Direktlänk till inlägg 15 juni 2007

Ibland när man är runt och hälsar

Av maria - 15 juni 2007 09:32

på lite bland bloggarna så hittar man en del nya bloggar, ibland hittar man inlägg som får en att tänka på något tidigare inlägg man själv skrivit och så vidare... Det har hänt idag och då gick jag tillbaka till mitt tidigare inlägg och läser igenom det igen...


Finns det flera som är så här knäppa? Jag kan sätta mig och läsa igenom mina gamla pappersdagböcker ibland oxå!


Men, men till saken... Jag skrev för någon dag sen ett inlägg som handlade om hur märklig livets stig är och att jag saknade att arbeta med missbruk och agression. När jag läste det inlägget igen så slogs jag av hur bisarrt det kan låta... Jag vill arbeta med missbruk och agressivitet!!! Alltså är jag i behov av att det finns missbrukare med agressioner så att jag har något att arbeta med!!!  ( den dagen jag är frisk, om den nu kommer)


När man lägger fram det på det viset så låter det faktiskt lite bisarrt... Men nu är det väl inte så det är riktigt... Då kommer jag att tänka på de yrken jag har befunnit mig i och ser att alla dessa yrken innebär att min roll är att arbeta bort mig själv! Jag har alltid arbetat i sådana yrken där det yttersta syftet är att jag inte längre ska behövas.


Lite flummigt kanske, jag vet men tankar är tankar och de tar sin egen väg, oftast...


Alla yrken med människor handlar i grund och botten om att arbeta bort sig själv! Sjuka ska bli friska, barn ska bli vuxna, missbrukare ska bli rena missbrukare, kriminella ska bli icke kriminella och så vidare...


Rätt fascinerande faktiskt!

 
 
Ingen bild

Persilja

15 juni 2007 09:53

Jag tror nog att jag förstår din "bisarra" tanke! Det gav dig någon slags tillfredställelse att arbeta med något som hade en mening. Det måste ju vara oerhört meningsfullt att arbeta med att få missbrukare med agressiva attityder att ändra beteende.
Verklig betydelsefull mening. Sen finns det ju många andra meningsfulla erbeten men om man nu jämför med att sälja kläder eller glass så känns det ju som ett lite mer meningsfullt arbete...även om det inte är fel att sälja kläder eller glass! Gommorron!

 
Ingen bild

maria

15 juni 2007 10:02

Gomorron på dig med!

Skönt! Jag kan lita på dig Persilja... Så man inte behöver gå omkring, oförstådd, utanför och annorlunda...

Ditt inlägg om syskon där, det fick mig att grunna lite, jag har nog alltid varit lite av en outsider, varför vet jag faktiskt inte, har väl alltid vägrat lite när det gäller att finna mig i normen...

Kramar på dig

 
eylabeyla

eylabeyla

15 juni 2007 10:04

Jag tycker inte alls att det låter särskilt flummigt, kan oxå förstå hur du känner.. Det är nog lite samma för mig, att jag valt sådana yrken, men har aldrig sett det som att jag arbetar bort mig själv. Snarare att jag verklien har ett meningsfullt arbete som stärker/hjälper andra, vilket får mig att känna att jag behövs o att man gör ngt för andra...

Men jag förstår hur du tänker... ;)

Hoppas du får en fin dag tjejen... *kram*

http://eylabeyla.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan cyklar förbi

15 juni 2007 10:22

Hej Maria. Läste det inlägget du nämnde om tyckte inte det var underligt utan man förstod hur du menade,Jag tycker det är beundransvärt däremot att orka arbeta med dessa människor.Det är ju ett arbete där du verkligen behövs . Ha det bra idag nu när det är lite svalar. Är på väg till Hanneles paradis nu vinkar

 
Ingen bild

maria

15 juni 2007 10:24

hej eylabeyla kul med nya "ansikten", fast jag har sett dina kommentarer på andra håll.

Jag förstår hur du tänker, jag har alltid oxå tänkt så.

Men så kom jag av en händelse in på en föredetta missbrukares blogg och läste och då slog det mig att det går att se på det på det här viset oxå.

Det stör mig egentligen inte att tänka att jag ska arbeta bort behovet av mig själv, jag menar det är ju målet att personerna man arbetar med kanske ska komma att klara sig på egen hand, då mår man bra...

Hoppas att du oxå får en fin dag! kram

 
Ingen bild

maria

15 juni 2007 10:26

Hoppas att filifjonkan får en fin dag i paradiset... Jag skulle vilja ha ett litet paradis här på gården, det kommer nog om ett par år eller så!

Vinkelivink!!!

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

15 juni 2007 11:14

Det skulle ju bli jobbigt om man arbetade för att göra sig oumbärlig. Särskilt när det gäller andra människor. Så din inställning är väl mycket sund!
Kram!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

15 juni 2007 11:27

Ja, det kanske är sunt och inte bisarrt...

Kram

 
Annelie

Annelie

15 juni 2007 18:17

Haha jag är också en sån som har alla dagböcker kvar, som jag ibland läser, men ytterst sällan.Konstigt hur man glömmer bort dom små förkortningarna man gjorde för att vara lite hemlig;-)
Oj jag flöt iväg...men jag förstår hur du menar=)
Ha en skön kväll/kram

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

15 juni 2007 19:09

Hm, ja, jag vet vad du menar med de små förkortningarna...

Ha en skön kväll du med och en stor kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards