Direktlänk till inlägg 18 april 2007

Tänker på det här med ork....

Av maria - 18 april 2007 15:17

Jag har fått många kommentarer om ork och först och främst så måste jag ju säga att trädgården vi byggde tex, den byggdes innan jag blev sjuk, för idag är orken ett problem.... Men det väcker en del tankar som har legat på lur länge nu.


Jag måste lära mig att ransonera med min energi, pytsa ut den pö om pö och det är inte helt lätt. Jag är en sån som, när jag påbörjar något, vill få avsluta det hela..... Som nu, när vi igår var iväg och köpte vårt kök och det står lastat i en kärra utanför huset och bara väntar på att få komma till det nya huset och bli uppsatt. Jag har svårt för det, helst skulle jag ha velat åka till nya huset direkt igår kväll och sätta upp allt på en gång. Nej, inte realistiskt för minstingen behöver få komma i säng och tvätten ska hängas, men viljan, lusten att göra det finns där ändå.


Man blir tvungen att ha en lång prövotid där man får prova på orken, hur mycket räcker den till och vad händer när jag övertrasserar orkens befintliga resurser, när behöver jag vila för att orka mer eller när behöver jag vila för att inte må dåligt. Det blir ett vägande och pusslande med för och emot och till slut hoppas jag finna en väg som innebär att det blir en balans mellan det jag önskar göra, måste göra och vad orken räcker till.


Så ork är ett svårt begrepp, det finns de med massor av ork men som i slutänden blir skadade av deras egen ork, orken har en skadlig inverkan på deras hälsa, är det då orken som egentligen inte fanns och att de som orkade egentligen inte orkade utan bara ville eller såg det som ett måste? Jag tror inte det, tänk på eldsjälar, idealister som orkar som bara den och som VILL orka men ibland orkar även de så mycket att det inte är bra för dem.


Lite funderingar kring ork bara, kanske det bästa är att försöka finna den där balansen mellan orken, vilja och måstet....


Kramar till alla orkeslösa och dem med mycket ork!



 
 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

18 april 2007 18:07

Du skriver så klokt. Precis så gick det för mig, citerar dig "Så ork är ett svårt begrepp, det finns de med massor av ork men som i slutänden blir skadade av deras egen ork, orken har en skadlig inverkan på deras hälsa"... Försöker ta det lugnt o ha realistiska tidsplaner o inte ta på mig för mycket inte ens här hemma. Men erkänner att en aning avundsjuk är jag på er trädgård o känner att vi hafsar lite här o där o överallt. Slutför ingenting.. Som nu mitt i renoveringen o planeringen av trädgård o grönsaksland, ja då startar vi med växthus! Familjen Dubbelörn i ett nötskal... det blir åtminstone inte långtråkigt o enformigt hos oss *gapskratt*

kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Ella

Ella

18 april 2007 18:07

Jaha.. nu skriver du något jag känner igen så väl... Igen!
Jag har exakt samma tankar men jag har slutat att skriva om dem ,)

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

18 april 2007 19:11

Ja, det är väl så med den där orken... Den ska vårdas och ransoneras, fyllas på och underhållas, hihihi, nu låter det som om jag talar om en relation, en partner, det kanske är precis det som orken handlar om...

Dubbelörnen: Var inte avundsjuk, som sagt den där trädgården blev till innan jag fick menieres sjukdom...

Och det bästa råd jag någonsin har gett mig själv är: att aldrig göra något för fort. Man ska hinna känna efter var man vill ha tavlorna eller vilken vägg som ska bli vad...

Likaså med en trädgård man måste boa in sig först. Och att påta lite här och där kan ju bidra till att helheten harmonerar på ett annat sätt än när man gör ett projekt i taget och varje rum blir som ett eget tema istället för att höra samman.

Ella: Jag trodde nog att du bär på samma funderingar, vi är ju liksom i den fasen...

 
elaina

elaina

19 april 2007 00:20

så sant som det är sagt!
kloka ord som strömmar från Din hjärna genom armarna ut i Dina fingrar på tangentbordet och till oss att ta del av:
TACK maria...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

19 april 2007 00:50

Ja, du har så rätt om orken.
Själv har jag nu orkat mig igenom en "utmaning" alldeles för sent på natten, när jag egentligen inte alls orkar. Så dumt som det kan bli ...
Du får i alla fall samma utmaning från mig. (Men gör den NÄR DU ORKAR) Titta in hos mig, så ser du vad det är ...
God natt!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

19 april 2007 03:47

Ta en liten paus och titta in till mig...

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

19 april 2007 08:01

elaina: Vad bra att det blir till något värt för andra att ta del av när tankarna tvingar sig ut i skrift...

Gerda-Thyra: Jag ska som vanligt dra en lov inne hos dig i dag oxå och njuta av vackra ting...

Fru Fundersam: "En utmaning" säger du, jag undrar om du lärt känna mig genom mina ord, jag älskar utmaningar, även när jag inte vet vad det är... Kommer och ser efter snart. Godnatt och Godmorgon på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards