Direktlänk till inlägg 3 juli 2007

Jag fortsätter på temat gränser idag...

Av maria - 3 juli 2007 08:43

Vad är det nu som gör att man kliver över gränserna??? Jag har tidigare funderat på gränser när det gäller barn och annat, jag har funderat en hel del över gränslöshet som ju inte är detsamma som gränsöverskridande.


Men vad är det som driver en människa eller fler att faktiskt passera den yttersta gränsen?


Läser i DN om en 27-åring som blivit svårt misshandlad med svåra skallskador och att det finns fem personer i varierande åldrar som är misstänkta för detta. Vad är det som gör att man går över den osynliga gräns som säger att man inte ska skada sig själv eller andra? Vad driver en eller flera till att vilja avsluta någons liv?


I min värld så tänker jag ögonaböj när jag läser om detta att det måste vara en uppgörelse av något slag. Narkotika, någon som blåst någon till höger eller vänster men det är ju bara pengar!!! Vad gör att man väljer att försöka avsluta någons liv? Klart de kan ju inte gärna gå till polisen och säga: Hm, han blåste oss i en narkotika affär... Eller: Han försökte blåsa oss på del av bytet i ett rån!


Polisen skulle nog inte ta någon hänsyn till det då det redan ifrån början är kriminella handlingar det handlar om.


Ja, så tänker jag utifrån mina erfarenheter men om det inte är så, om det skulle handla om rent och skärt gatuvåld eller personrån? Skulle det vara värre eller lindrigare än om det vore kriminella som gör upp???


Vad skulle det då i så fall säga om människosynen och människovärdet? Är kriminella mindre värda eller är det bara det faktum att man antas veta vilka risker som är förknippat med den kriminella världen redan när man gör entré i den?


Ja, morgonfunderingar!!!

 
 
Ingen bild

Filifjonkan kliar sig i badmössan

3 juli 2007 09:47

Godmorgon det där var djupa funderingar så här tidigt på morgonen. Man har ju knappt fått access till sitt huvud ännu Man lär sig ju att alla människor har lika värde! Men kan det inte vara så att man kan förverka det värdet ( pedofiler mördare ex)Ta en annan människas liv är inte så enkelt att svara på finns så många omständigheter som kan spela in finns inget enkelt svar häri. Sen har vi ju den kulturella biten med om vi får kalla det så ta de ungdomarna från andra länder som är uppväxta med död och konstiga steningar för vissa saker de har ju inte amma syn på människovärdet som vi som levt på annat sätt heller. Där kommer ju religionen in genast (paradiset och allt möjligt underligt) som sagt en komplex fråga. Sen undrar man ju hur det kunnat bli så här i vårt samhälle mer och mer och vad det beror på. Det är som sagt en komplex fråga i mitt huvud!

 
Annelie

Annelie

3 juli 2007 10:01

Tungt! Men visst kan man fundera och fundera många gånger över vad som driver en människa till dessa onda handlingar.Det var ju verkligenen tanke omde kriminella är mindre värda en de övriga...för hur är vi egentligen funtade.Jag kan personligen vitt och brett tänka och önska livet ur ex. pedofiler, mördare osv. men om man var tvungen, så skulle jag nog inte alls kunna göra något...hm
tungt som sagt...tål verkligen att funderas på. Ha en fin dag/kram

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

3 juli 2007 10:35

Klart att det är tungt!!!

Förstår precis vad ni menar, filifjonkan och Annelie, jag tänker ju oxå ibland att ta alla pedofiler och sätt dem på en öde ö, skicka mat per helikopter osv... Samtidigt som jag är medveten om att de är sjuka och behöver hjälp...

När det gäller sånt här så kanske jag funderar mer åt filifjonkans håll att vad är det som har gjort att det mer och mer tenderar till att människor går över gränsen...

Det är en komplex fråga filfifjonkan... som Annelie säger så tål den nog att funderas lite över...

Ha en fin fundersam dag nu!!!

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

3 juli 2007 12:57

Ibland är det säkert rädsla kombinerat med panik, som driver någon att döda. Ibland ett slags sadism. Och somliga gånger det s k hederstänkandet. Men, sedan får man ju inte glömma att det finns människor som helt saknar förmågan att leva sig in i andras känslor. De kan ha en störning, som kombinerad med olyckliga sociala omständigheter, driver dem att döda utan att blinka. För att få någon slags egen fördel.
Komplext - absolut.
Men, den ultimata lösningen borde väl vara att vi gjorde ALLT för att se till att alla barn växte upp till tryggare vuxna. Och då måste vi ju se till att skapa ett ännu bättre samhälle.
Men ända fram kan man nog aldrig nå. Ändå måste vi så klart kämpa för det!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

3 juli 2007 13:15

Fru Fundersam: Jag tror inte heller på att man någonsin kan komma ända fram... På något sätt så tillhör ju motsatsparen varandra. Finns godhet så finns ondska och så vidare. Men självklart kan man aldrig sluta, ge upp, det bästa är nog om strävan efter det goda alltid finns kvar.

Jag tror att det ökade gatuvåldet (då räknar jag ej med kriminella uppgörelser) kan bero på ett slags ansvarsfritagande i grupp, gruppen gör den enskilde fri från ansvar för sina gärningar och därmed passerar man gränsen utan att reflektera över att man gör det. Andra handlingar kan självklart bero på olika typer av störningar.

Rädsla i kombination panik relaterar jag mer till när man själv utsätts för ett hot så stort att reflexen fly eller fäkta slår till och då kan naturligtvis vad som helst hända...

Som sagt det tål att fundera över och kring!

 
micke

micke

3 juli 2007 13:23

I många kretsar är det så att enda straffet som existerar för vissa "brott" är just döden.
I övrigt tror jag att många överfall på stan är framtagna med hjälp av droger o annat, om du visste vilka agresioner vissa droger tar fram!!Usch... i många fall är det ju också självförsvar naturligtvis, men detta kommer sig ju då av att nån attackerar.. nä.. fy för den lede!

http://beckfjall1.blogg.se

 
XENA

XENA

3 juli 2007 13:37

Ja du.. Den gränsen borde ingen korsa.
En olycka i självförsvar möjligen. Men att medvetet avsluta livet på ngn pga bråk och dylikt det övergår mitt förstånd.
Tackar gudarna att jag lever ett tryggt liv i ett lugnt samhälle. Här kan man gå ut med hunden mitt i natten utan att oroa sig.
Ha det så bra..
Kjam
XENA

http://stollan.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

3 juli 2007 13:39

Jo, micke, det är ju det jag menar, men visst är det hemskt att jag som "vanlig" människa direkt relaterar ett sådant överfall till en kriminell/drog uppgörelse... Å andra sidan så vet jag ju att de sällan behöver "plocka" någon på gatan utan att de försvinner liksom bara för att dyka upp så småningom och inte i livet längre...

Tror oxå som du att droger triggar igång mycket och något jag lärde under tiden när jag arbetade på LVM var att många av de våldsamma grabbarna där de hade aldrig någonsin fått lära sig att handskas med sorg och ilska, frustration... Det borde ingå redan på dagis att det är tillåtet att vara arg men att man blir hjälpt i HUR man får bete sig som arg...

 
Ingen bild

maria

3 juli 2007 14:00

Xena: Hur har det gått för dig med plastsonen??? Fritids och allt???

Håller med, det är hemskt att gränsen korsas! Lever själv i ett mindre samhälle och här är det rätt lugnt men jag har bott i Stockholm och då var man rädd ibland...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards