Direktlänk till inlägg 8 maj 2007

Jag tänker på

Av maria - 8 maj 2007 15:06

 en del inlägg hos Fru Fundersam som har handlat mycket om hur reklam, normer och status, egentligen, påverkar oss alla. Hur det kan driva in människor i en besinningslös jakt på mer och mer och ännu mera... Det fick mig att gå och leta fram på lite gamla dikter som jag skrev för så där en tio år sedan. Då upptog samhällsstöpning, normer och majoritetstvånget mina tankar väldigt mycket. Det kanske beror på vilken ålder man är i eller andra saker. Jag tror att många går igenom en del av de tankarna men följer dem kanske inte alltid till dess slut. En dikt jag skrev (nedan) handlar till stor del om det. Om orden som sägs, utlovar, löften som skrivs, tecknas men som aldrig går att tro på för de ger dig ingenting.








innanför väggarna där



stannar orden i mina händer, de låter sig undersökas av mig vändas och vridas, jag bänder dem tills att de faller ihop, då ser jag inuti dem, ser deras ursprung och mening, innanför väggarna. Här innanför, får jag grepp om dem, de låter sig fångas och skorrar inte längre falskt. De fylls och jag förstår dem. De kan brytas itu, vet du, om man bara kan gå så långt ner, gräva sig till det allra djupaste, kärnan, där låter de sig plockas isär, kontrolleras och analyseras och sättas upp igen, då kan jag tro dem, tro dig. Jag måste vara innanför, det utanför förgör mig, äter upp mig inifrån, där kan jag inget förstå. Utanför flyr de, orden svävar som den flyktigaste gas och rinner mellan mina fingrar som sandkorn ner på marken. Det är så svart och fuktigt där, labyrinten kräver ett kristalliskt sinne som ekar min väg fram. Jag vrider mig i kramp där, utlöser ordens ihåliga betydelse som jag inte kan tro på.

Jag stannar innanför.






Då handlade det hela mycket om valet att delta eller inte och  vilka val man hade. Idag handlar det nog fortfarande om att delta eller inte men inte så mycket om vilka val man har. Med några fler år på nacken kanske jag har kommit till insikt om att det är jag som väljer och det är jag som möjliggör de alternativ jag har att välja på. Jag formar och låter mig formas i de aspekter jag väljer. Man kan inte låta bli att påverkas ekar ofta mediecirkusen tillbaka... Jag tror att man kan vara medveten nog att inte låta sig påverkas eller att välja vad man vill påverkas av, på gott och på ont.


Kram till alla som behöver

 
 
Ingen bild

Persilja

8 maj 2007 15:59

Kloka tankar. Tror det är en mognadsfråga (oavsett ålder en del mognar fort andra långsamt...)
Men de unga/omogna verkar ha svårt att stå emot medias makt och reklamens hypnotiska lockelser...
Titta bara vad många bloggar det finns som handlar om saker och mode-vad de vill köpa eller köpt och det märkligaste av allt-så otroligt många besök de har per dag!!!

 
Ingen bild

maria

8 maj 2007 16:03

Du har så rätt... Det kanske inte är så konstigt att man ibland blir lite rädd för vart vi är på väg på denna planet???

 
Ingen bild

Dubbelörnen

8 maj 2007 18:49

Har också sett dessa bloggar, men upplever inte dem så mycket som "att-ha-att-köpa" utan mer att drömma sig bort fr vardagen. Drömmar är inte fel, fantisera får man också. Tror den viktigaste uppgift man har som förälder är just att ge barnen en självkänsla att våga vara annorlunda o att våga ifrågasätta o att man inte behöver hänga med i allt för att vara "inne". Det är nog dagens o morgondagens utmaning för oss föräldrar...

Kramar

 
Ingen bild

Dubbelörnen

8 maj 2007 18:50

Glömde säga att dikten var mycket bra!!

 
Ingen bild

maria

8 maj 2007 19:03

Dubbelörnen: Tack ska du ha, jag var ganska nöjd med den minns jag...

Jag tror som du att man både själv som individ måste våga gå lite av sin egen väg och att stötta barnen i detta...

Det finns en bok som jag tror heter båten i parken och den handlar bland annat om att det är så viktigt med alla de som trampar upp nya stigar så att fler vågar prova olika alternativ... Dock måste någon våga gå först och så att säga trampa upp stigen...

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

8 maj 2007 22:51

Fin dikt!
Tänker att den handlar om språket mycket ...

Vi påverkas så klart.
Och vi påverkar.
Det är ju också meningen med vår kommunikation.
Vi är människor och vill söka reaktioner hos varandra.

Jag tror att man till stor del kan välja vad man vill låta sig påverkas av, men också att man blir påverkad omedvetet av många saker. Positivt och negativt. Och att man inte kan värja sig mot allt negativt.

Det är en jättestor fråga, ett livsäventyr, en livsläxa - att lära sig tillit och varande och självkänsla.

Och jag tror att man inte alltid behöver välja antingen eller utan många gånger kan välja både och.

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

9 maj 2007 08:47

Du har så rätt Fru Fundersam!

Fast jag tror att ju högre självinsikt man har eller tror sig ha, kan det vara lättare både att sortera ont och gott samt att välja eller tro sig att välja vad man låter sig påverkas av.

Då kommer man ju till att våga fräva i sig själv, att våga se både de positiva, främjande och soliga delar hos sig samt de negativa, mörka och krävande delarna hos sig själv, att arbeta med eller att acceptera det...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards