Alla inlägg den 2 oktober 2007

Av maria - 2 oktober 2007 17:46

Minstingen är ganska duktig på att äta det mesta så fiskgrytan gick i och 14-åringen som är så förkyld blev förvånad när han ätit hälften och förstod att det var fisk och inte kyckling så han åt upp en rejäl portion han med... 17-åringen däremot han bara tittade och sen sa han att han inte ville ha någon mat idag och sen knatade han iväg med flickvännen och passar säkerligen på att äta hos dem....


Själv tyckte jag att makens fiskgryta var ljuvlig, det är nog så att det här med fisk ska jag inte hålla på med så mycket, när maken gör det så bra så kan han få göra det:))


Jag hoppas att alla får en bra kväll!!! Själv känner jag mig lite piggare nu...

Av maria - 2 oktober 2007 14:01

något som jag tycker är väldigt gott till mat här idag... Det ska bli fiskgryta, synd bara att barnen så sällan tycker om sån mat. Jag kanske inte gjorde det heller som barn, jag minns inte. Jag vet däremot att jag inte åt någon grönsak om den inte var färsk. Alltså inga grönsaker i maten om den var varm. Idag älskar jag kokta grönsaker... Man förändrar sin smak, kanske vågar man prova mer mat med tiden oxå...


Fisk gillar jag i alla fall i de flesta former, precis som kyckling och annat kött. Jag är en riktig köttmänniska, jag skulle klara mig bra på kött, grönsaker och en bit bröd, frukt oxå förstås, mycket frukt.


Jaja, jag ser i alla fall fram emot en god fiskgryta även om inte barnen gör det, de kanske vill ha det när de blir vuxna och är på besök med sina egna barn och då kommer barnbarnen inte att vilja ha det:))!


Jag hoppas att eftermiddagen blir bra för alla!!!

Av maria - 2 oktober 2007 13:30

Såsom jag gör ibland. Jag har tänkt på att det har varit mycket tal om detta med olika diagnoser som inte ska få vara sjukskrivna och så vidare. Det talades då mycket om så kallade "diffusa" diagnoser och en del mer icke "diffusa" diagnoser kom oxå upp på tapeten. Jag har tänkt ett varv på dessa "diffusa" diagnoser. Diagnoser som utbrändhet och depressioner.


I diskussionerna som förts kring detta, vilka jag oxå deltagit i flera, så har man talat om vikten för den sjuke att få vara sjuk och tillfriskna i lugn och ro. Jag har hållt med, det är svårt att bli mindre stressad/deprimerad om någon står med en piska bakom en... Sen har jag tänkt ett steg till och börjat fundera, som jag ofta gör, på konsekvenserna av det hela. Om stressade/deprimerade människor arbetar på med sina stress och andra symptom så kan dessa bli varaktiga och bestående sådana, om stressade/deprimerade människor arbetar på så kan arbetet bli lidande. Om man då arbetar med människor, vad händer då???


Om man arbetar med barn, gamla eller sjuka, som personalare eller läkare, vårdbiträde eller förskollärare, vad händer med dem som de arbetar med. Nu ska jag inte säga att något behöver hända men jag kommer ihåg hur mycket känslor det väcktes av nyheterna att vårdare hade behandlat gamla mycket illa, som ett exempel. Då tänker jag vidare på det jag har skrivit tidigare om gränser och vad som gör dessa gränser och vilka faktorer det kan vara som gör att människor kliver över gränserna och skulle inte stress/utbrändhet/depression kunna utgöra sådana faktorer om de som har detta inte får läka?


Det blir lite som att: Det spelar ingen roll hur du mår, jobba ändå och vi skiter i hur du beter dig på din arbetsplats, kränk gamla, var otrevlig mot kollegor, slå barnen... Nu säger jag inte att någon gör detta men jag säger att stress/utbrändhet/depression är tillstånd där man vet att man kan handla irrationellt och då tänker jag på det här med gränserna... Kanske är det inte bara för sin egen del den sjuke behöver läka, kanske oxå för dess omgivning på sin arbetsplats...


Men som vanligt, det är bara tankar och funderingar....


Tillägg: Det är inte bara med stress, ångest, depression eller utbrändhet som dessa faktorer spelar in, en människa med smärta är ju oxå väldigt påverkad och skulle den då försöka att tänja på sig för att utföra sitt arbete så kan det även då slå slint... Har alltså tänkt vidare... Vet ju hur jag själv kan fräsa och snäsa av nr hörseln är kaiko eller om jag har yrsel och någon försöker tala med mig och så vidare...

Av maria - 2 oktober 2007 11:16

var saker enklare och jobbigare när barnen var små... När de är små och blir sjuka så ligger de och sover mest hela tiden... När de blir äldre så är de mer vakna, trots sjuk, och låter... När de är små behöver de service när de blir äldre klarar de sig bättre själva... Jag vet inte vilket som är att föredra, förutom friska barn kanske. Men pojkarna har verkligen inte varit sjuka mycket, de är nästan alltid friska.


Jag åkte i säng ett tag och kommer säkert att lägga mig en stund till, det blev inte bra i mina öron idag... Det går väl över, tänker jag.


Hobbe skulle behöva bli badad idag men kan inte jag så får väl maken ta det ikväll då, Hobbe ska klippas imorgon kväll och det behövs kan jag säga...


Nu, precis nu skulle jag önska att allt kring kaminen var klart och att man kunde tända en liten brasa och lägga sig i soffan i vardagsrummet och bara vara. Det kommer, det kommer men idag kändes det som en sån dag bara... Om eller när jag törs ta mig nerför källartrappan så ska jag ta foto på det monterade badkaret, visserligen utan front ännu, den sätter man inte dit förrän vatten, avlopp och blandare är på plats.


Jag hoppas att dagen fortsätter bra för alla!!!

Av maria - 2 oktober 2007 07:10

Ja, den börjar rätt bra, jag vaknar innan klockan av att någon stökar lite i köket, det visar sig vara 14-åringen som kokar the, han är sjuk! Jag tassar upp, för att inte väcka minstingen riktigt ännu (ljuvliga ensamma kaffekopp:)). Minstingen snarkar som om han skulle kunna lyfta på taket och det är inte riktigt som vanligt. det visar sig när jag väcker honom att han är jättesnuvig (det går nätt och jämt att höra vad han säger) och känner sig hängig, yr och lite illamående så två sjuklingar är dagens skörd!


Min morgonpromenad får skjutas till lite senare på dagen alltså men den kommer. Här verkar det som om regnet äntligen börjar förlora sitt grepp om oss, det ser till och med ut som om det skulle kunna bli lite sol idag så då kan det ju vara bra att man skjuter upp promenaden lite:)


Vad kan dagen i övrigt bjuda på då? Igår mitt på dagen och framåt så var jag på tivoli, kanske, kanske, jag kan undslippa det idag, vi får väl se!


Jag hoppas i alla fall på att alla får en bra förmiddag!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards