Alla inlägg den 4 juli 2007

Av maria - 4 juli 2007 21:03

en trötter en som snart tänker ta och lägga sitt huvud på kudden... Av dagen som gick så fick jag så många tankar som måste få gno runt och lägga sig till höger och vänster tills de börjar ta sin plats och anta ett mönster som är beskrivbart... Då kan  jag kanske göra små försök att låta tankarna flyta ut i skrift.


Hoppas att alla får en god natts sömn!!!

Av maria - 4 juli 2007 14:41

om inte normer för hur du förväntas att beté dig, förväntas hantera situationer, förväntas bemöta andra och egentligen hur du förväntas att leva ditt liv. Det är så kallade sociala fack/kategorier.


Jag skrev en gång att det är tack vare de som går vilse på stigen som nya spår kommer fram (det var ett kloka ord citat). Det som är så svårt med det är att det för de allra flesta är oerhört svårt att gå emot eller vid sidan av de socialt accepterade normer som finns. Man är rädd för att bli ensam, inte accepterad av gruppen eller sedd som en kuf.


Rent teoretiskt kan jag förklara det men känslomässigt kan jag inte göra det. Teoretiskt går det dessutom att förklara utifrån många olika teorier, jag kan många av dem, har böckerna om dem bakom ryggen i bokhyllan i skrivandets nu. Känslomässigt skulle jag tro att det oxå finns många olika förklaringsmodeller om det nu bara gick att få fram dem.


Att gå "sin egen" väg, att trampa upp nya stigar kan vara för många det enda sättet att leva sitt liv, det kan vara det enda sättet att kunna hantera levandet på. För andra är det skrämmande och hotfullt.


Vi har många etiketter på vårt sätt att leva och på vårt sätt att interagera, etiketter som både fängslar och frigör, den fängslande och insnärjande delen av etiketter har och är förmodligen i majoritet. Det är många måsten att leva upp till för att kunna säga sig själv att jag är som de flesta andra, jag beteer mig som de flesta andra, jag är norm...


Går det? Att vara norm?


Av maria - 4 juli 2007 13:32

att man kanske inte vill se att det händer hemskheter på nätet, som det här med semesterbilderna...  Lika med varför man väljer att inte ingripa när någon far illa (såsom -27åringen) att det är så svårt för polisen att hitta vittnen kanske beror på att om man valt att "inte se" så kommer man heller inte ihåg att man valde att "inte se". Vad vet jag men jag ramlade över ett ordspråk som kom mig att tänka och fundera så...


Ingen är så blind som den som inte vill se.(England)


Det kanske stämmer och därför har man heller inget sett...


Det finns ju naturligtvis många meningar med det ordspråket!

Av maria - 4 juli 2007 12:47

när privatlivet kränks... Det kan ju vara så att många familjer väljer att lägga ut sina semesterbilder på hemsidor, bloggar och dylikt för att de bor långväga ifrån släkt och vänner... Kanske de bör överväga alternativen att skicka bilderna med mail till varandra istället...


Fast ska de behöva begränsas till det av rädsla för att bilderna ska hamna i orätta händer och spridas inom kretsar som pedofiler? Ska man inte kunna få nyttja spacen som är till för alla utan att vara rädd?


Nej, det ska man inte! DN berättar om hur polisen funnit just semesterbilder på barn bland pedofilimaterial, det är ju hemskt om ens barn ska figurera i dessa kretsar, ännu mer hemskt om det senare upptäcker det eller kamrater upptäcker det... Kan ge upphov till mycken tråkigheter...


Sen kan man ju undra över behovet av att lägga ut bilderna, är det för att släkt och vänner ska få tillgång till det eller vad handlar det om. Det är ju jobbigt att skicka mycket bilder, det tar tid att sända och ta emot men är inte det  en ganska liten försäkring mot att barnen inte ska hamna i de här kretsarna...


Som vanligt så gnider jag bara mina små grå i huvudet...

Av maria - 4 juli 2007 12:31

se så är jag nu nyfiken på det här med köandet... Inte så konstigt med tanke på mina funderingar kring köandet tidigare...


DN skriver ju mest om stockholm så hur ser det ut med lite spridning eller i vart fall att man inte tar hänsyn till geografiskt läge i landet...


Är det nu stressande med köer eller är det inte det, kanske ibland eller står man aldrig i köer så att man inte vet....

Av maria - 4 juli 2007 12:23

Idag är det den 4/7 vilket för mig till att omröstningen jag höll på med har varit i en månad så då är det dags att avslut a den och kanske börja på en ny... Jag fick en liten idé här förut...


Först kan vi väl se på resultaten som dessvärre på grund av frågeställaren är svårredovisade men, men gör om det en annan gång...


41 personer har svarat att de bloggar/läser bloggar för att:

19,5% är nyfikna

39% skriver dagbok

9,8% har inget annat att göra

24,4% vill ha sina sociala behov fyllda

och

7,3% vill finna andra i liknande situationer som de själva...

Av maria - 4 juli 2007 11:14

regn nu för solen har kommit fram och det ser ut att bli en strålande dag!


Läser i DN att köer har blivit ett sätt för människor att umgås, jag tycker det är helt fantastiskt vad människor har behov av att vara sociala, gärna lite mer anonymt och anspråkslöst...


För ett gäng år sedan så talade man om att köer var stressande och att människor ogärna ville köa särskilt inte i matbutiker, kanske denna typ av umgänge kan förändra det...


Personligen har jag sällan blivit stressad av att stå i köer, jag tycker det är rätt intressant att stå i köer och se på människor, barn som tjatar och föräldrar som försöker hålla emot, gamla som ler eller snörper på munnen och så vidare.


Det är intressant att se hur människor beteer sig, ta till exempel vid reor, då är det inte mycket umgänge som gäller, då är det strid om trasorna och annat på dödligt allvar och där kan man verkligen få se hur en konflikt uppstår och hanteras...


Som sagt det är rätt intressant att bara iakta skeenden i olika miljöer och situationer...

Av maria - 4 juli 2007 09:24

Midsomer så var det läggdags kan man ju säga... Det är lite "tio små..." över den serien.


Har sovit gott ända fram till klockan åtta och grannbarnets föräldrar har semester så ... inget skrikande vid sju eller strax före... Ja!!!


Här regnar det, har gjort hela natten! Det ser ut att fortsätta så oxå.


Jag börjar känna mig pigg igen!!! Lite matt i kroppen bara men det kan man ju vara någon dag eller så efter en sån här däckning...


Vad bjuder dagen på här då, kanske lite av den där dammråttejagningen.... Lite fog på teglet, det är så lite kvar nu... Tvätt kanske. Ja, vi får väl se om jag står upp först och främst av de andra små orsakerna jag har men det hoppas jag att jag gör. Känner att det var ett tag sen jag hade en hel dag som jag stått upp så där imellan allt, så det skulle vara skönt nu!


Hoppas det blir en bra förmiddag!!!

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards