Direktlänk till inlägg 26 juni 2007

Det är märkligt vad mycket man

Av maria - 26 juni 2007 12:59

hinner tänka medan man fogar...


Jag kom att tänka på det här med subkulturer, vilket hela ungomskulturen i sig är, med ytterligare subkulturer inom ungdomskuturen... Då kom jag att tänka på det här med språkbruk inom olika subkulturer och hur lätt det är att missförstånd uppstår om man inte har en viss förståelse och inblick i tex tonåringars kultur och språk...


Det förde mig till min 17-åring som har en särskild favoritsorti ut ur hemmet... Jag förstår oxå att andra om de inte hör allt utan bara bråkdelar av det hela skulle tycka att det låter konstigt... Så här låter det i alla fall: Sonen: ahh, mamma, jag taggar nu!

Mamma (jag): okej!

Sonen: Ah, bra, hatar dig!

Mamma jag: Mmm, så bra, jag älskar dig med!

 Sonen: Mmm, bra, puss puss, syns sen!


Alltså: hatar dig, MAMMA, PUSS PUSS...


Alla som känner honom vet att det finns ingen väre mammagris och därför blir det inte något märkvärdigt. Jag hör oxå när kompisar emellan talar och det är lite på samma sätt, omvänt på något vänster men när man väl har förstått så fungerar bägge språkvalen, mitt och hans tillsammans...


Dessutom kan de ju delar av vuxenvärldens språkbruk oxå för annars skulle de knappast bli förstådda men vad händer med dem som bara har en väg att använda? Hur begränsande blir det?

 
 
elaina

elaina

26 juni 2007 21:42

Det är Kärlek det!
Vår gemensamma Mor å vi Systrar brukar avsluta samtal med "-Jag kräks på´re..."
Detta har numera spridit sig nedåt i åldrarna så numera säger även syskonbarna det sinsemellan i all vänskaplighet...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

26 juni 2007 22:02

Gulligt prat ni har!

Bland vissa ungdomar tycks det vara en pratkultur att prata snabbt och lite otydligt.

Mina föräldrar har så svårt att höra vad mina barn (unga vuxna) säger, eftersom de pratar så fort. Ännu värre för några år sedan när de var tonåringar ...

Ibland tänker jag att jag ska säga till dem. Att prata tydligt och sakta och artigare .... med sina morföräldrar, men jag har gett upp. Det där kan de ju lösa själva, om de önskar. Jag menar att de gamla kan ju tala om att de inte hör, eller att det går för fort i så fall ...

Jag behöver ju inte lägga mig i.

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

26 juni 2007 23:20

Elaina: tack, ja, jag tycker ju oxå att det är gulligt och jsg är inte så stött över ordvalen, jag förstår ju innebörden....

Fru Fundersam: Jag förstår hur du menar och jag brukar göra likadant, låta dem sköta det själva men om mormor (90) frågar vad de menar såå brukar jag försöka förklara så gott jag kan... Man behöver ju faktiskt inte lägga sig i mer än någon ber om!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards