Direktlänk till inlägg 14 juni 2007

Jag har varit runt ochhälsat på lite

Av maria - 14 juni 2007 09:45

hos en hel del här på morgonen.


Nu tänker jag så att det knakar över hur stress verkar vara ett så vanligt inslag hos många... En del är förbaskade över hur stressigt samhället är, andra frustrerade över att de har svårt att få allt att gå ihop.


Det ger en del tankar och funderingar... Bland annat så tänker jag att när man är förbaskad över hur stressigt samhället är så får man ju aldrig glömma att var och en av oss är en en del av samhället. Menar man arbete eller annat mer specificerat så blir det annorlunda då kan det vara delar som är svårt att rå över men även där tycks man ibland glömma bort ett egetansvar.


Det låter lätt och känns omöjligt, jag vet men alla har vi ju ett eget ansvar över oss själva och våra liv. Har vi det för stressigt så måste man kanske titta på vad som är orsak till det och se om det går att förändra vissa saker så att livet blir lite mindre stressamt. Många lever dyrt vilket ger att man måste arbeta hårt och det kan bli tungt med barn och fritid, att få det att gå ihop.


Jag menar inte att det skulle finnas en patentlösning, jag håller med om att det mesta går väldigt fort idag men jag tycker inte att man ska glömma bort sin egen del i det hela och att man har ett eget ansvar. Det är ingen annan som kommer och trollar, man blir tvungen att se över sitt liv själv och om man kan försöka eliminera faktorer som stressar. Jag tror att det kan gå. Jag hoppas att det kan gå. För stress är en onyttig ingrediens om den inte sporrar utan tömmer en på energi. Till slut brinner man upp och det är då så oerhört svårt att bygga upp bränsleförråden igen.


Det önskar jag ingen!

 
 
Ingen bild

Filifjonkan funderar

14 juni 2007 11:20

Stress är visst nutidens smittsammaste farsot.
Den gnager folk och den ställer till det för dem.Men man måste komma ihåg att man har en broms, en inbyggd broms, men den verkar vara svår att dra i för många. De kör vidare tills det blir tvärstopp det går inte mer. Ofta försent då att ändra på sakernas vardande.Man kan bara förmana och be dem men de lyssnar inte det händer inte dem. ar nu 4 st bekanta som är knäckta...som en gren går av i stormen. Stress är av ondo tycker en Filifjonka

 
Ingen bild

maria

14 juni 2007 11:46

Mmm, det var väl den bromsen som jag sa var det egna ansvaret. Det är för synd att det ska bli för mycket.

 
Ingen bild

Dubbelörnen

14 juni 2007 15:05

Har inte engagemanget att sitta vid datorn o "finulera" nu när det är sommar. Men kan ändå inte låta bli att komma med ett litet inlägg...
Riktigt så enkelt är det inte som du skriver... tyvärr. Önskar jag kunde säga det... har fått en bra liknelse av en läkare. När någon blåser fram på autobahn i 150 knyck o mer, mil efter mil, så blir personen fartblind. Det hjälper inte att skrika bromsa, minska farten. Det går ju så bra o farten är väl ingenting... Det är precis så det är för den som är mitt i det hela. HOn hör inte någon ropa o om hon hör så förstår hon ingenting. Det enda som hjälper är att minska personens arbetsuppgifter, underlätta för henne. Sakta trappas farten ner o sakta men säkert märker hon att farten nog varit alltför hög, alldeles för länge... Det är ju sällan arb givaren plockar bort arbuppgifter, el antställer någon som ska avlasta. För herre gud så effektiv personen är o vilken fart hon har... Men oftast så är det först när kroppen säger ifrån, med "konstiga" "mysko" sjukdomar el en massa infektioner som avlöser varandra som någon börja förstå. Då först kanske någon börjar koppla ihop ett o annat. Antingen så rasar kroppen, jobbet el äktenskapet o familjen... De som lyckas ta det egna ansvaret o stoppa i tid, de tror jag heller inte de som skulle drabbas av "utbrändhet", för de har redan förmågan o lyckan att se sina egna begränsningar.

Önskar ingen ska behöva gå igenom det jag har fått göra...

OK, nu har jag lagt in mitt sommarinlägg o går ner o tar hand om blommorna i blåsten i stället...

Kramar

 
Ingen bild

maria

14 juni 2007 15:13

Jo, dubbelörnen, det är nog så att de som har förmågan att sitt egenansvar blir sällan utbrända...

Nu är det ju inte bara på arbetsplatsen man kan bli utbränd utan det kan du bli i vilket avseende som helst och i regel blir du det i alla delar....

Arbete kan vara svårt att säga ifrån men man bör. Andra saker kan man ta ansvar för socialt umgänge kan oxå bränna ut, leva för dyrt och måst ha två jobb, det finns många olika saker och det är det jag menar med att man har faktiskt ett egetansvar.

Jag förstår att ingen vill att andra ska gå igenom det.

Ta hand om blommorna nu!!!

Kramar

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

14 juni 2007 15:16

Bra beskrivet, Dubbelörnen.
Just så går det till.
Man KAN inte själv ta ansvar. Det är en del av sjukdomskomplexet!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

14 juni 2007 15:21

Jag tror jag har tagit detta lite fel....

Det jag talar om är inte de som har blivit sjuka!!!!

Jag talar om att det är väldigt lätt att dras med och att tala om hur samhället ser ut men DÅ menar jag att man glömmer sin egen del i samhället och att man har ett egenansvar för sitt eget välbefinnande i de avseenden man kan styra, vilket i slutändan blir ganska många områden...

Den som redan blivit sjuk har ingen sjukdomsinsikt... Den vet ju inte om än att den är på väg att brinna upp!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards