dessvärre är det ju det här med att det man vill kanske man inte kan men ta hand om sig själv och skämma bort sig själv lite det kan man...

Kram på dig och hoppas att din kväll blir så bra den kan bli!

 
Ingen bild

Filifjonkan instämmer

9 augusti 2007 20:15

Ja det är förväntan som man tappat den hade man ju som ung eller yngre och liten men den har liksom flagnat med åren man har fyllt så många gånger så man liksom kan det där med att fylla det är gjort man är färdig på något vis... så känns det hos mig i alla fall så jag känner igen det...

 
Ingen bild

maria

9 augusti 2007 21:01

Så Filifjonkan känner lika som jag i detta.. tror som fjonkan säger att det hanlar om denna förväntan och jag tycker att Filifjonkan satte detta med att den flagnar denna förväntan så fint i ord...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards