Alla inlägg den 6 juli 2007

Av maria - 6 juli 2007 14:30

Jag har läst en del bloggar som har handlat om domen mot den 49-åriga mannen, som utsatte sin tre-åriga dotter för incest och även en av dotterns kamrater i flera år, där domen innebär 14 år i fängelse, det längsta straff som dömts för  dylikt.


I kommentarer och inlägg så har det svurits högt och lågt om denne man och alla hans likar, det har ropats efter strängare straff, omilda fysiska kastreringar, öga för öga, dödsstraff  och så vidare...


Känslomässigt kan jag förstå det och kanske oxå till viss gräns känna liknande men mitt förnuft kan säga mig annat. En sak som jag tycker saknas i alla dessa inlägg är flickan vars pappa utsatt henne för detta. Några inlägg talar om att flickorna är förstörda för hela deras liv, nästan så man undrar om de ska ha några liv, är det värt att lägga resurser på något som man redan vet och redan har dömt till att det är förstört för resten av deras liv???


Jag tänker på något annat som ingen talar om och det är att denna lilla flicka som utsatts för detta, hon blir straffad... Hon har inte bara utsatts för detta hon har att förlika sig med att hennes pappa, den man så många vill hänga, är hennes pappa och kommer alltid att vara så. Hon ska förlika sig med att hon älskar sin pappa som var en man som utsatte henne för detta. Barn i den åldern, 8 år, älskar sina föräldrar onda som goda och det har hon att brottas med.


Hon har att brottas med att rubriker, bloggar, människor i det blå vill att hennes pappa ska hängas, skjutas, ses som ett monster, är ett monster, ett djur som inte har rätt att leva... Det är inte lätt för en liten flicka att lära sig leva med det och det är inte lätt att försöka växa och läka och bli stor när  så många redan har dömt ut henne från att någonsin kunna bli hel ifrån detta...


Jag förminskar verkligen inte brottet... Jag vill bara belysa en mer komplex bild än en flicka som blivit räddad och ett djur som inte borde få leva...


Det djuret är den som flickan ser och känner som sin pappa!

Av maria - 6 juli 2007 13:24

glasspaus så ska jag svara på några kommentarer och se om jag hittar ett passande vist ord för dagen som sådan...


Jag står upp och har inte ramlat ner för stegar...


Dagens ord:


"Det är inte de stora händelserna som formar vårt inre, utan de små händelsernas myllrande massa"


av Hans Ruin


Jag tycker att det säger en hel del...

Av maria - 6 juli 2007 11:36

Fogsmeten är gjord och jag har börjat foga, tar en liten kaffe och smörgås paus nu...


Förresten så fuskar jag lite och står på en stege, jag tänker hela tiden, titta ingen annanstans än på väggen, låt dig inte distraheras, titta på väggen, titta på väggen... Det blir som ett mantra...


Oj, mantra, det var ju så jag gjorde bort mig så ini bomben med alla dessa vitvaror... Ska kanske försöka att utveckla en annan metod än mantran så småningom...


Jag ska inte ramla, jag ska inte falla... Nä, inget vidare då ramlar jag...


Det går nog bra!

Av maria - 6 juli 2007 10:23

men det kommer...


Läser i Dn att det är fullkomligen livsfarligt att ge sig ut i biltrafiken, det är så mycket vatten på vägarna att flera olyckor skett... Kanske bäst att låta bilen stå då om man nu bodde i Malmö där problemen är stora... Här är det torrt på vägarna...


Ser oxå i DN att man diskuterar eller funderar på huruvida alkoholreklamen gör att man köper mer alkohol eller inte, jag konstaterar att för oss spelar det ingen roll, vi konsumerar inte mer eller mindre, blir heller inte lockade av att prova på nya drycker.... Andra kan ju förstås lockas att överkonsumera via påverkan av reklam???!!!


Sen verkar det som att det här med att nyttja skattebetalares pengar som sina egna är ett fenomen som är "världsligt". Värdsligt i den bemärkelsen att det tycks ske världen över... Cécilia Sarkozy får lämna tillbaka sitt statliga kreditkort efter att ha använt till sina privata lyxluncher enligt DN.... Så skattebetalrnas pengar ses det kanske inte så noga på...


Vad vet jag!? Nu ska fogsmeten bli till....

Av maria - 6 juli 2007 09:09

stock tror jag... Vaknade vid halvåtta imorse, före minstingen faktiskt, ha där fick han....


Det är lite mulet men inte regn eller kallt här, kan nog spricka upp men ryktet säger regn till kvällen... Vi som ska grilla ikväll, får väl bära upp grillen på trappan igen då...


Idag ska jag om jag står upp ta tag i den här tegelväggen, det är så lite fogning kvar nu och det ska bli klart så att vi får upp hyllor och allt i helgen... Sen finns det ju alltid tvätt i tvättkorgarna... Det struntar jag i idag, jag tar fogning istället...


Hoppas att det blir en bra förmiddag!!!

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards