Direktlänk till inlägg 3 september 2007

Jag var och hälsade

Av maria - 3 september 2007 09:39

på hos knasiga mamman här på morgonen och det väckte lite tankar hos mig... Hon skriver om vilka fördomar och påståenden man kan möta som fyrabarnsmamma och det har ju jag oxå erfarenhet av eftersom jag har fyra söner...


Dock blir de lite annorlunda när man har fyra söner... Jag möts ofta av ett: Stackars dig, som inte har fått någon dotter eller två.... fniss... Ja, om jag nu ville ha någon dotter så... Barn är väl en av de saker som det blir det, det blir med... Det man får är den glädje man har och det är lika mycket glädje oavsett kön...


Sen kom jag att tänka på det omvända, när jag arbetade som myndighetsperson i ett invandrartätt område... Där blev jag inte sedd som en myndighetsperson, eftersom jag var en kvinna... Mannen var oftast med även om det var kvinnan som behövde hjälp... Mannen talade mest och ställde lite frågor och gillade inte alls att jag tilltalade hans kvinna utan att smörja honom först... Man kan säga att det var lite annorlunda på ett roligt sätt...


Så jag kom på en teknik!!! Jag vände mig alltid både till mannen och kvinnan och frågade om de hade barn, vid en sådan fråga kom alltid motfrågan om jag hade barn... Då jag svarade ja, så blev jag lite mer värd, sen kom frågan om hur många barn jag hade och då svarade jag fyra, då började deras ögon lysa och jag blev ännu mer värd... Så kom det magiska, hur många flickor och pojkar har du? Jag svarade sanningsenligt att jag har fyra söner och där var matchen avgjord, jag blev till en rik och mäktig drottning som mycket väl var kvalificerad att vara en myndighetsperson... Därefter gick mötena mycket smidigt och jag blev lyssnad på...


Obs! Detta är en grov generalisering jag gjorde för att enkelt beskriva hur det kunde gå till men i sanning var det så att i de flesta invandrare jag mötte där så fick jag aldrig bemötandet att stackars dig som bara har söner... Tvärtom blev jag rosad och det var rätt trevligt som omväxling måste jag säga...


Jaja, lite tankar som knasiga mamman (Lallis) väckte hos mig!!!

 
 
Kärleksdravel

Kärleksdravel

3 september 2007 10:02

Godmorgon...Varför ska det alltid vara så att man ska ha olika kön i barn egentligen? Varför inte hellre säga att man iaf har friska barn?
Själv är det många som varit på mig angående att jag bara har ett barn...Men jag vill inte vara en sån som bara föder barn för att man ska ha 2 eller fler utan att jag ska ju faktiskt kunna ta hand om dom, vilket många i dagens samhälle inte kan...Man ska inte vara så ego bara för att man vill ha barn och sen klarar man inte av att ta hand om dom själva.

Hoppas du får en bra dag Kram!

http://karleksdravel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

3 september 2007 10:12

Kärleksdravel: Jag håller fullständigt med dig... Jag tycker bara att det var lite skoj att det var så olika bemötande man kan få...

Hoppas du får en bra dag, vännen, kram

 
Christina

Christina

3 september 2007 11:20

Så olika det kan vara. Och samtidigt så tragiskt att vi bedömer och värderar på det sättet ...

http://treflickor.squarespace.com

 
Ingen bild

maria

3 september 2007 11:27

Christina: Visst är det tragiskt... Fast jag måste ju säga att jag som pojkmamma kände mig mer värdefull i invandrarområdet än i mitt eget grannområde... Barn är ju barn liksom...

 
Hannele

Hannele

3 september 2007 12:23

Det där med att många utlänningar tycker det är fint att jag har många barn har jag också upplevt - men jag har också behandlats väl som kvinna, eftersom de flesta är vana vid att i Sverige har kvinnor utbildning, kan bli både chefer och brandmän :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

3 september 2007 12:28

Hannele: Ja, jag tycker nog oxå att jag för det mesta har behandlats väl men när det gäller myndighetsutövning så kan man väl säga att det har tagit lite längre tid att vinna förtroende hos dem... Kanske sönerna hjälpte till lite med förtoendebiten:)

 
malve

malve

3 september 2007 13:00

När vi skulle ha vårt tredje barn fick vi flera gånger höra förvånade kommentarer. Nämen, ni har ju en av varje, varför ska ni ha en till!
Lite irriterande....

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

maria

3 september 2007 17:22

malve: Ja, visst blir det lite tokigt så... Som om det var det som var poängen och inte själva barnen...

 
bollebygdsbo

bollebygdsbo

3 september 2007 23:38

Jag har fyra döttrar och har fått samma komentarer - fast tvärt om.
Vi är överlyckliga över våra barn.

Nu har vi ju två pojkar och ytterligare en flicka (barnbarnen).

När jag hör folk säga att "vi nöjer oss med två barn eftersom vi fått en av varje" så tycker jag inte att det låter kul.

Vi, mina syskon och jag är två av varje. varannan flicka varannan pojke.
Inget gemensamt alls. Det skiljer för mycket mellan oss. Och det skulle vara perfekt??!

http://bollebygdsbo.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

4 september 2007 09:40

bollebygdsbo: Visst är det trist att det ska vara så... Jag har två systrar och två brorsor och det är nog enbart personligheterna på syskonen som avgör hur bra vi går ihop eller hur mycket vi umgås...

Så, barn är barn och jag vet inte om jag skulle vilja beställ kön på dem heller och inte egenskaper heller för den delen... Lite tufft rent etiskt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards