Alla inlägg den 24 oktober 2007

Av maria - 24 oktober 2007 18:46

ska allt gå så mycket bättre här på bloggagratis... Hoppas på det!!!


Kombinationen av trådlöst bredband och bloggagratis problem är ett litet aber för mig... Idag har jag försökt att skriva fler inlägg men det har inte gått så bra. Nu vill jag att det ska vara som vanligt snart igen.


Jag fick det lite snurrigt här på dagen/eftermiddagen men nu är jag på benen igen eller det var jag tidigare men inte så bright i huvudet ännu då, vilket 14-åringen njöt av tillsammans med lillasyster, hon kom över för att hjälpa 14-åringen med den sista touchen på svenska grammatiken som han ska ha prov på... Tänk vad mycket 14-åringen kunde av sig själv när han skulle förklara för mamma sin. Till och med lillasyster reagerade på det:)) Jojo, det vore något det om inte 14-åringen skulle kunna få ihop sina G:n med en mamma och plastpappa som ger runt 1-1 1/2 timme varje kväll för läxor och provläsning samt en moster som är lärare:)) Men, men det är han som ska vilja lära sig, det är huvudsaken och att han gör så gott han kan och när det gäller blockeringar inför prov så är det bara att försöka tipsa om hur man kan lösa dem...


Hur som helst så var det en njutning att se honom undervisa mamma:)  Ikväll blev det ytterligare en fantasilös mat, som köttbullar och makaroner, sallad, jaja, det med, förstås... Jag tror att vi måste ha tappat gnistan eller fantasin för de sista dagarna i matplaneringen... Kan ju lätt bli så när man planerar för en månad i taget:))


Nu hoppas jag att alla får en mysig kväll!!!



Av maria - 24 oktober 2007 09:58

och stön... Jag trodde i min enfald att det skulle lösas sig med allt på bloggen, eftersom den var stängd igår kväll och natt... Men icke sa nicke, det kommer nog att vara trögt ett tag till då...


Kom inte in här imorse heller så jag tog en promenad först och sen fick jag en massa strul med 14-åringen som än en gång valt att gå ifrån en lektion på grund av denna prestationsångest i kombination med rädslan för att misslyckas. De skulle laga en maträtt på HK:n, helt på egen hand, och fick inte ta till hjälp av någon eller läraren... Så nu har jag än en gång skrivit ett mail till klassläraren och ber om att vi ska träffas för att se hur vi ska kunna lösa detta. 14-åringen sover nästan hela tiden, mår ofta illa, har mycket huvudvärk och ja, mår inte bra av denna press helt enkelt, pressen kommer nog mycket ifrån honom själv men jag tycker nog att vi som vuxna måste hjälpa en 14-åring att hantera detta, det kan han inte klara på egen hand...


Här hemma försöker vi betona att det ska vara roligt att lära och att betygen inte betyder ett jota, att det är plus om han kan få godkänt i kärnämnena och det andra får bli som det blir men det tycks inte hjälpa, han bara talar om att han kommer att få IG i allt... På så sätt så tycker jag bättre om betygssystemet som var när jag gick i grundskolan. 1-5 betygen, för det var bara om du aldrig var på ett ämne som du kunde riskera att få streck men jag kunde söka till gymnasiet med ettor, tvåor, treor, fyror och femmor... Man var aldrig helt körd bara för att man hade ett par sämre ämnen och sen ett par bättre och en del mittimellanämnen...


Ja, vi har nog gjort det vi kan nu här hemma så nu får det nog bli skolan som får ta ett krafttag de med...


Jag hoppas att alla får en fin förmiddag!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards