Alla inlägg den 7 maj 2007

Av maria - 7 maj 2007 16:19

snygga lampor... Till toaletterna, till vårt sovrum och 2 st till hallen... Jag blev helt färdig efter denna shopping så jag har sovit sen vi kom hem...


Nu är det dags för resten av helgens bilder.


Först den dumma trappan som kastar ner mig ifrån den, jag ska försöka att tala den tillrätta här sen.


Jag tror att om jag vårdar den lite och målar den vit samt sätter såna här svarta halkremsor som dekoration längst ut på trappstegen så kommer den att bli glad igen... Den är nog bara avundsjuk på allt annat i huset som har fått så mycket uppmärksamhet när den själv inte har fått någon uppmärksamhet alls.


Golvet i övre hallen till exempel har ju blivit färdiglagt och dessa är ju alldeles bredvid varann, inte konstigt om det sticker lite i ögonen på trappan...


I övrigt slog maken mig med häpnad när det gäller hallväggen som var att såga igenom sten...







Han kämpade på som bara den, slet av elen som elektrikern nu har fixat och tada, väggbitarna vi ville bli av med är borta....




Sen var det då 14-åringens rum som fick sin vägg och dörr förra helgen och där jag käkade en hel del spackel i...





Nu är tapeterna uppsatta och det blev massor av blåsor hela tiden och jag var så missnöjd men på morgonen visade det sig att blåsorna var de gamla tapeterna och de hade dragit sig tillbaka helt och hållet och det blev jättefint, hoppas nu att 14-åringen tycker likadant...


Fönstrena har blivit målade och elementen likaså, det är verkligen en varm färg på tapeterna som 14-åringen har valt och minstingen ville naturligtvis ha likadant och ska få det klart nästa helg...


Golvet är lagt och det var ett vackert golv konstaterade både jag och maken.









Så det var helgens händelser och nu har vi elektrikern i jobb ett tag och så måste vi få tag i en firma som tar ut den gamla oljetanken och pannan. Det är ny fjärrvärme i huset... Tvetydigt, i gamla huset har vi oxå fjärrvärme men enligt gamla avtalet= vi kan bruka hur mycket värme och varmvatten vi vill, priset är detsamma oavsett hur mycket vi gör av med. I nya huset har vi mmätare så där får vi betala för vad vi förbrukar...

Av maria - 7 maj 2007 08:30

bilder ifrån helgen. Denna gång är det inte så stora och omfattande saker som har hänt men en hel del småpyssel som att vi har börjat att ta dit en hel del möbler.


Här är vårt sovrum, där linneskåp och garderober har kommit på plats. Det var lite knåpande med garderoberna för de var centimetrarna för stora så maken fick karva en del där det inte syns.  Den lilla dörren bredvid garderoberna är ju flyttad ifrån minstingens rum. Jag är för förtjust i att använda allt gammalt som det går att använda och under skivan som sitter centrerad mitt på dörren så döljer sig en vacker spegeldörr, därför fick dörren och tillhörande karm följa med istället för att bytas ut mot nytt. Jag ska ta tag i den senare, synd bara att det inte gick att rädda fodret. Det sprack när vi tog bort det...


Gardinerna har kommit upp så att vi ska kunna sova där på helgerna, en annan vill ju ha det mörkt när man sover...


Minstingens rum har blivit färdiggipsat, nej, det klarade jag inte denna helg efter min färd i trappan... Jag har dock spacklat detta och hoppas på att kunna slipa och tapetsera samt lägga golv nästa helg. Alla tak, förutom i hallen där nere ska få nya innertak men det blir en senare fråga. Likaså med tak och golvlister det blir det där pulgörat som kommer vart efter och som får de äldsta barnen att gnälla över att vi aldrig gör klart... Även dörren som finns kvar i minstingens rum är en spegeldörr som ska göras iordning. Innanför dörren döljer sig ett gammalt skafferiutrymme med massor av hyllor i trä och ett lite fönster. Det ska minstingen och jag måla vitt i sommar och det rummet ska bli hans leksaksrum... Skönt att ha någonstans att rafsa undan allt i!!!


Väggen som skulle upp i hans rum måste vi avvakta lite med för elektrikern kom i fredags och varde ljus!!!! Vi har nu lysen på övervåningen, denna vecka fortsätter han med botten planet och vi kanske snart har en spis... Åter till väggen, där satt en sån här el tjofs... Ett hål i väggen med en massa tåtar i och man får inte bygga in sådant så elektrikern ska koppla runt detta så att vi kan bygga klart väggen.


Lite fönsterfoder så blir det snyggt! Elementet är rengjort och målat, jag undrar just vad man har använt detta element till, nä, förresten jag vill inte veta...


Nu ska jag ta en brejk, vi ska iväg och kika på lampor till toaletterna och lite elgrejer... Nu när elektrikern tagit övervåningen så kan vi själva dra el till eluttag i minstingens och vårt sovrum... Återkommer med projekten på nedre planet senare...

Av maria - 7 maj 2007 08:14

att det låter så mycket när vi gör allt i det nya huset och för somliga kan det låta överambitiöst... Det är så här att huset vi ska lämna det var visserligen väldigt litet och nött men det syntes att det hade bott någon där som hade skött det minutiöst tills dess att åldern tog ut sin rätt. Det var rent och helt okej.


Vi flyttade in 6 personer på 78 kvadratmeter, äldsta sonen fick sova på en madrass i vardagsrummet, de två mellanpojkarna fick dela ett sovrum och minstingen fick sova hos oss. Alla funktioner såsom spis, kyl, vatten och el var gamla men fullt fungerande. Vi satsade på att göra grunden som var avgörande för att vi skulle kunna bygga egna rum åt pojkarna i källaren. Allt vi har gjort i detta hus har vi sparat ihop till och gjort pö om pö efter vilket behov som har varit störst.


I nya huset verkar det som om vi gör allt på en gång och det är nog sant men till det kommer att det nya huset har varit två lägenheter som socialförvaltningen har haft... Det är alltså så att i dessa lägenheter har diverse människor flyttat in och ut och flertalet av dessa har inte haft den prioritering som majoriteten av oss människor har. Kylar och el, vatten etc fungerar inte ens och utan detta kan vi inte bo där. Hundarna fick fnatt i huset och sprang omkring och kissade ner alla gamla ytor, hundar gör så när det redan finns kisslukter och de ska markera där, sätta sina egna lukter. Vi visste redan att det har bott förmodligen både människor och djur som urinerar lite varstans och därför fanns det ett stort behov av att renovera det mesta redan i från början och vi hade ju pengarna till det eftersom vi sålde vårt gamla hus som vi köpt mycket billigt för väldigt mycket pengar, mer än dubbelt mot vad vi gav och det nya huset förstår väl de flesta att det var inte dyrt med så stora och omfattande renoveringsbehov. Hur många klarar att bosätta sig i något som är så skitigt utan att göra något åt det innan???


Så därför har vi lagt pengar, tid och krafter på att ta över det nya huset två månader innan vi lämnar vårt gamla hus. När vi sen ändå ska renovera varför inte göra det som man vill ha det på en gång istället för att göra något halvdant nu som vi ändå måste göra om efter ett tag?!!

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards