Alla inlägg den 3 juli 2007

Av maria - 3 juli 2007 17:39

fiskpinnar, potatis och sallad idag... Inte min favorit men det är ju föda i alla fall... Vi får väl se hur många som äter.


Nu har det mulnat på här och börjat att blåsa ordentligt så regnrusket är väl på väg antar jag... Det skulle bli en hel del regn framöver, tror jag, jag var lite dimmig igår när maken såg på väderrapporten...


Kan vara skönt med lite regnrusk oxå för då känns det bättre att ta sig för saker inomhus och det är ju det vi behöver fortsätta att påta med. Vi har ju ett avlopp i det tänkta badrummet som ska bli klart och det börjar bli akut för ena katten, ja, Tjoppe naturligtvis, har börjat använda det rummet som kattlåda.... Vi måste ständigt påminna alla om att komma ihåg att stänga dörren dit in...


Ja, Tjoppe är en rolig katt... Medan Jesper gör sina behov utomhus så är Tjoppe ute och spanar på fåglar och sniffar frisk luft men när det börjar att tränga i blåsan eller någon annanstans då rusar han in och till kattlådan...




Av maria - 3 juli 2007 14:51

hälsat på lite här och där... Några har varit borta ett tag och kommit tillbaka, andra har varit här hela tiden... Överallt händer det något!


Här håller jag på att pigga på mig fortfarande, mest huvudvärk kvar nu tror jag (har inte tagit någon temp) så det kanske är över snart.


Solen lyser och det är en vacker eftermiddag som jag funderar på att nyttja till att hascha av lite med dammsugaren men sen tänker jag att när man har/är sjuk så ska man inte ta ut sig i onödan... eller hur?! Det kan lika gärna vara tills imorgon...


Så därför blir det lite visa ord här istället så får damråttsjägaren stå tills i morgon...


"Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum." / Kineskiskt ordspråk


Det kan vara sant!



Av maria - 3 juli 2007 13:20

Riktlinjerna för simundervisning eller kriterierna för vad elever ska ha uppnått för kunskap ska preciseras... Det är ju jättebra, tänker jag när jag läser om det i DN och börjar jag fundera på vad det innebär...


Sen läser jag vidare att det måste till extra insatser  på invandrartäta skolor för där är simkunskapen sämst... Det tänker jag flera olika saker om. Dels ligger många så kallade invandrartäta områden inte vid naturliga vattenområden så de får inte den vardagliga kontakten med vatten som en del andra men det gäller ju för alla barn. Dels att olika religionstillhörigheter spelar en roll i det och det kan då kräva mer av dessa skolor och då kanske de behöver extra resurser till det, vilket artikeln i DN avlsutar med att upplysa att det finns inga tilltänkta extraresurser i avseendet.


 

Sen startar man då en debattsida om vems ansvar det är att barnen lär sig simma. Som jag startade så bor inte alla geografiskt så att vatten är en del av livet och alla har inte hamnat i den lyckobild av livet som de kanske drömde om och kan därmed vara mer begränsade till att vara de som lär barnen att simma. Dessutom är det ju så att om ansvaret inte fortfarande ligger på skolan så kommer det ju att var upp till varje enskild förälder huruvida barnen ska lära sig simma eller inte.


Tja, onödigt tänkande skulle en del säga men om man preciserar kraven på simkunnighet för skolorna och inte ser till huruvida skolorna har resurserna till det eller inte så börjar man ju att fundera över nödiga och onödiga ting

Av maria - 3 juli 2007 08:43

Vad är det nu som gör att man kliver över gränserna??? Jag har tidigare funderat på gränser när det gäller barn och annat, jag har funderat en hel del över gränslöshet som ju inte är detsamma som gränsöverskridande.


Men vad är det som driver en människa eller fler att faktiskt passera den yttersta gränsen?


Läser i DN om en 27-åring som blivit svårt misshandlad med svåra skallskador och att det finns fem personer i varierande åldrar som är misstänkta för detta. Vad är det som gör att man går över den osynliga gräns som säger att man inte ska skada sig själv eller andra? Vad driver en eller flera till att vilja avsluta någons liv?


I min värld så tänker jag ögonaböj när jag läser om detta att det måste vara en uppgörelse av något slag. Narkotika, någon som blåst någon till höger eller vänster men det är ju bara pengar!!! Vad gör att man väljer att försöka avsluta någons liv? Klart de kan ju inte gärna gå till polisen och säga: Hm, han blåste oss i en narkotika affär... Eller: Han försökte blåsa oss på del av bytet i ett rån!


Polisen skulle nog inte ta någon hänsyn till det då det redan ifrån början är kriminella handlingar det handlar om.


Ja, så tänker jag utifrån mina erfarenheter men om det inte är så, om det skulle handla om rent och skärt gatuvåld eller personrån? Skulle det vara värre eller lindrigare än om det vore kriminella som gör upp???


Vad skulle det då i så fall säga om människosynen och människovärdet? Är kriminella mindre värda eller är det bara det faktum att man antas veta vilka risker som är förknippat med den kriminella världen redan när man gör entré i den?


Ja, morgonfunderingar!!!

Av maria - 3 juli 2007 06:30

nu men räknar med att sova flera gånger idag... Jag däckade totalt igår i hög feber, värk i leder och övriga skelettdelar... Huvudvärk och tjock i halsen, feberfrossa men på eftermiddagen gick i alla fall magen över...


Det är nog en riktigt influensa. Har fortfarande feber men ingen frossa nu på morgonen, känner mig dizzy och lite ont i huvudet så det blir en dag till att ta det lugnt på, är dock inte lika borta som jag var igår, i alla fall inte nu på morgonkvisten...


Jag hoppas att alla övriga i familjen slipper detta, fast risken är ju stor i en familj... Jag har fått så mycket svårare att hantera förkylningar och flunsor sen jag fick meniéres, kanske jag tycker att jag redan fyller min beskärda del av sjukdom...


Vad sägs, är det inte något att alla som har någon form av kronisk sjukdom de borde få vara immuna mot alla övriga små flunsor och magsjukor och så vidare...


Det är en solig men med lite moln och en aning blåst att vakna till här!


Jag hoppas att det blir en bra dag!!!

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards