Alla inlägg den 15 maj 2007

Av maria - 15 maj 2007 15:36

fruktansvärd dag idag.... Helgen var en blandad kompott med husglädje varvat med anfall. Hann inte ta några nya kort just för anfall....


Vi har börjat komma ner i källaren nu och planerna har tagit form så att vi vet stegvist vad som ska göras. Jag har tapetserat minstingens rum och maken fick upp väggen som skulle upp där. Jag har lagt nästan allt golv i minstingens rum men golvet tog slut innan det var klart så vi ska köpa mer imorgon.


Jag fick istället gå över till hallen och den har nu blivit spacklad, slipad och till hälften tapetserad, alla bruna lister och karmar har blivit slipade och vitmålade så har även taket och så smutsigt tak och väggar har jag nog aldrig skådat. Tapetklistret som är rosa och ska bli vitt när det torkar blev gult, det har kanske rökts mycket i huset. Tur att det inte känns på lukten i alla fall.


Vi har hittat och beställt duschen vi vill ha och den kommer att komma lagom till att vi flyttar in. Jag stannade kvar i huset själv i söndags till måndagen för att jag skulle slipa trappan och måla den vit, det blev jättefint. Jag stannade oxå kvar för att det skulle komma folk och ta bort den gamla pannan och oljetanken på måndagen och det gjorde de men det var farligt nära att pannan blev kvar, de hade aldrig stött på någon så tung panna tidigare...


Jag har under helgen funderat vidare på det jag skrev i inlägget om regelverk och system, hur många som ställs utanför samhällets system på grund av att nyanser saknas och de därför inte kan klara av att hantera det system samhället har byggt. Det jag kom fram till var att när det gäller föräldrar så sitter de i en moment 22 sits. Å ena handen har föräldrar föräldrabalken som säger att de enligt lag är skyldiga att se till barnens fysiska och psykiska välbefinnande och den andre handen säger att de är skyldiga att tillhandahålla barnet till skolväsendet under skolplikten. Det är ju egentligen bra! Men om nu barnet far illa i skolan vad gör föräldrarna då???


Regelverket säger att skolverket ska ha översyn om skolorna och att man som förälder kan vända sig till skolverket om skolan inte fungerar som utlovat eller att man blir/blivit felbehandlad... Så långt så gott, det är bara det att skolverkets regelsystem säger att när en förälder vänder sig dit så ska denne uppmanas att ta kontakt med: 1. barnets lärare, 2. skolans rektor, 3. skoldirektören/skolchefen i kommunen... Om ingen av dessa lyssnar och "säger sig" åtgärda problemet så är man välkommen att återkomma till skolverket. Som förälder har man förmodligen redan varit i kontakt med läraren utan resultat, kanske med rektorn utan resultat och efter denna kontakt med skolverket så vänder man sig till skoldirektören/skolchefen i kommunen och framför sina synpunkter och då säger skoldirektörenskolchefen i kommunen att han/hon ska se över detta och åtgärda det.......... Han/hon behöver dock inte göra någonting, det räcker med att säga detta till föräldern så sitter föräldern i en rävsits. Kommunen har utlovat att åtgärda på det sätt kommunen önskar eller ser som rätt och när föräldern då vänder sig till skolverket igen så har ju redan kommunen utlovat förändringar även om det inte träder i kraft och då gör i regel inte skolverket något och föräldern sitter i en moment 22 sits. Fiffigt va?


Imorrn ska vi handla klinker till källaren och golvet som saknas i minstingens rum, på eftermiddagen åker vi till nya huset och fortsätter där. Nu är det inte långt kvar den 25/5 bär det av och då kommer vi att vara utan internet i cirkus en vecka, hur ska jag greja det? Jag tycker att helgerna är långa nog... Nästa helg ska jag ta nya foton i alla fall för nu har det hänt grejer...


Kram till alla som behöver en

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards