Direktlänk till inlägg 25 september 2007

Jag kan bli riktigt arg ibland...

Av maria - 25 september 2007 15:12

Oftast händer det när något annat redan gjort mig på sämre humör  och att sedan något mäktigt inträffar på det... När jag var tonåringen så brände jag nog av oftare än idag, som vuxen är jag mer analytisk inför situationerna och resonerar mer med mig själv och kring alla orsaker men ibland känner man sig bara rådlös...


Med risk för att uttrycka mig lite provokativ så är det en bunt kärringar som arbetar på minstingens lekis och fritids... För att uttrycka mig något mildare så är det en mängd damer mellan 50-60 år som arbetar där och som regel så har jag inget emot sådana... Däremot har jag mycket emot lata sådana, såna som uppbär lön för att sitta av tid, sitta av tid och tjattra med varandra eller att småpyssla med alla småflickor och dricka kaffe under tiden...


När jag kom till fritids för att hämta minstingen idag så var det ett gäng barn utomhus och jag såg vad de gjorde... Alla barnen var glada, men jag undrar hur länge till alla barnen skulle ha varit det. Bland annat min minsting hoppade på ett annat barns ben, ett barn som låg på backen och låtsades bli nerbrottat av de andra barnen. Jag har inget emot att barn busbrottas och leker vilt så men jag har mycket emot att inte en vuxen finns i närheten som kan bryta in och förmedla vad som går för sig eller ej... Minstingen hörde redan på min ton när jag ropade på honom att han inte borde säga ett knyst, utan gjorde bara som jag sa och när vi kommit därifrån och bort en bit på gångvägen så sa han: Du verkar arg, mamma och då talade vi, men han visste ju redan... Efteråt vet de rätt och fel men i leken så suddas dessa gränser ut och det behövs en vuxen närvaro för att hjälpa barnen att upprätthålla dessa gränser i lek...


Dessutom såg jag att sonen hade senap i håret  (fortfarande på fritids) och jag blev så matt, kan ingen vuxen hjälpa med sånt, det var ju massor av timmar sen lunchen... Jag gick in och tvättade ur det på honom och övervägde noga hur jag skulle agera men valde att inte säga ett enda ord utöver hejdå... Varför kan man undra och ja, det undrar jag med men jag tror att om jag öppnat munnen där och då så hade jag inte varit nådig i mina ordval... Faktum är att det är aldrig någon fröken ute, inte ens när i stort sett ALLA barnen är ute... Om någon fröken eller ett par är ute vilket kanske har skett högst två gånger när jag hämtat så har de suttit i en grupp med sitt kaffe och lapat sol...


Guu´så kritisk jag är nu men ja, mina barn är det viktigaste jag har och jag betalar både avgift och skatt för att de ska ha det bra inte för att tanter ska tala om för mig vareviga gång jag är där att de inte har resurser för att göra någonting... Först och främst så anser jag att de är väldigt många i personalstyrkan och vad det gäller resurser så är inte det min sak som förälder och inte min grej att behöva lyssna på heller... Sen tycker jag faktiskt att det är inte bara pyssel inomhus med flickorna som är deras arbete... Nu var jag en riktig sur bitch i detta inlägg men så fick det bli då!

 
 
Annelie

Annelie

25 september 2007 16:46

Åhh vilket trist dagis/ritids. Tror att det är dags för miljömbyte för dom, omdombeter sig så. Självklart ska det vara vuxna ute när det är barn ute...spelar ingen roll om det bara är en eller fler. Men kanske tur att du behärskade dig...iband är ju det det bästa/kramar

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

25 september 2007 16:48

Annelie: Jo, det är nog så jag ser på det men som du säger så var det nog bra att jag inte sa något då, kan vänta tills att jag är kolugn:)) kramar

 
Gisan

Gisan

25 september 2007 20:47

Så fruktansvärt dåligt av dem. Jag fick höra idag av en "fröken" på fritis att det är skönt med tålmodiga föräldrar. Men då menade hon att jag blir glad av att hämta en blöt och smutsig Prins om det regnar. det är ju underbart att de får vara ute oavsett väder och de är inte själva då. Jag anser att barn ska vara ute mycket och min Prins är ute frivilligt ofta. men jag är oxå glad att personalen tar ansvar för barnen utom hus. Jag tycker absolut du ska prata med dem. men det var säkert som du sa att det är bättre att du lugnar dig först. kramar...

http://gisan.blogg.se

 
Monica

Monica

25 september 2007 21:08

ta upp det på utveklingsamtalet :)
då är man ju oftast lugn :) eller :)

Sen håller jag absolutt med dig ,om fröknar eller magistern ofta inte är ute ,inte bra !
Jag har också sett massa sånt, Jag blir ARG

http://lesermestandrasbloggar.blogspot.com

 
malve

malve

25 september 2007 22:00

Jag hade blivit urförbannad och gått till rektorn, tror jag (eller vad gör man?). Våra dagis och skola är jättebra på att vara där barnen är. Och i 6-års såg jag flera gånger en vuxen reda ut brottningsmatcher som spårat ur, eller där någon blir ledsen. Förmordar att barn är likadana överallt, så nog behövs det vuxna ute!

http://malves.blogg.se

 
Ananasens

Ananasens

25 september 2007 22:03

Nu måste jag vara retlig och försvara personalen lite även om jag inte alls känner till just hur det fungerar där.
Har själv jobbar inom fritidshemsverksamhet i ganska många år och vi satt också och drack kaffe bland barnen på em. Ofta tillsammans, samtidigt som man hade ögonen på vad barnen gjorde. Vi hade den nämligen så att det fanns ingen möjlighet att ta sig till nått personalrum för att få nån liten rast på em.
Det vi märkte efter ett tag var att vissa föräldrar alltid kom och hämtade när vi satt eller gick med våra kaffekoppar, så de tänkte kanske som du gör nu? Fast vi pratade med de föräldrarna och förklarade varför.
Sen hade jag också reagerat på om det aldrig är nån personal ute om många av barnen är det.

Bara en tanke från en gammal fritidsfröken. :)
Tycker du ska prata med dom om vad du tänker på.

Kram

http://dagenstankar.wordpress.com

 
Ingen bild

maria

26 september 2007 06:59

Gisan; Jag tycker som du, jag bryr mig inget om ifall de är smutsiga eller blöta... Bara de haft en meningsfull tid! Däremot så vill jag att barn instoppade på instutition ska ha tillsyn och då erfoderlig sådan... Men om det hade varit en engångsföreteelse, då hade man väl inte sagt något, det hade nog funnits orsaker men när det alltid är så... Nä, då är det inte okej!!!

Kramar

 
Ingen bild

maria

26 september 2007 07:00

Monica: Jo, man kan ta det på utvecklingssamtal eller på förädramötet imorgon eler oxå ringer man rektorn helt enkelt:))

 
Ingen bild

maria

26 september 2007 07:01

malve: Precis, barn är ungefär likadana i lika åldrar överallt... Vuxna behövs helt ekelt....

 
Ingen bild

maria

26 september 2007 07:19

Ananasens: :)) Jag vet, jag har oxå arbetat på dagis och fritids, inom särskilda omsorgen och som chef med dylika verksamheter som ansvarsområde...

Jag kan säga så här att jag har sett så många hundra personal att jag ganska lätt känner igen dem när jag ser och hör dem.

De har tillgång till personalrum och de är så många, faktiskt så att jag undrar över budgeten där... De är ALDRIG ute, av trettio gånger jag har hämtat så har det varit personal ute en till två gånger... Den ena gången vikarie:)) Den andra gången satt fröknarna och solade sig och pratade...

Jag hämtar alltid någon halvtimme efter mellis och då borde dessa fröknar vara fullätna och druckna ändå, när jag jobbade på dagis så tog vi vårt kaffe till mellis och därefter pep man iväg i turordning på sin rast. Det är inte detta med kaffet som är irritationen, förutom att det kostar verksamheten... Huset är stort, tre våningar och barnen kan vara ute, i källaren, på mellanplanet och det övre planet men fröknarna är alltid i köket... Allihopa!!!

Det är mycket svårt att tala med den som är minstingens fröken för denne gör inget annat än talar om för mig som mamma att det är så synd om min son för han kommer inte att kunna åtnjuta någonting för det finns inga resurser och som jag ser det så skulle de lika gärna kunna friställa ett par fröknar som ändå inte gör något med barnen så skulle barnen kunna få ritpapper istället... Jag vet att jag låter irriterad men just dessa, mest ett par av dem, dessutom ledartyperna, skulle jag som chef ha rätt stor koll på och pressa en del, för de har jobbat på samma ställe i hela sitt yrkesverksamm liv= 30-40 år, de gör på sitt sätt och gnäller mycket... Har hört dem använda "skämsbänkar", håna barn med ironi som barn i den åldern inte kan förstå, gör tydliga skillnader på pojkar och flickor... Pojkar sitter så mycket oftare på skämsbänken än flickorna etc...

Jag är grining jag vet, men det var som en droppe som rann över igår. Det finns inget staket och grindar runt gården och skulle ett barn bli ledset eller upprört och få för sig att ta sig därifrån så skulle det kunna hamna på en bilväg där de kör väldans fort då det är en huvudled. Hur gäller de kommunala försäkringar i verksamheter där vuxna ska finnas men ändå inte finns???

Äh, jag är lugnare idag men maken kommer nog att ta upp saken på f-mötet imorgon och jag kommer nog att ta ett samtal med rektorn... Jag vill inte vara soptunna åt fröknar som har svårt att handskas med de resurser som finns, de ska inte tala om för mig hur dåligt mitt barn har det hos dem för att de inte har några pengar, jag vet massor av saker man kan göra utan pengar och personal har de ju fått gott om:))

Som sagt jag har sett mången helt suverän personal och jag skulle ha blivit såå glad om det ändå fanns en enda sådan här men dessa tanter har nog egentligen gjort sitt inom yrket:( Det känns så på dem...

 
malve

malve

26 september 2007 09:04

Kaffet är ju inget problem. Ibland står de ute och dricker, och ibland står de ute och pratar med varandra. Men de är alltid där barnen är. Hos oss är det en lärare och minst en fritidspedagog i varje klass. En bra kombination, verkar det som.

Är det inga andra föräldrar som har reagerat?

http://malves.blogg.se

 
Ingen bild

maria

26 september 2007 09:15

malve: Jag vet inte om någon annan har reagerat... Ska ta upp det sen med dem för det måste finnas vuxna med..

 
cyberspunken

cyberspunken

27 september 2007 08:14

Oh, det låter som personalen där behöver genomgå lite generationsbyte, damer i 50-60 års åldern kan väl passa bra som far & morförädrar men sällan som aktivt arbetande med barn om dom blir för många i en grupp... risk för kafferep och skvallerstund då!

http://cyberspunken.blogg.se

 
Ingen bild

maria

27 september 2007 10:09

cyberspunken: Jo, jag tror att du kan ha rätt i det! Överlag tror jag att efter fem till tio år så har man ofta gjort sitt bästa och sen kan det vara dags med lite förnyelse, man behöver kanske inte byta inriktning helt och håller men lite andra uppgifter ett tag kanske...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards