Alla inlägg den 25 april 2007

Av maria - 25 april 2007 14:34

idag så kom ett av de där oerhört sällsynta ögonblicken... Jag och Hobbe kom ner i urskogen och det är ett så rikt fågelliv där och runt dyarna och i ett andetag så hörde jag allt så klart och rent, som förut, innan jag blev sjuk... Jag bara njöt, jag visste inte att hörseln hade förändrats så mycket.. Man förstår kanske inte det när den hoppar så mycket fram och tillbaka och förändras långsamt under lång tid...


Det var i alla fall ett ljuvligt ögonblick och jag kunde bara fortsätta att gå där och lyssna på alla fågelkvitter och vinden som jag normalt inte hör längre... Underbart ett litet tag... Nu är det som vanligt igen men jag är såå glad över att jag fick den där lilla, lilla stunden av rent och klart ljud... Jag ska nog vara glad över dessa stunder för de blir allt mer sällsynta.


Kram till alla som behöver.....

Av maria - 25 april 2007 13:46

Ella hittade den här lilla listan hos Camilla och stal den helt utan att ens fråga sen skickade hon vidare detta till bland andra mig. Så då kör jag för att se hur vuxen jag är eller inte är...

Jobb (1p) - Ja, men sjukskriven
Visitkort (1p) - nej

Konferens (1p) - Ja
Bor hos föräldrar (-2p) - Nej
Vara sambo (1p) - ja
Vara förlovad (1p) - ja
Vara gift (2) - ja

Skild (3p) - 1 gång

Äga villa (2p) - ja

Ha en bil (1p kombi + 1p) Ja, 2 stycken och en av dem kombi
Hund (1p) - ja och katter
Lån (1p) - ja, studielån och huslån
Gemensam ekonomi (1p) - ja
Pensionsspara (1p) - nej
Storhandla (1p) - hm, maken gör det, hur räknas det då, det är min idé
ICA-kundkort (1p) - ja
Använda rabattkuponger (2p) - nej
Äga hushållsassistent (1p) - nej
Äga diskmaskin (1p) - ja
Dubbelsäng (2p) - ja och vi får rum många i den har jag märkt med katter, hundar och smått, maken och jag delar förmodligen på en sida...
Ha julgran på julen (2p) - Ja
Gråa hår (1p) - förmodligen
Celluliter (1p) - Vet inte, vad är det, är det groparna??? I så fall nej
Prenumerera på morgontidning (1p) - nej, ska knycka mammas när vi flyttar
Lösa sudoko (1p) - nej
Välja att inte svara i telefon (2p) - ja
Putsa fönster (1p) - helst inte
Svampplockning (2p) - nej
Långfärdsskridskor (1p) - nej
Parmiddag (1p) - ja
Vinprovning (1p) - ja
Danskurs (1p) - nej
Partaja till gamla 70-talshits. (1p) - har nog hänt
Dricka konjak alt. calvados till kaffet (1p) - nej
Däcka före 23.00 dagligen (1p) - ja
Föredra soffan hemma före krogen/puben med bästa kompisarna (1p) -ja

Spela Bingolotto (1p) - nej
Tycka att Ernst Kirchberger är en riktig pudding (1p) - Vem är det?
Ha höftproblem (1p) - nej
Köa till Allsång på Skansen kl 7 på morgonen (2p) - nej
Bli förundrad över "ungdomen idag" (2p) - nej och ja, ett halvt poäng kanske?!


Jag hamnade på ca 31,5 poäng undrar hur vuxen man är då???

Jag tänkte skicka denna vidare till Fru Fundersam och Persilja

Av maria - 25 april 2007 08:53

Ett ordspråk som jag inte minns varifrån det kommer men tror att det är ett kinesiskt ordspråk lyder:

"Avundas inte någon för det sken av lycka den sprider omkring sig, du känner inte dennes hemliga sorger"

Av maria - 25 april 2007 07:44

Det ser ut att kunna bli en fin dag i dag oxå... Gårdagen bjöd ju på rena rama sommarvärmen...


Ibland tänker jag på det här när man skriver att många gånger skriver man kommentarer hos andra som inspirerar en till att skriva mer om saken. Man ska nog göra det så att tankarna får slingra sig klart. Det hela blir så rent och koncist när det kommer ner i skrift...


I år tar äldsta sonen studenten! Vi flyttar ju 25/5 och vi har hyst in honom under de sista skolveckorna här... Sen ska vi då ordna en studentfest på en ort där vi inte längre bor... Det känns onekligen lite avigt, bakvänt eller vad man nu ska kalla det. Det kommer ju att gå bra, inget snack om saken men det är annorlunda att vara beroende av andra, av att andra lånar ut sin trädgård, att andra hjälper till. Usch, det här säger en del om mig själv faktiskt, att jag vill vara oberoende...


Varför är det nu så farligt att ta emot hjälp? Är det detta att man så att säga blir skyldig till genhjälp och varför är nu det så illa? Ska man inte hjälpa varandra? Man säljer ju inte direkt sitt liv för att man tar emot lite hjälp... Eller känns det så? Att man blir livegen när man har tagit emot hjälp och att man inte kan neka hjälpgivare trots att det egentligen inte passade att ställa upp just då? Vilket flum!!! Det finns en teori som heter exchange (utbytesteorin) den menar att allt människan gör går att ställa mot vad de får för det. Mamman som kastar sig ut under bilen för att rädda sitt barn, gör det för anseende, att man borde, man blir hjälte och så vidare. Det är en rätt läskig teori egentligen för den är cirkulär, går alltså inte att motbevisa men å andra sidan så bevisar den inget heller...


Jag tänker dock att det kanske är så, hjälp ger man för att det ger något tillbaka. Beroendeskap är endast en fiktiv känsla  hos den som känner att den fått mycket utan så stor egen insats. Jag tror att det inte är så farligt att vara lite beroende av varandra, jag menar vi är ju i allra högsta grad beroende av varandra i det stora perspektivet, livscykeln... Då kan man gott ta emot och ge hjälp och uppskatta beroendeskapet i det lilla livet oxå. För visst är det skönt att vara till hjälp och visst är det skönt att få en utsträckt hand till hjälp när man behöver den?!


Min äldsta son har skrivit en låt på temat, i refrängen sjunger han att: "sträck ut en hjälpande hand, hjälpen att ro båten i land" . Är lite osäker på de sista orden. Den är nog lite politiskt för han skriver om att ge hjälp "till alla dom på gatan till alla dom som inte tjänar lakan". Han har faktiskt ganska många låtar ute på nätet nu! Många är riktigt bra, seriösa texter och andra är bara så kallade "battles", det är när rapparna tävlar mot varandra och på en ganska kort tid snor ihop en text med musik där det ska vara rätt takt och flow i det hela. Jag tycker att det är roligt att mina sportfånar till söner hittat ett musikintresse där de lär sig att skriva texter, göra musik, redigera och producera. Kunskap kan man aldrig få för mycket av...


Soliga kramar till alla som behöver

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards