Direktlänk till inlägg 14 juni 2007

Jag tror att jag ska förtydliga lite

Av maria - 14 juni 2007 15:34

när det gäller inlägget om tankar kring stress.


Jag avser inte de tankarna kring människor som är sjuka av stress. De som blir sjuka går på så länge utan att veta om att de faktiskt redan har blivit sjuka!  De som blir sjuka inser inte något förrän deras bränsle redan har tagit slut och det är först då som de på ett eller annat sätt rasar eller tvingas stanna upp och sakta men säkert försöka att fylla på bränsleförråden igen.


Jag talar om när man stressar på  som faktiskt de flesta gör och utan att bli sjuka men där man ändå till slut kan hamna i fällan. Det är svårt att lägga ansvaret på någon annan över att jag vill resa så mycket så därför har jag två arbeten eller att jag vill ha det där arkitektritade huset i skärgården så därför måste bägge i hushållet arbeta dygnet runt och ständigt ha dåligt samvete över barnen. Där menar jag att man har ett eget ansvar att mätta mun efter matsäck och se till vad som är realistiskt att klara av, mäkta med.


Likadant när man tycker att det stressas för mycket i samhället! Eller att allt går för fort! Det jag menar är att alla är vi en del av samhället och att alla är vi alltså en del i det snabba och stressamma. Jag kan inte lägga ansvaret över snabbheten/stressen enbart på en arbetsgivare eller en producent av en vara, det är en produkt, låt så vara en konsekvens av samhällsutvecklingen och eftersom vi alla är en del av samhället så har vi alla varit med i den utvecklingen. Lite hårt kanske, för jag själv har svårt att gå emot ett samhälle men i det lilla kan jag göra en del.



 
 
Ingen bild

Dubbelörnen

14 juni 2007 16:21

Jag hängde nog med i ditt resonemang fastän det är fruktansvärt blåsigt här o det känns som hjärnan försvann någonstans runt växthuset *fniss*.

Jag håller helt med dig att det har blivit som ett måste att ha det stressigt omkring sig. Jag menar ingen vågar längre berätta att jag har det så bra, lugnt o skönt, tar det mesta i min takt, låter dammet gro... Nej vi måste berätta hur mycket vi har omkring oss då är vi "med". Man måste ha massa aktiviteter egna el andras, jobba över, bo i "värsta villan", i "värsta området" osv. Min man föreslog en sådan "gnetare" att för samma mängd pengar kunde han köpa dubbelt så stort hus o tomt. Inreda precis som man drömmer om. Köpa två lyxbilar o ta sig till jobbet med den ena med samma restid som idag... fast då bo härute, på landet el i de mindre städerna. Men det är självklart inte lika fancy;)Oavsett om man behöver jaga el stressa så vågar ingen ifrågasätta detta längre. Alla måste vara med i ekorrhjulet, leka i samma sandlåda.

Herre gud bara sitta o ha det bra, bara det låter ju helt suspekt! I stan blev jag ifrågasatt hela tiden, arbete, aktiviteter osv. Här ute frågar ingen, ute på landet är folk flexibla o är ofta mångsysslare. Ingen är konstig el annorlunda, plötsligt så passar jag in. Men i karriärshetsen, aktiviteterna, jobbhysterin i stan så var jag helt "ute"...

Jag har lärt mig "the hard way" men numera står jag för att jag faktiskt bara njuter av livet o tar dagen som den kommer... Visst låter det syndigt, nästan skamfullt... min mor vänder sig väl i graven för mer olutheranskt kan det väl inte bli *gapskratt*.

Men jag står för den jag är o med åldern kommer total avsaknad av principer, prestige o karaktär *skrattar högt*. Det blir så bra ändå o det kommer en ny dag i morgon!

Kramar fr livsnjutaren i blåsväder *fniss*

 
Ingen bild

maria

14 juni 2007 16:49

Ja men så bra att det gick fram ändå, för det var ju precis så jag menar..

Det ständiga ekorrhjulet eller sandlådan, det uttrycket gillade jag.

Som jag skrev i en kommentar hos Fru Fundersam nyss så skulle jag inte lönearbeta en dag till i mitt liv om jag hade alla pengar jag behövde men jag skulle arbeta i frivilligorganisationer... Arbete är ett redskap för att överleva och mer än så ska det kanske inte beöva vara....

Så skönt att det inte bara blåser halv storm här då så kram ifrån en annan livsnjutare i blåsten....*skratt*

 
Ingen bild

Persilja

14 juni 2007 21:45

Jag håller med er båda två, dubbelörn och maria. Det är på nåt sätt "fint" att ha det stressigt och vi som inte har det är några slags kufer. Det är som om vi är förrädare på nåt sätt.
Imorgon kväll har jag tjejfest i huset för första gången. Två av oss är ickestressande människor och de andra tre lever hysteriskt hektiska liv och pratar på om alla sina aktiviteter och barnens aktiviteter och fester och resor och semesterplaner och träningsläger och arbetsresor och rustningar och planer och märkeskläder och allt som hör bilden till och man blir alldeles matt av deras liv. Själv har man inte mycket att komma med på vare sig karriärfronten eller semesterplanefronten eller barnens "karriärer" efterom vi inte lever det livet. Jag kan, när jag sitter där i sällskapet, ibland inte alltid, känna mig lite efter och dum som inte lever som de. Som om jag missat hela poängen. Som att jag står bredvid ett cirkuståg som åker iväg och alla är med och alla har så kul och skrattar och jag står snopen kvar...
Men sen när tjejfesten är över och alla gått hem och jag finner mig själv igen, så vet jag vem jag är och vad jag vill och hur jag mår och jag ler åt min tilfälliga sinnesförvirring. Jag har varit "där", jag vet att jag inte trivs där. Jag vet att det livet är en lögn för mig. Och säkert för alla. Det är bara det att jag kommit på det. Jag går inte på det längre. Och då känner jag mig så NÖJD:D

 
Ingen bild

maria

14 juni 2007 21:57

Så skönt att höra att du hittar tillbaka till dig....

JAG blev alldeles MATT över att läsa det du skrev om dessa tjejer...

Jag trivs inte heller där och jag är nöjd. trots att jag är sjuk, faktiskt...

Stor kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards