Direktlänk till inlägg 25 april 2007

God morgon...

Av maria - 25 april 2007 07:44

Det ser ut att kunna bli en fin dag i dag oxå... Gårdagen bjöd ju på rena rama sommarvärmen...


Ibland tänker jag på det här när man skriver att många gånger skriver man kommentarer hos andra som inspirerar en till att skriva mer om saken. Man ska nog göra det så att tankarna får slingra sig klart. Det hela blir så rent och koncist när det kommer ner i skrift...


I år tar äldsta sonen studenten! Vi flyttar ju 25/5 och vi har hyst in honom under de sista skolveckorna här... Sen ska vi då ordna en studentfest på en ort där vi inte längre bor... Det känns onekligen lite avigt, bakvänt eller vad man nu ska kalla det. Det kommer ju att gå bra, inget snack om saken men det är annorlunda att vara beroende av andra, av att andra lånar ut sin trädgård, att andra hjälper till. Usch, det här säger en del om mig själv faktiskt, att jag vill vara oberoende...


Varför är det nu så farligt att ta emot hjälp? Är det detta att man så att säga blir skyldig till genhjälp och varför är nu det så illa? Ska man inte hjälpa varandra? Man säljer ju inte direkt sitt liv för att man tar emot lite hjälp... Eller känns det så? Att man blir livegen när man har tagit emot hjälp och att man inte kan neka hjälpgivare trots att det egentligen inte passade att ställa upp just då? Vilket flum!!! Det finns en teori som heter exchange (utbytesteorin) den menar att allt människan gör går att ställa mot vad de får för det. Mamman som kastar sig ut under bilen för att rädda sitt barn, gör det för anseende, att man borde, man blir hjälte och så vidare. Det är en rätt läskig teori egentligen för den är cirkulär, går alltså inte att motbevisa men å andra sidan så bevisar den inget heller...


Jag tänker dock att det kanske är så, hjälp ger man för att det ger något tillbaka. Beroendeskap är endast en fiktiv känsla  hos den som känner att den fått mycket utan så stor egen insats. Jag tror att det inte är så farligt att vara lite beroende av varandra, jag menar vi är ju i allra högsta grad beroende av varandra i det stora perspektivet, livscykeln... Då kan man gott ta emot och ge hjälp och uppskatta beroendeskapet i det lilla livet oxå. För visst är det skönt att vara till hjälp och visst är det skönt att få en utsträckt hand till hjälp när man behöver den?!


Min äldsta son har skrivit en låt på temat, i refrängen sjunger han att: "sträck ut en hjälpande hand, hjälpen att ro båten i land" . Är lite osäker på de sista orden. Den är nog lite politiskt för han skriver om att ge hjälp "till alla dom på gatan till alla dom som inte tjänar lakan". Han har faktiskt ganska många låtar ute på nätet nu! Många är riktigt bra, seriösa texter och andra är bara så kallade "battles", det är när rapparna tävlar mot varandra och på en ganska kort tid snor ihop en text med musik där det ska vara rätt takt och flow i det hela. Jag tycker att det är roligt att mina sportfånar till söner hittat ett musikintresse där de lär sig att skriva texter, göra musik, redigera och producera. Kunskap kan man aldrig få för mycket av...


Soliga kramar till alla som behöver

 
 
Ella

Ella

25 april 2007 12:45

Det där med att ta emot hjälp.
Det är svårare än man tror. Det BORDE vara lätt, precis som du säger är vi ju ändå beroende av varandra i det stora men att vara beroende av andra i det lilla... när man är van att vara oberoende... Det är nog det svåraste att lära sig. Att svälja stoltheten, ta emot utan att kunna ge tillbaka...
Ändå känns det sp otroligt bra när situationen är omvänd och man kan ge lite själv så varför är det då svårt att ta emot hjälpen? Kanske för att man automatiskt tar för givet att man är till besvär.

Vilken duktig son du har!

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

25 april 2007 13:43

Precis Ella!

Visst är vi människor mystiskt funtade, man skulle kunna tro att vi har fått för mycket intellekt och intelligens för att det ska vara sunt för oss..

Jo, sonen är duktig på musiken men du vill inte veta hur han är i övrigt just nu...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards