Direktlänk till inlägg 23 juni 2007

Jajamensann!!!

Av maria - 23 juni 2007 15:07

Fogsmet har det blivit och jag står upp, mår ganska bra efter anfallet på förmiddagen...


Snart kommer nog ett foto på tegelväggen för snart är det nog färdigt... Sen är det ju den där eldstaden som ska in oxå, hm, det har visat sig att vi nog har totalstopp i skorstenskanalerna, någon sotare på cybern???


Snart kommer systern, maken försöker bära upp grillen till trappan igen för att det regnar fortfarande men grilla ska vi...


Lite mer kloka ord: "Den största av alla svagheter är fruktan att synas svag"!!!


Imorgon säger de att det ska bli sol igen, typiskt när midsommar är över...

 
 
ella

ella

23 juni 2007 20:26

Hm... det är kloka ord men är det inte ganska ofta en stor fruktan man har?

Förresten så är jag lite sur på dig ,)

http://livetefter.blogspot.com

 
Elisabeth

Elisabeth

23 juni 2007 22:49

Åh, vad du verkar vara händig? Fogsmet, vad är det..? Blanda..?

Din yrsel - hur klarar du det? Måste vara verkligen fruktansvärt jobbigt.. har du det hela tiden, eller?

Dina kloka ord var tänkvärda...!

Ha det gott..

Kram..

http://himlastigen.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

24 juni 2007 12:25

Ella snälla var inte lite sur på mig... Kram

Elisabeth: Fogsmet är det man har mellan kakel, klinker och tegel.

Yrseln kommer attackvist, jag har dessvärre alldeles för många attacker/vecka... Det börjar med ett högre tinnitusljud i ett av öronen och sen känner man att örat börjar tjockna inifrån, lock/fyllnadskänsla och sen kommer karusellyrseln och då måste jag ligga, det kan hålla på i allt ifrån en timme till flera timmar och efter en attack så är jag sjögungsyrslig i ett par timmar och så småningom mår jag bra igen... Ibland busar öronen bara och då är jag mer susidusyrslig och ostadig... Hörseln varierar oxå hela tiden så ibland hör jag inte och ibland låter allt jättehögt osv... Jag har ca 4-6 attacker per vecka men vet aldrig när de kommer... Det är jobbigt, särskilt att de som möter mig gör det oftast när jag mår bra och därför har de så svårt att förstå att jag är sjuk...

Ha det gott och kram...

 
Ingen bild

Sotaren

18 juli 2007 14:39

Hej Maria

Är det något du undrar över? Med skorstenen?

/ Sotaren

 
Ingen bild

maria

18 juli 2007 18:35

Sotaren: Helt otroligt, det finns sotare här alltså!!!

Nej, det var nog det jag gnällde över som var grejen...

Det är nog totalstopp helt enkelt, gamla skatbon osv... Vi rensar så gott vi kan själva men det behövs nog att någon kommer hit, kanalerna verkar gå lite annorlunda oxå, vara ihopkopplade med varandra eller oxå är något trasig...

Vi ska ju ha in någon form av eldstad så småningom, höst, vinter så då måste vi ju ha någon skorstensfejare i alla fall... Jag har för mig att det ska provtryckas osv så då får de väl kolla upp det hela innan oxå...

Men helt klart skoj att man tillkallar en sotare och så dyker det upp en!!!

Tack för det!

 
Ingen bild

Sotaren

18 juli 2007 20:51

Hej igen Maria

Ja man försöker vara så hjälpsam man kan även på semester, har t.o.m sotat en panna :(

Du bör fråga din sotare om dom kan komma över och sota skorstenen åt er så ni får ut alla kvistar, när han endå är där kan han göra en provtryckning!

Har du någon fler fråga är det bara att höra av dig till sotaren80.bloggagratis.se

Får önska lycka till med skorstenen och isättning av kaminen :)

MVH / Sotaren

 
Ingen bild

maria

18 juli 2007 21:12

Sotaren: En får tacka för råden!!!

Ha en bra kväll!!!

 
Ingen bild

Sotaren

18 juli 2007 22:35

Hej Maria

Nu måste jag få fråga hur gammal kåken är?
Om det har varigt några renoveringar på skorstenen?
Och har det varigt någon eldstad i kåken tidigare?

Jag tycker att det är sårjligt att du har fått både din sjukdom OCH en tumör, vissa får då allt också!? Hoppas det är bra! :)

MVH / Sotaren

 
Ingen bild

maria

18 juli 2007 23:23

Sotaren: Kåken är ifrån 1930-talet och vi vet inte om det har gjorts några renoveringar, däremot vet vi att det har funnits kakelugnar i huset, dock inte längre, snyft...

Ja, jag vet... Ibland så tänker jag att det var f-n inte menat med mig men så tänker jag att jag är ju här, i allra högsta grad, gör en jäkla massa när jag väl står upp och i övrigt så... Ja, det är väl inte så skoj för barnen... men, men... Vad det gäller sjukdom så är det ju inte dödligt, vad det gäller tumören... ja, jag vet inte ännu, den känns väl lite bitter, jag är ju ändå bara 39 år... Ja, ja, jag gick in hos dig o vet att du är bara 8 år äldre än min äldsta son... Du vet att åldern förändras...

Ha en god natts sömn!!! ( det ska jag )

 
Ingen bild

Sotaren

19 juli 2007 09:20

Hej igen Maria :)

Kakelungnar hade varigt roligt:) men frågan är tog dom ner dom för att kakelugnarna var dålig eller för att skorstenen var dålig? Jag vet inte och det tror jag ingen vet, det ända som kan hjälpa er med den frågan är en provtryckning :(
Men mest troligt (vad jag tror) är att ni har skiljetungsfel ( d.v.s läker mellan kanalerna) p.g.a för mycket fukt i skorstenen, för att när fukten fryser vidgas fukten och muren spricker eller möjligen att skorstenen kan ha flytat sig lite men hussättningarna :( det jag tror att ni får göra renovering av kanalen ni ska göra till er eldstad(det jag kan rekomendera är slang om det går!) :(

Ja det mår ju kännas tragiskt för barnen att ena dagen ha en mamma som är uppe och springer och andra dagen inte.

Vi har också en himla massa sjukdomar i familjen, ja jag tror vi har haft snart allt, momma är nog nästa att ramla av pinnen, lungenfysem(sotarsjukan)och astma, hon far fram och tillbaka från sjukhuset, men men thats life:) Jag själv har kronisk iflamation i vänster knä och reumatism i höger knä och läkarna kan inte göra ett skit förns jag har fyllt 45:(

Jo tack jag vet att jag är ganska ung, men 30 års krisen börjar närma sig!:( men man har ju snart varigt med om det mesta, jag har varigt ganska oförsiktig med mitt liv men det får man leva med!:)

Du...Maria du får ha en trevlig dag så hörs vi senare:) / Sotaren

 
Ingen bild

maria

19 juli 2007 10:07

Sotaren: Jag tror på det du säger om att det kan läcka, huset har varit mycket eftersatt och innan vi köpte det så ägde en byggfirma huset och hade gjort grunden, fasaden och taket... Vi gör allt inomhus!

För när vi lagar mat så kommer det som ska ut via spisfläkten och vidare upp, det kommer ut i andra kanaler... Huset har inte rört särskilt mycket på sig det kan vi se men fukt har det ju varit... Taket var ju bedrövligt innan... Hoppas att det går med en sån där slang...

Det bästa är ju som du säger att ta hit någon som får kolla upp det hela...

Tackar för råd och tips!!!

Ja du, din mamma säger du... Det är trist, du är inte gammal heller... Visst förväntar man sig ju att ens föräldrar går före en själv men inte så tidigt... Sorgligt!

Livet bjuder som sagt på en hel del! Både ont och gott...

Varför kan man inget göra med dina knän förräns du blir 45??? Det verkar ju vansinnigt.... Oförsiktig med livet?! Men det verkar du ju ha kommit underfund med i alla fall och det är ju ett stort steg...

Har arbetat på LVM-hem (missbruk) för män och det som var allra tristast var när de var så nerkörda, unga pojkar, men som gjorde ändå allt för att kunna rymma och fortsätta... Vi, vi var ju bara "plitar" och visste inget om det "riktiga livet"....

Fast vilken lycka det var oxå att planera en behandling för någon och se den lyckas... Det var värt allt!!!

Oj, det blev långt detta!!!

Hoppas att du har en bra dag!!!

 
Ingen bild

Sotaren

19 juli 2007 11:19

Hej igen Maria :)

Ja knäna, det är så här att dom vill inte operera på mig före jag fyllt 45 p.g.a att dom är rädd att jag kommer att slita ut knäna en gång till innan jag har blivigt pansionär med det här jobbet jag har, fick beskedet vid 20års ålder och att jag hade 10år kvar att jobba med sotningen, men jag kommer inte att ge mig dom kommer att få lyfta mig ifrån jobbet i rullstol, som du kanske förstår så älskar jag mitt jobb :)

Så du har tagigt hand om grabbar som mig? Misshandlad i ca 12år, varigt missbrukare, försökt tagigt mitt liv 3ggr(för mycket att förlora), varigt nära döden 7ggr(räknar inte gångerna jag ramlat ner från tak)och rymde hemifrån när jag var 15-16år och blev fosterhemsplaserad, så du känner grabbar som mig! :) Jag har lämnat allt bakom mig och försöker leva ett "normalt" liv nu:)

Skorstenen drar ner lukten i alla kanaler p.g.a undertryck, jag kan rekomendera att ni sätter upp en sån där huv på skorstenen så sliper ni de mesta av röken:)

Det vart ganska långt det här också!:) men men det är väl så när man hittar något gemensammt?

Du får fortsätta ha en bra dag:) / Sotaren

 
Ingen bild

maria

19 juli 2007 11:46

Sotaren: Tja, jag har väl tagit hand om gossar som du då...

Mångas bakgrund såg nog ut som den du beskriver att du haft men visst fanns det andra oxå... Mycket dubbeldiagnoser... Jag jobbade som kontaktperson så jag var den där spindeln i nätet som hade mellan fem till tio grabbar att ansvara för när det gällde allt...

Hahaha... Jag vet att många av grabbarna busade med mig och menade att en så liten klenis som jag kunde ju inte hindra dom i något... Det tog inte lång tid innan de hade klart för sig att rädd, de kunde de inte göra mig och det gav dom en viss respekt för mig... Jag kunde låta "mina" grabbar stå där och vråla i ansiktet på mig, slänga mina möbler i sin frustration över en regel eller en soc. sekr. men jag gav mig aldrig en tum, var bara lugn och sa att det här är inget man kan påverka... Till slut lugnade de sig och SEN kunde vi samtala... Ja det var ett jobb jag trivdes så bra med...

Bra att du har valt att gå in på en annan väg av livet! Det är strongt!!!

Undertryck!!! Ja, just det, det förstår jag och när de gjorde taket så har de faktiskt satt en sån där välvd sak över skorstenen...

Jaja... Det lär bli ordning på det när vi väl ska ha in kaminen eller vad det nu blir...

Ha en fortsatt bra dag själv!!

 
Ingen bild

Sotaren

19 juli 2007 21:05

Hej igen :)
Det är allderles sant det du skrev längst upp på denna sida "Den största av alla svagheter är fruktan att synas svag"!!! Det är min störsa rädsla :( men det får man nog leva med!

Vart du missnöjd över att jag har varig sådan?

Jaha dom har redan satt upp en huv, då måste jag få fråga hur hög eran skorsten från nock till toppen av skorstenen?

Hade det så trevligt:) / Sotaren

 
Ingen bild

maria

19 juli 2007 22:14

Sotaren: På något vänster så känner jag sånt, kanske därför jag talar om vissa saker om mig sjlv oxå...Missnöjd??? Nej vet du vad!!!! Jag har inga problem med människor av varierande sort och ursprung...

Däremot blir jag enormt glad över att stöta på såna som mina "gamla" LVM grabbar och höra att de valt en väg... Sånt får mig att stråla hur länge som helst!!!

Du e strong som jag sa!!!!

Skorsten från nock till topp??? Menar du då ifrån taknock till skorstenstopp eller ifrån grund till topp???

Ha en trevlig kväll!!! O hoppas att allt gått bra med flickan!!!!

 
Ingen bild

Sotaren

19 juli 2007 23:34

Hej igen :) Det här börjar bli riktigt roligt, du är snabb på att svara :)

Så bra att du tycker att man har gjort strongt det är roligt när folk tycker det, man känner sig lite mer värd då? :)

Japp det var från nock till topp jag menade och även hur nära bor era grannar, eventuellt har ni skog i närheten?

Flickan ja, ja man får väl se hur det går, ska träffa henne på grillmiddag imorgon så man får ju se? Jag hoppas för allt i världen att det kommer att gå bra! :)

Får tacka och hälsa detsamma / Sotaren

 
Ingen bild

maria

20 juli 2007 08:51

Sotaren:

Grannarna bor kanske 20-40 meter bort... Skog, nej men en del träd och de är utspridda runt huset... De flesta är högre än huset...

Hur hög skorstenen är från nock till topp vet jag ännu inte, ville inte skicka upp maken i går kväll... Hahaha, han får inte gå på det här taket för mig... Det är så brant... Annars gillar min make att skutta omkring på tak och göra mig livrädd... Han har byggt ställningar så han är inte direkt höjdrädd, han säger bara att man måste ha respekt för höjder och ta det lugnt...

Återkommer om höjden men ska jag gissa så gissar jag runt en och en halv meter...

Hoppas att du hade det gott igår och får en bra dag... Just det en bra grillning ikväll!!!

 
Ingen bild

maria

20 juli 2007 09:01

Sotaren: Förresten om du går in på kategori nya huset så kan du se en bild på huset där skorstenen syns... Jag tror att du kan se hur hög den är...

Där syns träd och sånt oxå...

Ha det gott!!!

 
Ingen bild

Sotaren

20 juli 2007 17:09

Hej Maria:)

Japp skulle gissa på att kåken är ca 12m och 1,2m till 1,6m är skorstenen, så brant var det ju inte:) hehe, man skulle nog känna sig hemma på en gång där uppe:)

Jaha har gubben jobbat med sånt, jag har också jobbat som kran och byggställningsmontör i tre år, började när jag var ca15år:) det var ju också ett ganska intresant jobb men inte lika roligt som det jag håller på med nu :)

Jag ska snart fara nu på grillmiddagen så vi får höras lite senare ikväll.

Det är ett himla fin hem ni håller på att få till må jag ju säga, ni verkar renovera allt och sånt är roligt, håller på lite själv också på "fritiden" :)

Du får ha en fortsatt trevlig dag :) / Sotaren

 
Ingen bild

maria

20 juli 2007 17:14

Sotaren: Ha det nu så trevligt på grillfesten och visst är det roligt att renovera själv!!! Jag älskar att klinkra, kakla och tegla... Till och med gipsa väggar... men skivorna är i största laget för mig...

Ha det nu så skojigt ikväll, vi ska oxå grilla!!!

 
Ingen bild

Sotaren

22 juli 2007 23:01

Hej Maria

Jaha vad har ni gjort i helgen då?

Okey jag är inte speciellt förtjust i det, men det går ju :)men men man får ju göra det man inte tycker om också.

Ja just de hur gör man för att svara på kommentarena? jag har ingen aning, ganska ny på sånt här, tack på förhand.

Du får ha en trevlig kväll / Sotaren

 
Ingen bild

maria

23 juli 2007 08:50

Sotaren: Hur menar du att svara på kommentarerna?

Jag vet att jag skrev en kommentar hos dig och då svarade du...

Du får lov att göra precis som när du lämnar en kommentar här...

Eller menar vi inte samma sak nu?

Vi har både slitit ont i helgen och slappat med grillning... En bra blandning...

Ha en bra dag!!!

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 07:11

Hej Maria :)

Okej så bra :)

Har haft problem med datorn dom senaste fyra dagarna :( inge kul

Jaha så det var full fart hemma hos er också, så trevligt :)

Du får ha en fortsatt trevlig dag / Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 09:06

Sotaren: Jag har misstänkt att du antingen varit väldans upptagen eller så har du haft datorkrångel som oss alla andra då och då..

Ja,ja här händer det saker när man väl står upp...

Hoppas på en bra dag för dig!!!

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 15:29

Hej igen! :)

Ja visst är det roligt med datorproblem :s
Man kan ju bli tokig på mindre :)

Ja hur går det med husrenoveringen då?

Jag får tacka så mycket och hälsa detsamma :)
/ Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 15:52

Sotaren: Det går nog med husrenoveringen, du vet ett steg i taget så man slipper snubbla så dant...

Yran? Är det orsayran? eller jag går in o kikar hos dig...

Ha det så skoj i yran i alla fall och simma lugnt!!!

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 16:04

Hej har hittat fler ställen att skriva på :)

Ja det går ganska bra med renoveringarna, lite tungt bara men det ordnar sig säkert, ska börja på måndag igen och det kommer att bli kul :) har tagit lite semester(vilket också är skönt någon gång)

Nee inte riktig (Storsjöyran) men det var nära :) i Jemtland ligger det, simma lugnt? kan inte simma, så jag tror inte det(jag tror jag var den enda som inte fick vara i vatten i våran klass) :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 17:11

Sotaren: Jag märker att du funnit fler ställen att skriva på och skrivit riktigt bra har du oxå och du borde ju veta om någon...

Vi hade fosterbarn när jag var barn och det jag minns var inte roligt... En som slogs jämt, drack och skulle köra över oss när han snott pappas bil osv... Därför menade jag att man ska tänka sig noga för innan man tar emot, man måste orka med oxå...

Det är rätt man måste vila lite ibland ifrån renoveringar... Jag har vilat hela dagen men har nu fogat lite kakel i badrummet...

Okidoki, Storsjö, då vet jag, finns yror lite överallt alltså och inte bara i mitt huvud:))

Okej, skit i att simma lugnt, ta´t toy istället då:))

Kram på dig och ha det så gott på yran

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards