Direktlänk till inlägg 28 juni 2007

Ja, då ska vi

Av maria - 28 juni 2007 09:08

försöka att komma iväg snart då, det tar sin lilla tid att räkna ut sittplatser och antal bilar som krävs och så vidare. Jag är glad om jag slipper köra eller rättare sagt jag ska inte köra idag för jag har tagit medicin mot illamående...


I DN idag står att läsa om kolloledaren som filmade nakna barn i bastun! Hemskt, för många barn är just sommarkollot sommarens händelse...


Det står oxå att läsa att en kvinna som handlat för mycket har fått rätt i att få socialbidrag för att det inte ska bli för allvarliga konsekvenser för den enskilde... Många kanske upprörs av detta eller inte. Kvinnan ifråga har en diagnos, en diagnos som innebär att hon inte kan stå till svars för när hon gjort av med sina pengar. Istället för att bara betala ut socialbidrag kan man ju försöka att få in hjälp, kanske kvinnan ska ha hjälp med att handha sin ekonomi? Kanske hjälp med att se till att alla "måste" räkningar blir betalda så att man kan portionera ut resten? Det tragiska i dessa fall är att de ofta leder till att dessa människor blir vräkta och har oerhört svårt att komma tillbaka så på något sätt är domutslaget positivt inte bara för denna kvinna utan för en hel grupp med människor som behöver särskilda insatser...


Lite tankar kring detta, nu ringde man och sa att platser och bilar var lösta!!!



 
 
Gisan

Gisan

28 juni 2007 09:22

Hej :-)
Har inte hunnit läsa ikapp mig på din blogg. Men vill tacka för alla fina kommentarer. Stora kramar Gisan

http://gisan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

28 juni 2007 09:27

Hej på dig!!!

Skönt att vara hemma igen?
Det är kul att du är tillbaka!

Kram på dig!

 
Tierra

Tierra

28 juni 2007 10:56

Hej Maria !

Är här och läser lite igen, finns ju en del att titta på eftersom jag ju är en relativt ny besökare här hos dig. Tack för dina kommentarer och uppmuntrande ord !

Ha en fin dag i solen och sköt om dig !

Varma hälsningar, Tierra

http://filmjolk.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

28 juni 2007 12:19

Läs på du!!!

Och som jag sa, jag hoppas att du får ha solskenet med dig hela dagen!!!

 
Elisabeth

Elisabeth

28 juni 2007 13:19

Du skriver om någonting viktigt och som skulle behöva analyseras på riksnivå! Faktiskt! Socialbidrag är bra, och ska finnas för de som behöver! Men när den "personliga integriteten" omöjliggör att hjälpa den som faktiskt inte kan hantera sin ekonomi - då är det något som är fel! Åh, jag blir arg bara jag tänker på det... min bror lever så, och vi kan ingenting göra! Han har en dubbeldiagnos sedan många år - och trots våra protester, så fortsätter sociala att betala ut en summa pengar till honom varje månad - pengar som räcker i 2 dar!!
Vad gör man??

Ha det så gott - och hoppas du får en bra, illamåendefri dag..!

Kram min vän..

http://himlastigen.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

28 juni 2007 13:43

Elisabeth! Åh, jag önskar jag kunde hjälpa, jag har arbetat inom socialpsykiatrin som socialsekreterare och visst, det finns insatser men de måste ju vilja ansöka om dem själva... Så jag satt inte bara och filosoferade i det blå, jag har verkligen slitit med detta och just dubbeldiagnoser föll på mitt bord för att jag oxå arbetat inom missbruksvård, tvångsvård av missbrukare...

Därför gillar jag att kasta ut sånt här för det är så oerhört viktiga frågor..

När det gäller brodern så locka honom till att få god man, vissa socialförvaltningar har något som går till så att brodern, i det här fallet, går igenom sina utgifter relaterat till de pengar som finns varje månad tillsammans med en soc.sekr och går sen med på att låta soc.sekr betala alla räkningar och sen pyttsar soc.sekr ut pengarna ca en g/vecka eller två ggr/månad... Men som sagt han måste vilja det själv...

Jag avundas er inte!

Lycka till! och ha det så fint, hoppas ni har en bra dag där.

Stora kramar!!!

 
Ingen bild

Tant Tagg

28 juni 2007 20:51

Appropå DN-artikeln, så är det väl ändå typiskt media att fokusera på en kolloledare med pedofila böjelser just precis i kollo-tider. Media har en otorlig makt över vår ångest, vilken uppfattning vi ska ha och åt vilket håll våra åsikter och tankar ska gå.
Sedan borde en kolloledare som filmar nakna barn på kollo överhuvutaget aldrig blivit anställd som kolloledare. Det ska den organisation som ansvarar för kollot se till att det aldrig någonsin är möjligt!!!

 
Ingen bild

maria

28 juni 2007 21:15

Instämmer till fullo Tant Tagg... Mycket dåligt av de som faktiskt tar in referenser samt intervjuar dessa...

Instämmer oxå i detta med vår ångest och därav mitt val att ta upp det i all sin enkelhet. Vi ska ju dock ha i minne att dessa människor finns överallt, i släkten, i grannskapet, i skolan etc... Att tala om det högt och ljudligt kan kanske hjälpa att ta tillbaka ångestkontrollen men jag är rädd för att genom det enorma talande om det i media etc. kan bidra till normalisering genom innötning... Obs inga belägg för detta bara en rädsla...

 
Ingen bild

Tant Tagg

29 juni 2007 13:01

Det kan jag hålla med om. Dessutom har media en tendens att bara fokusera på en sak i taget. Under tiden glöms allt det andra bort.

 
Ingen bild

maria

30 juni 2007 22:06

Tant Tagg: Precis! det är ju det som gör att man tappar fokus på det som är viktigt i det hela...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards