Direktlänk till inlägg 18 april 2007

Trädgården sörjer jag

Av maria - 18 april 2007 08:25

som sagt något av att lämna...


Vår trädgård var helt vildvuxen när vi tog över det här huset, ingen hade gjort något på 12 år. Den nya trädgården vi nu ska komma till är överhuvudtaget ingen trädgård, det är en gräsmatta täckt av lager med lager av gamla löv. Jag undrar om gräsmattan finns kvar där inunder.


På tal om att sätta makar i arbete så startade jag ett ganska stort projekt i nuvarande trädgård när vi flyttat hit och då fick jag maken att åka runt och leta efter STORA stenar som han lastade bilen full med och överlämnade till mig hemma på tomten. I ärlighetens namn så följde jag med på dessa turer ibland för att peka ut vilka stenar som var vackra, åh,ja jag bar nog en och annan oxå, det säger min rygg åt mig i alla fall.

Så här såg ett av projekten ut, Stenbacken....














Så småningom så växte det av allt baxande med stenar.












Det växte så mycket att jag utökade området med, just det, stenar....










Så småningom började det kännas nästan klart men så var det trappen ja, just det, jag ville ha stenar men min man sa att det var farligt. Jag kan fortfarande inte se vad som kan vara farligt med det men man får ju inte allt man vill här i världen...

Trappan blev till i alla fall, av stockar...














Sen kunde jag börja känna mig ganska nöjd, bara maken kunde baxa hem en massa säckar med täckbark oxå...

Hela backen är byggd av jord och stora stenar... Det tog ett tag men jag gillade resultatet.





Något annat jag kommer att sakna är dessa små besök av kotten Igor.

Han kommer då och då, vill ha lite käk och vatten, ibland bor han ett tag under vår altan men då och då flyttar han på sig. Jag vet inte, det kan ju vara så att han tycker att katterna är en aning störande ibland....

 
 
Lilla My

Lilla My

18 april 2007 08:53

Vilken trädgård!Helt underbar och vilket jobb ni har lagt ner...:)

http://bibbi.bloggspace.se

 
Ingen bild

elaina

18 april 2007 09:13

OOOtroligt mycket arbete nedlagt med makalöst resultat!
Förstår att trädgården kommer att bli saknad.
Jag saknar oxå trädgård, vilken som helst! Kanske nå´n som har en över...
?;0)

 
Esters mamma

Esters mamma

18 april 2007 09:32

Vilken fin trädgård!
Elaina:
Jag har en över, du är välkommen att gräva hos mig :-)

http://estersmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

18 april 2007 09:35

Börjar med att kommentera här, det andra var så jobbigt. (Högervänsterskit...) Jag älskar också stenar!!! Alltså, var kommer all ORK ifrån??? Vad äter du? Algomin??? Eller blandar du hönsgödsel i filen?

 
Ella

Ella

18 april 2007 10:20

Himmel viklet jobb!!! Och det tänker du flytta ifrån??? Var får du allt ork ifrån undrar jag bara?

http://livetefter.blogspot.com

 
maria

maria

18 april 2007 10:22

Ja, det var lite att bära och kånka med men som Ealina säger med ett bra resultat.

Persilja: Vad är Algomin och vet du vad, tror du att trädgården skulle se ut så här om jag snodde hönsgödslet av den..... fniss

Orken för min del kommer när jag VILL något. Orken för maken kommer när jag VILL något, hoppsan, det var inte meningen och självklart så vill han oxå...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

18 april 2007 10:47

Åh, vilken trädgårdsanläggning ni har gjort!
Jag tappar hakan och blir helt förstummad....
Och så får jag jättedåligt samvete för min egen stugträdgård.... om man nu kan kalla det för trädgård, efter att ha sett allt det ni har åstadkommit!!?

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

18 april 2007 10:54

Stämmer in i kören.
Den som orkade baxa ... och hade en make som orkade baxa ..... ;-)

Ska visa Herrn de här bilderna!
Vi kanske kan efterapa en liten del av det vackra ... (!)

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

18 april 2007 11:15

Snälla... nu kommer du ju ännu närmare mig... Kan du inte komma förbi på kaffe o berätta för mig, om hur man lyckas med detta, hur man får ork till detta o slutligen hur man kommer på allt detta... *djup suck*

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

18 april 2007 11:16

Inte ska du ha dåligt samvete för din stugträdgård (tror jag i alla fall) till saken hör ju att min mormor är trädgårdarnas mästare, krukväxternas med för den delen och ska man ha henne på besök utan att hon ska ligga på knä i trädgården hela tiden så får man se till att maken, hoppsan där kom det igen, så får man se till att jobba lite själv på trädgården.

Tror man då att det höll mormor borta från knäliggande i trädgården? Nej, hon startade naturligtvis nya, andra projekt åt mig.

Fru Fundersam: Jag vet lite tips till genvägar så att baxandet blir minimalt i jämförelse med detta. Jag tar det en annan gång när jag kikar in hos dig för nu vill Hobbe ut en sväng....

Kram på er alla och skoj att ni tyckte om det!

 
Ingen bild

maria

18 april 2007 11:19

Ja, du dubbelörnen!

Vi får väl se vad som kan snickras ihop, har du gott fikabröd? Inte för att mitt hull gillar när jag gillar det men vem behöver bry sig om vad hullet säger, det talar ändå inte så högt än så länge.

Tonårssöner har du ju i alla fall som är UNGA, STARKA och ARBETSVILLIGA!!! Nähä, nej, så är det ju inte alltid med dem, det vet jag ju av egen erfarenhet här hemma....

 
Gnällspik som nu är livsflanör!

Gnällspik som nu är livsflanör!

18 april 2007 11:44

Jag klarade det!!!!!
I did it!!!!
Kika in får du se!!!

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

 
Arga Mamman

Arga Mamman

18 april 2007 15:07

Hej Maria! Såg att du hittat till mig så nu hälsar jag på dig!Vilken underbar trädgård!! Några timmars möda ni lade ner där antar jag? Jättefint!

Kram!

http://www.argamamman.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

18 april 2007 15:49

Hej på dig arga mamman!

Jo, ett antal timmar, helger (läs hela sommaren) lade vi ner på den.

Det var väl värt det, vi har njutit av den i ett par år nu, hoppas att de som tar över kan njuta av den oxå.

 
Solgul Maskros

Solgul Maskros

11 juni 2007 08:49

Åh! Vad fint, jag håller på dit vi har nyss flyttat men det tar sin lilla tid och jag får nog vänta till nästa sommar :-)

http://levmaskrosbarnet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards