Direktlänk till inlägg 11 juni 2007

Nej, har man inte

Av maria - 11 juni 2007 18:42

kommit igång ännu så är det ingen mening att försöka starta...


Läser i Dn att sjuk och aktivitetsersättningar ökar enormt hos unga och att det är psykisk ohälsa som dominerar och det är fler kvinnor än män.


Som en sammanfattning säger försäkringskassan:


"Sammanfattningsvis, skriver Försäkringskassan, visar studien av hur diagnoserna förändrats en alarmerande ökning av de två stora diagnosgrupperna just hos de yngre åldersgrupperna. Och eftersom förtidspension och sjuk- och aktivitetsersättning ofta innebär ett permanent utträde ur arbetslivet innebär det stora förluster för individ och samhälle." Ur DN på nätet 11/6-07


Förluster, ja, för individ och samhälle. När det talas om förluster så antar jag att man talar om de individuella och samhälleliga  ekonomiska förlusterna. Men man skulle kunna ta la om andra förluster... Såsom att människor med någon form av funktionshinder/sjukdom har det svårare att ta del av olika saker i samhället och med sjukersättning så begränsas de även av ekonomin när det gäller att kunna ta del i olika aktiviteter, att leva det där fullvärdiga livet man talar så mycket om.


Jag tycker att det är spännande med detta för jag ser att man i regel ser på vilka ekonomiska förluster som görs och när man söker lösningar så gör man det ofta med utgångspunkt att ändra på regler så att man inte kan "fuska" eller att sänka och reglera ersättningar så att det inte "kostar" lika mycket.


Personligen skulle jag finna  det mer tillfredställande att undersöka randiga och rutiga orsaker till det ökande problemet för att se vilka förebyggande åtgärder som skulle kunna komma till stånd eller oxå inte komma till stånd för att det skulle "kosta" för mycket.


Ja, inte vet jag men det känns mest rätt att leta rätt på roten till ett problem istället för att hela tiden undersöka konsekvenserna. Det blir som att sjuka och funktionshindrade ska ha dåligt samvete för att det är en belastning för samhället, de utarmar välfärden etc.


Kanske är jag partisk då jag själv är sjuk men jag har för mig att jag resonerat likadant innan jag blev sjuk oxå, det är väl en fråga om människosyn...


Kramar till alla som behöver, en extra till sjuka och funktionshindrade

 
 
Ingen bild

Dubbelörnen

11 juni 2007 22:04

Kan bara instämma i det du skriver... sitter i den sitsen själv o dåligt samvete o skam är väl det enda man ska känna...

Kram

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

11 juni 2007 23:07

Visst känner man igen resonemangen. Hela tiden handlar det om "dom och vi". Där vi står för "de duktiga" = skattebetalande, kämpande, rättfärdiga ... Och dom = de sjuka, (läs: lata, svaga, dåliga, tärande t o m fuskande ...)

Nåå. Kanhända är det inte menat så drastiskt, men ibland känns det onekligen så.

Jag håller med dig om att det självklart borde läggas ned mer krut på orsakerna till problemen, än på att försöka sopa undan effekterna.

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

12 juni 2007 09:08

Ja, Dubbelörnen och Fru Fundersam... Man kan ju i alla fall undra över varför all energi läggs vid konsekvenserna istället för vid hur problemet uppstår...

Gillade din läs: om de sjuka, visst är det så det känns i bland.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards