Direktlänk till inlägg 5 september 2007

Jo jag kom att tänka på en sak...

Av maria - 5 september 2007 10:08

Jag har varit och läst i en del bloggar som har avhandlat lite om det här med jämställdhet och att det är orättvisa bedömningar vid anställningar etc... Då snurrade det till i huvudet på mig och jag kom att tänka på när jag träffade maken...


Jag var ensamstående med tre barn och hade bostadsbidrag då... När maken och jag till slut kom fram till att vi nog ville prova på att leva tillsammans så blev vi tvungna att lämna in en ändring i ansökan om bostadsbidrag och döm av min förvåning för när beslutet kom om nytt bidragsbelopp så adresserades det inte till mig längre, trots att det gjort det hela tiden förut och att det var mitt namn som stod på hyreskontraktet...


Jag ringde och talade med Försäkringskassan och blev väldigt otrevligt bemött, de tyckte väl att jag kunde fundera kring viktigare saker än så... Envis är mitt namn så jag tragglade mig fram till någon som kunde ta sig tid till att besvara mina frågor... Det visade sig att maken fick det adresserat på sig för att de alltid, när det gäller sammanboende, skriver allt på mannen, de sorterar efter kön...  Jag blev lite sur för jag ansåg att Försäkringskassan gjorde ner mig till en omyndig barnrumpa som inte får handha ekonomin när det i själva verket är så att jag tog hand om all ekonomi...


Diskussionen hamnade i stiltje när Försäkringskassan ansåg att de måste ha ett sorteringssystem och att det var detta som gällde... Envis sa jag visst att jag var och så även nu, jag frågade hur det går att använda det sorteringssystemet med homosexuella par som har bostadsbidrag och då svarar Försäkringskassan att de då sorterar på ålder... Ja, men är det så mycket svårare att sortera på ålder istället för kön på heterosexuella sammanboende par då frågade jag (jag är ju äldre än maken så då hade fått stå i mitt namn) men Försäkringskassan svarade att det gick inte för sig, för det måste jag väl förstå att det skulle bli alldeles för krångligt och svårt....


Hm, ja, jag kan tänka mig det att det skulle bli alldeles för svårt för dessa stackare!


Vill jag då något med detta,  nej, ingenting egentligen, förutom att så mycket lättare det skulle gå att komma någonstans i denna jämställdhet om statliga organ kunde tillämpa det och ha lite mer i huvudet än att bara låta allt vara för att det blir mindre krångligt så...

 
 
Ingen bild

La famiglia

5 september 2007 20:25

Vilken underbar fråga att driva. Jag skulle med glädje drivit den frågan mot försäkringskassan hur långt som helst bara för att få se var den slutat.

 
Ingen bild

maria

6 september 2007 06:53

La famiglia: Ja, jag tyckte det blev rätt så intressant, jag förde en annan fråga med dem oxå och då fick jag faktiskt prata med den som ansvarar för alla blanketter. Det handlade om varför det alltid stod: Mannens namn och kvinnans namn, mannens inkomst och kvinnans inkomst, där man skulle fylla i allt detta...

Jag fick veta att de tog tillvara på mina åsikter och att jag hade rätt i att dåvarande utformning av blanketterna var diskriminerande så de skulle ändras... Nu står det sökande 1 och sökande 2 tror jag, det var faktiskt jag som gav det på förslag:)) Men då alla blanketter var tryckta så skulle det ta tre år innan några nya kunde komma...

Det är så onödigt att sortera på kön eller etnicitet när det faktiskt finns lagar som säger att man inte ska det...

Intressant var det i alla fall!

 
Annelie

Annelie

6 september 2007 10:45

Jag tycker inte om Fk sominstans överhuvudtaget. Dom är enkelspåriga. Vet aldrig något när man ber om hjälp/så får dom inte hjälpa till. Räknar in mannens inkomst gör dom också,i den sammanboende, precis som om han är den som ska försörja kvinnan. Jag är lite bitter på dom. Det enda dom gjort för mig är att minska min årsinkomst för varje år :-(
Ha det gott/kram
Jag tittar in igen lite senare

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

6 september 2007 13:18

Annelie: Jag förstår precis hur du menar... Men i bost,bidr. så måste de väl räkna in bägge? Fast jag vet inte ibland har man ju märkt att det inte verkar vara någon ordning alls, trots regelverk... Ha en bra dag, vännen! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards