Direktlänk till inlägg 12 april 2007

Jag blev så himla ledsen...

Av maria - 12 april 2007 07:54

Och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Min mormor och jag har alltid haft en väldigt nära relation, kanske för att jag o min mamma bodde hos mormor o morfar när jag föddes, vad vet jag.

Igår ringde hon mig och gjorde mig så ledsen och senare även arg att jag inte vet ut eller in. Hon ringde egentligen för att beklaga att jag ringer så sällan sedan jag blivit sjuk och att hon tycker att jag gott kan skaffa mig en förstärkare till telefonen som hon har. Meniéres sjukdom ger också hörselbortfall (så småningom permanent hörselbortfall) men det fungerar sällan med hörapparater odyl pga att hörseln är fluktuerande vilket innebär att jag vissa dagar hör vissa ljud extremt högt medans jag inte hör andra ljud alls och vissa dagar hör jag inte mycket över huvud taget och sen är det de här sällsynta tillfällena när hörseln är helt som vanligt och man bara njuter av att höra...

Jag försöker att förklara allt detta för mormor men hon vill liksom inte ta till sig det utan då angriper hon mig (det var så det kändes) med att så farligt kunde det väl inte vara med mig eftersom jag minsann kan sätta en och annan kakelplatta i nya huset och någon tapetvåd här och där. När hon ändå är igång så berättar hon också för mig hur ledsen hon blev på mig för att jag inte berättade för henne om flytten. Herre! Jag hann ju inte, mormor är ju släktens djungeltelegraf och dessa får ju alltid höra allt först...

Hjälp!!! Kände jag... Gud, jag har gått igenom världens resa under hösten, varit djupt deprimerad, tagit mig upp, lyssnat på min läkare som råder mig till att försöka se till att få, att försöka skapa, så många stunder jag bara kan där jag kan känna mig värdefull och där jag kan njuta av livet. Mormor raserade det i två meningar ungefär och genast kände jag mig skyldig.... Jag borde inte få blogga, borde inte kunna sätta en kakelplatta eller två, borde inte kunna skratta, skämta, borde inte få ta en promenad när jag väl står upp... Jag blev såå himla ledsen...

F-n jag vet inte ens vad som händer med mitt liv, jag vet inte ens om den där "bönan" (tumören) i hjärnan kommer att låta mig vara ifred. Faktum är att jag inte vet hur länge jag kommer att finnas i livet, å andra sidan gör ingen det men det är lite mer påträngande för mig just nu. Har jag inte rätt att försöka skapa mig lite lyckliga stunder?

Då gick jag runt bland bloggarna och hamnade hos Fru Fundersam där jag läste en del av hennes tidigare inlägg
(med tanke på hur det gick med länkningarna i går så tanker jag inte ens försöka idag). I ett inlägg skriver hon om utmattningsdepression och hur svårt det är för omgivningen att förstå... Där kände jag att det handlar inte bara om utmattningsdepression utan om alla de sjukdomar som inte syns utanpå. Det är svårt för min omgivning att förstå hur "hindrad" jag är i mitt liv. Omgivningen ser i stort sett bara mig när jag "står upp", något vingligt javisst, det är ju så sjukdomen är, det är min man och mina barn som ser mig vingla omkring, ramla och hur mina ögonen hoppar och far som om det vore en pingpongmatch för att jag sen bara häver i mig medicin, lägger mig och försöker sova igenom skiten och försöker att inte kräkas så ofta. Det är jag som lever i detta och min familj som lever med detta, kan inte gumman tycka att det är roligt att jag fortfarande försöker leva???

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra! En del av mig säger låt det vara, sopa under mattan, gumman är ju 90 år, bråka inte med henne. En annan sida av mig vill ringa upp henne och säga som det är att: igår gjorde du mig så ledsen och fick mig att känna mig så skyldig för att jag överhuvudtaget fortfarande finns. Kan man göra det? Jag menar, är det så konstigt att man känner ett motstånd mot att höra av sig när hon ifrågasätter min sjukdom, mina läkare etc hela tiden? Ska man inte kunna tala om för människor när de gör en illa?

Usch, jag brukar försöka att vara positiv i mina inlägg men idag blev det bara pest... Jag blev bara såå himla ledsen och jag är det faktiskt fortfarande. Jag MÅSTE skapa stunder jag trivs med för att orka leva i detta helt enkelt.

Kramar till alla som behöver och faktiskt en till mig själv oxå!

 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

12 april 2007 11:36

Oj, jag läste ditt inlägg.... vad jobbigt det blev med din mormor! Hon förstår nog inte riktigt.... Du kanske ska försöka prata med henne om detta lite senare, när du har fått lite distans till det och blivit lite gladare igen...
Jag har en kompis med Menieres sjukdom... så jag vet hur opålitlig och jobbig den sjukdomen är... att aldrig kunna planera något, eftersom man inte vet hur man mår just den dagen...
Tack för kommentaren i min blogg! Men om du tittar in till mig idag, så ser du att hela grejen gick om intet....
Ut med dig på en promenad i det fina vädret! Det ska nämligen jag göra!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

12 april 2007 11:39

Jag känner igen mig i din berättelse.
Jag ska verkligen inte ge några råd. Jag ska bara kommentera här att jag läst och jag känner igen mig och jag lider med dig.
Bli arg på tanten. Förlåt tanten. Så gjorde jag med min mormor som blev 89 år. Hon var förfärlig ibland och det var som att hon visste när hon gjorde illa med sina ord men hon kunde inte liksom hejda sig. Det var ingen idé att konfrontera henne. Jag lät det påverka mig, skakade det av mig och förlät. Idag känns det bra att jag inte tog upp nån kamp. En gammal dam kan inte lära sig sitta vackert. Det är som att en del gamla tar sig rätten att vara som de vill. Klampa på hur de vill.
Men min mormor gav mig mycket positivt också vilket ju din verkar också.
Det kanske är så att i ens allra närmaste familj, "kärnfamiljen" där måste man ses för exakt den man är och få vara den man är och där kan man få tröst och stöd. De övriga är det nog ingen större idé att ändra på. Det är energislöseri känns det som.
Men det måste vara förfärligt att få höra att någon så nära är skeptisk till ens sjukdom. Så jag fattar att du blev ledsen.
Hon däremot är väl arg och känner sig övergiven eftersom hon plötsligt inte får höra allt först som hon kanske är van vid. En del lägger ju in tolkningar i om de får höra en sak före andra eller inte. De lägger in en värdering i deras plats på popularitetslistan liksom. Och så tänker hon inte längre än näsan räcker. Om hon är ensam mycket, som ju gamla är ofta, så grubblar hon väl en del och små saker blir stora och växer.
Ja, allt detta har säkert du också tänkt.
Kram! (För du behöver det!)

 
Maria

Maria

12 april 2007 14:07

Hej Gerda Thyra!

Så tråkigt att det gick om intet, jag ska strax titta. Det var ju så bra igår!
Tack ska du ha, jag vet, prata aldrig med mormor medan man själv är påverkad av det hela. Hon har väl bara så svårt att förstå att när hon ser mig är jag nästan som vanligt och att jag 4 till 5 gånger per vecka är helt utslagen och som du säger när det gäller din vän, man vet aldrig och kan aldrig planera. Jag gör det ändå för annars tappar mycket sin mening men jag har lärt mig att ta att det inte alltid, ganska sällan faktiskt, blir så som jag har planerat.

Persilja: Tack ska du ha, alltid lika värmande. Nu när jag har tagit mediciner och sovit en stund och läst era inlägg så känner jag mig mycket bättre igen. Du har helt rätt hon känner sig ensam och ännu mer ensam nu när jag är sjuk. Jag har alltid varit den som har tagit mig mycket tid med henne och hon står mina barn väldigt nära. Nu ringer jag inte flera gånger i veckan längre och svarar inte alltid i telefonen, jag kan inte det när jag har anfall. Hon tror väl att jag är ute och gör saker när jag inte svarar så det ser nog annorlunda ut för henne. Jag tror oxå att du har rätt när det gäller populariteten... Min mamma och jag har haft det ganska stormigt och nu under det senaste året (tack o lov innan jag blev sjuk annars hade jag väl trott att hon bara ömkade mig) har vi arbetat ganska medvetet på vår relation och kommit varandra väldigt nära igen. Mormor har alltid tjatat om att vi måste göra något åt saken mamma och jag och nu när vi har det och har det gott så verkar det inte vara bra för mormor heller. Det är nog som du säger, inte så mycket att göra. Jag vet ju hur jag har det och jag försöker göra det bästa av det hela, mer än så kan jag inte begära av mig själv.

Kram på dig själv, jag såg nog att det var lite stridigheter imorse.... Känner igen det, min blivande 17-åring har varit likadan. Om det är ngn tröst så blev han växande bättre från 13-14 och framåt. Nej, nu ska jag kika in hos Gerda Thyra och sen ska Hobbe och jag ta en promenad i solen, med kameran och se vad vi kan hitta för gott...

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

12 april 2007 15:42

Ojojoj...
Så dumt, men ack så vanligt...
Du har ju redan fått så kloka kommentarer att det kanske blir överflödigt med en till.

Men jag känner som Persilja, att det är för sent att lära så gamla mormödrar att ändra på sig. Det är som om de gamla får svårare och svårare att tänka nytt.

Behåll värmen och glädjen i dig, så gott du kan. Och fortsätt att göra livet så ljust för dig som det bara går! Det är inte egoistiskt eller något annat som din mormor tror, det är DET BÄSTA DU KAN GÖRA just nu.

Ta hand om dig själv och gör roliga saker så mycket du orkar. (Mormor kan ju få samma råd.)

Och STOR KRAM från mig med!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

12 april 2007 16:14

Tack ska Fru Fundersam ha!

Du har rätt, mormor borde ha samma råd, kanske jag ska ge henne det....

Hon kanske ska få en STOR KRAM hon med så mår hon kanske lite bättre precis som jag.

Kram på er och tack för att jag fick vara lite ledsen och gnällig.

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Ella

Ella

12 april 2007 18:34

Ja herregud! Vissa människor lyckas att rasera allt man har på några ord. Det känner jag igen. Det värsta är att de oftast gör det under skenet av att inte veta bättre, vara för gamla, för okunniga osv men jag börjar undra om de i själva verket inte bara helt enkelt tycker om att sticka till för att de själva inte mår så bra. Inte vet jag. Men jag vet hur du känner.

Ju mer jag läser här desto mer beundran har jag för dig ska du veta. Känner mig lite lätt dum för att jag ojjar mig... när jag inte har så mycket att ojja mig över i jämförelse.

Du får hemskt gärna maila mig.

Kram.
Ella

http://livetefter.blogspot.com

 
maria

maria

12 april 2007 18:53

Hej på dig Ella

Jag har mailat dig!

Jag tycker inte alls att du ojar dig och det förstår du nog när du läser mitt mail.
Jag blir bara orolig för dig och tänker att du kanske inte har erbjudits sån hjälp jag fått. Ibland vet jag ju att man närapå är tvungen att vara läkare själv tillsammans med sin läkare.

Kram på dig igen

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Lilla My

Lilla My

15 april 2007 13:39

Varma kramar till dig och mormor.Hon är säkert lika livrädd som du, kan jag tänka mig...och i bland blir vi knäppa när vi är rädda och oroliga för nån vi älskar. Så är det för mig i alla fall...Ha en underbar dag!

http://bibbi.bloggspace.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards