Direktlänk till inlägg 6 september 2007

I ett inlägg

Av maria - 6 september 2007 18:40

hos En liten tant så skriver En liten tant om företag som vill låta sina medarbetare som är över 35 år sluta på företaget för att ta in yngre förmågor... Huruvida det är okej eller inte ska jag inte gå in på här men det som oxå berörs i inlägget är orsaker till det och att det skulle kunna bero på att personer i viss ålder har barn, vilket kan innebära frånvaro pga sjuka barn, föräldraledigheter eller nyttjandet av vårdnadsbidrag...


Vårdnadsbidraget berör man då och menar att de som tänker sig att nyttja vårdnadsbidraget ska tänka på att se över sitt pensionssparande etc då det kommer att ge negativa verkningar på det... Jo, så är sant och riktigt med den summa som ett vårdnadsbidrag ger så blir det inte mycket i pension oavsett om man är mamma eller pappa...


Jag menar att det finns en mycket enkel lösning på det och det är att pensionen inte ska beräknas på den individuella inkomsten utan på hushållsinkomsten och sen delas på två. På det sättet skulle det spela mindre roll vem som är hemma eller om någon väljer att ta hand om hemmet i större utsträckning än den andre, pensionen skulle beräknas utifrån helheten och inte drabba den som avstått lönearbete i högre utsträckning än den andre... Det skulle oxå spela mindre roll gällande vem i hushållet som tjänar mest, det skulle alltså kunna vara ett mycket rättvist system.


Lite tankar så här på kvällskvisten!


 

 
 
Jalka

Jalka

6 september 2007 19:28

Vill minnas att man hade så i Sverige fram till 1970 talet...dvs sammbeskattning. Det är ju bra med tanke på föräldrapenning, pension och skatt. Många länder gör så...då kan en var hemma längre med barnen...sen kan det vara gött att kunna gå ner i tid även när barnen blivit stora...om man vill läsa eller så.

http://justnu.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

6 september 2007 19:38

Jalka: Hej! Jag ska inte säga emot dig men jag tror inte att det någonsin under sambeskattningen har varit så att det har varit en sampensionsgrundande beräkning, endast utgiftsräntor och inkomsträntor... Skulle det ha varit sambeskattning i det avseende jag menar så skulle inte alla änkor ha det så förtvivlat svårt ekonomiskt idag... Däremot så fanns änkepensionen som lättade under en tid, innan det togs bort...

 
Annelie

Annelie

6 september 2007 20:17

Den idén skulle passa mig bra=) Har ju knappt någon inkomst=(

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

6 september 2007 21:03

Annelie: Nej, och på något sätt måste ju dessa frågor lösas... Om någon väljer att vara markservice för att makan/maken är minister så bör ju denne inte straffas som pensionär.... Sen har väl de råd med dyra försäkringar men... Grunden....

 
Jalka

Jalka

7 september 2007 09:09

Det kanske var önsketänkande...Men det var något som var mer fördelaktigt...försökt att "googla det"...men hittar det inte. Vet att Tyskland och Australien har sambeskattning.

http://justnu.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

7 september 2007 09:13

Jalka: Jag förstår hur du menar men i sverige har nog aldrig, som jag sa tidigare, sambeskattning betytt att pensionen delas lika... Men det skulle kunna vara en god ide att låta sammanboende med barn dela lika... Det ger fler valmöjligheter...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards