Direktlänk till inlägg 4 juli 2007

Vad är nu alla de upptrampade stigarna

Av maria - 4 juli 2007 14:41

om inte normer för hur du förväntas att beté dig, förväntas hantera situationer, förväntas bemöta andra och egentligen hur du förväntas att leva ditt liv. Det är så kallade sociala fack/kategorier.


Jag skrev en gång att det är tack vare de som går vilse på stigen som nya spår kommer fram (det var ett kloka ord citat). Det som är så svårt med det är att det för de allra flesta är oerhört svårt att gå emot eller vid sidan av de socialt accepterade normer som finns. Man är rädd för att bli ensam, inte accepterad av gruppen eller sedd som en kuf.


Rent teoretiskt kan jag förklara det men känslomässigt kan jag inte göra det. Teoretiskt går det dessutom att förklara utifrån många olika teorier, jag kan många av dem, har böckerna om dem bakom ryggen i bokhyllan i skrivandets nu. Känslomässigt skulle jag tro att det oxå finns många olika förklaringsmodeller om det nu bara gick att få fram dem.


Att gå "sin egen" väg, att trampa upp nya stigar kan vara för många det enda sättet att leva sitt liv, det kan vara det enda sättet att kunna hantera levandet på. För andra är det skrämmande och hotfullt.


Vi har många etiketter på vårt sätt att leva och på vårt sätt att interagera, etiketter som både fängslar och frigör, den fängslande och insnärjande delen av etiketter har och är förmodligen i majoritet. Det är många måsten att leva upp till för att kunna säga sig själv att jag är som de flesta andra, jag beteer mig som de flesta andra, jag är norm...


Går det? Att vara norm?


 
 
Gisan

Gisan

4 juli 2007 15:13

Ja passa på att äta gubbar innan säsongen är över. Jag har med mig alla hemska bilder för att få dela ordentligt med någon. Alltid skönt när det är någon som har betalt för att lyssna. Då blir det inget dåligt samvete. Kramar...

http://gisan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

4 juli 2007 15:16

Gisan: Jag ska få tag i lite gubbar!

Vet inte om det handlar om att de har betalt, tycker mer att det är bra att du får träffa de som är vana vid dessa situationer..

Hoppas att det känns ok för dig sen!!!
Kramar!

 
Annelie

Annelie

4 juli 2007 15:52

Absolut...vad det nu är. Sett utifrån betraktarens ögon eller utifrån sig själv:-)Men visst är allt katalogiserat, och det är trist...för vem bestämmer vad.
Ha en fin dag/kram

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

4 juli 2007 16:04

Anelie: Precis! Om man kan se det som du sa det så skulle det ju vara mindre skrämmande?!

Ha en bra kväll!/kram

 
Lilla My

Lilla My

4 juli 2007 18:12

Att gå sin egen väg kräver mod så mer mod till folket!Kram

http://myslivochhem.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

4 juli 2007 18:22

Så rätt Lilla My! Det borde vara så att många har så stort mod att kunna gå lite sina egna vägar i alla fall.

Ett samhälle behöver ju en gemensam ram men därinom spelrum.

Kram!

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

4 juli 2007 21:13

Jag gillar att trampa upp nya stigar och gå min egen väg. Andra gillar inte det alla gånger. Men jag gillar också att vara som de flesta andra. Är ingen enstöring eller sådan som absolut måste vara på tvären.

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Ingen bild

maria

4 juli 2007 21:21

Jag går nog oxå mycket mina egna vägar även om alla inte gillar det alla gånger, som du säger... Det handlar nog inte om att vara på tvären utan mer om att tillåta sig luft där man behöver, utan att för den delen gå utanför samhällsramen...

 
steffe

steffe

5 juli 2007 00:19

Låter vettigt här är ett annat talande ordspråk: "Den som går i andras fotspår kommer aldrig först"

http://lyckligpappa.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

5 juli 2007 08:15

Hej steffe!

Visst är det vettigt men det går alltid att vända åt alla håll och kanter...

Ditt var oxå bra och sant! Och om vi inte haft så många som trampat upp sina egna stigar, såsom alla uppfinnare som ansågs smått galna, så skulle vi inte varit där vi är idag...

Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards