Direktlänk till inlägg 26 juli 2007

När jag var barn

Av maria - 26 juli 2007 11:24

så bodde vi på landet, jag kunde vakna av att en ko stod och lät utanför sovrumsfönstret, den hade rymt under natten, ville väl äta av gräset på andra sidan, för att det var grönare där?!


Vi, eller min mamma och pappa tog emot fosterbarn, både de som bodde där permanent och de som var så kallade sommarbarn. Jag tror att vi gick igenom en fem till sex stycken...


Jag tror inte att min mamma skulle göra det igen, kanske pappa skulle tycka att det var okej fortfarande men jag tror att mamma såg att det inte var så bra för oss, vi barn som redan tillhörde huset.


En del av barnen vi hade var väldigt krävande på olika sätt, självklart är de det, det är ju en orsak till att de behöver en placering, ofta föräldrar som inte levde ett helt sunt liv, ibland ungdomar som hamnat lite fel.


Jag minns det med blandade känslor, ibland har jag varit på väg att göra samma sak, upplåta mitt hem och min familj för placeringar, men det som hållt mig tillbaka är de negativa minnena, känslorna och riskerna.



En vän till mig tog emot små barn, så små att de tagits från mamman redan på förlossningen. Där ingick det att upprätthålla kontakt mellan föräldrarna och barnen men med vetskap om att barnen aldrig kommer att bo hos sina föräldrar. Det är så svårt att upprätthålla en sån kontakt med en psykisk sjuk mamma och en psykisk sjuk pappa och dessutom missbrukade de, det tärde enormt på min vän med alla hot och utbrott och hennes egna barn for illa under en period...


Det behöver dock alltid inte vara så men om man tänker efter så finns det ju alltid en orsak till att barn behöver placeras och barnet i sig är kanske inte alltid det arbetsamma och problematiska även om de oxå så kan vara. Det finns många kringfaktorer som gör sitt till.


Om man nu tänker som jag gör just nu, hur ska man då finna hem att placera i??? Kanske man inte ska ha barn som är yngre än 14-15 år själv, kanske ska de vara äldre än så, kanske det finns människor som har utflugna barn som gärna vill fortsätta med andra barn, kanske ... Det finns som vanligt inga lätta svar på det jag funderar kring. Lätta svar tror jag inte existerar...



 
 
pia

pia

26 juli 2007 12:13

Vad bra du skriver och jag förstår hur du tänker Det är så lätt att ta emot och sen resten av familjen hur mår de?
Är de beredda på att ta hand om en trasig själ...?
Tack för dina ord och din historia.
Kram

http://maskorsblomman

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 12:14

Pia: Det är ju de som är så svårt. man vill så väl men kanske skadar andra på vägen..

Kram på dig

 
Annelie

Annelie

26 juli 2007 12:31

Lät som en mysig plats. Mina föräldrar hade ett sommar barn med down syndrom..tyvärr minns jag det inte, måste ha varit väldigt liten.
Jag har antagit dig, men såg nu att du redan var tagen:-)
Ha en toppendag((kram))

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 12:33

Annelie: Ja, fast i en sån sak så skulle man ju vilja bli tagen hela tiden så att man kunde få med ALLA bloggar man verkligen gillar, eller hur???

Vi hade oxå ett utvecklingsstört fosterbarn men det var stor skillnad...

Ha en bra dag ((kram))

 
Micke

Micke

26 juli 2007 13:11

Kan vara tufft sånt, man måste vara 100% inställd på det för att det ska fungera!
Ha de fint!

http://beckfjall1.blogg.se

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 13:13

Micke: Det har du rätt i och även om man är till 100% inställd på det så finns problematik man aldrig kan förutse...

Ha en bra dag och var rädd om ryggen!

 
Ingen bild

Persilja

26 juli 2007 14:18

Har läst ditt mejl nu, Maria! Tack! Det är toppen att få höra allt ur ett barns perspektiv! Det är ju det allra viktigaste!!!
Det finns en tid efter att barnen lämnat boet då man kan göra en samhällsinsats om man vill. Kram!

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 14:25

Persilja: Samtidigt vet ju jag att behovet av bra placeringsfamiljer finns och är stort... Jag skulle föreslå det alternativ jag nämnde sist... Vill man annat så skaffa papper ifrån socialtjänsten, ett detaljerat sådant, så att ni har på papper vilket stöd ni ska ha...

De kan vara dåliga på det ibland...

Kram på dig!

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 15:52

Ha ha hej igen :)

Hittade ett annat intressant ämne också :)

Ja bra placeringsfamiljer finns det inte gott om, sen finns det riktigt bra också(av egen erfarenhet), ena var här alldeles nyss här :)
Jag skulle jätte gärna ha velat flyttat ditt ca.10 tidigare så man kanske har levt ett relativt "normalt" liv :s

Har många kompisar som har haft fosterhem och jag tror inte att någon har haft tur, men det kan vara så olika från person till person? :)

Jag har till och med haft tur på BUP när jag har varigt där(det vill säga ungefär halva livet), har haft bra personal när jag har varigt där. :)

Du får fortsätta ha en trevlig dag :)kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 15:57

Sotaren: Ja, det här blev intressant tycker jag... Du har ett perspektiv och jag ett annat som barn i familjen dit många tonåringar med diverse problem, själva eller med sina föräldrar, kom...

Visst behövs det bra placeringar men jag tror det är viktigt att de som bestämmer sig för att ta emot, har tid och engagemang och inte känner att de placerade stjäl tid från dfe egna barnen eller att man utsätter barnen för tokigheter... Det är skitsvårt!!!

Du och jag kanske skulle kunna mecka ihop en lösning på det där, skriva om kriterierna fö placeringsfamiljer... Vad säger du???

Ha det trevligt i yran nu...
kramen

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 16:31

Hej igen :)

Japp det kan jag också hålla med om att familjen som tarimot barnet/ungdomen måste ha bestämt detta långt innan dom tar hon/han, måste ta sig tid för att låta barnet kunna anpassa sig efter en helt annerlunda miljö även om den är bättre så känner man sig J-VLIGT osäker till en början! Det tog mig ungefär 7-8 månader innan jag hade anpassat mig i en annan miljö(under den tiden gjorde man en massa saker man kanske inte är så stolt över :( )

Engagemang ÄR ett måste, känner sig inte välkommen till 110% till en början kan det dra iväg riktigt illa om man har otur! :s

Dom barn/ungdomar som är på väg till "ER" kan ha olika problem, jag kan ta ett excempel (mitt), jag blev misshandlad i ca.12 år, rymde hemmifrån när jag var 15-16år, visst jag har bra kontakt med mamma men hon är den enda som inte har slagit mig(men 3/4 "föräldrar") pappa är jag också hos ganska ofta men det är av en annan anledning, MINA BRÖDER!!!! Dom ska inte behöva leva MITT liv.

Kriterier, ja varför inte! Det hade kunnat varit roligt :)

Får tacka... Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 17:05

Sotaren: Bara för att det inte ska bli något misstag... Vi ska inte ha några fosterbarn, i alla fall inte idag...

Jag har varit sugen på det men insett att det blir för mycket med många egna barn och eftersom jag är mest intresserad av stökiga pojkar i tonåren så hade det oxå kunnat innebära risker för mina egna pojkar...

Däremot när pojkarna är utflugna så kan jag fundera på saken igen...

Jag tycker att det var jättebra hur du skrev för det är precis så det är... Kanon!!!

Ha det gott/kram

 
Ingen bild

Sotaren

26 juli 2007 18:00

Hej (nu börjar jag bli tjatig) :)

Ja men det kanske inte riktigt så jag menade :) Dom som kände sig träffad, det var det jag menade med "ER" :)

Jag kan hålla med om att det kan vara ett ganska stort risktagande att ha både egna och fosterhemsplacerade barn/ungdomar under samma tak, har man riktigt otur kan det gå het till :(

Ja varför inte när dina grabbar är utflugna, jag tror att du skulle bli en jätte bra "mamma" åt såna grabbar och du är erfaren med "grabbarna".

Japp "grabbar" kan vara intressant, jag har faktiskt suttit och funderat på det jag också men om 10-15år, men jag har ingen aning?

Får tacka, ja man försöker få "föräldrar" som inte vet riktigt att det är inte det lättaste man kan ge sig på, det är annat om det är ens egna barn, men det kan komma att bli ens "egna" barn.

Vet du vad jag ska göra idag? ska först äta och sedan ska jag till en av mina fosterföräldrar, dricka lite kaffe och snacka lite, hör av mig lite senare ikväll.

Du får ha en bra kväll, kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

26 juli 2007 18:31

Sotaren: Jag trodde nog att det var så du menade... Ville bara förtydliga mig...

Tack, tack kanske jag skulle klara av dessa "små" pojkar en dag...

Jag hoppas att din kväll blir bra!/kram

 
Filifjonkan funderar

Filifjonkan funderar

26 juli 2007 19:38

Ja det är svårt det där.... men tror nog man skall ha bra stora barn som kan förstå situationen bättre än ett litet som går på sina känslor bara. Fosterhemmen behövs verkligen och jag beundrar verkligen de som ställer upp så men det måste vara bra människor då verkar ju inte vara någon vidare koll på dem heller en del barn far illa i sina fosterhem med. Svår saker detta. men en Filifjonka orka inte med sådant numera och passar inte så bra för sånt...

http://filifjonkan-se

 
Ingen bild

maria ser sån klok Filifjonka

26 juli 2007 19:47

Filifjonkan: Fjonkor behöver inte orka med sånt... Var och en ska göra det som verkar bäst och som de orkar med... jag håller med fjonkan om att man ska nog inte ha små barn och man måste nog veta vad man ger sig in på för annars går det inte bra, som Filifjonkan själv säger så finns det familjehem där fosterbarnen rent ut far illa och då var det ju inget tjänt med det...Nu ska Filifjonkan vila sig och se att fjonkan kom med goda saker i detta och det är vad fjonkor orkar bra!!!

 
Ingen bild

Sotaren

27 juli 2007 18:33

Hej Maria

Det börjar bli tätt mellan födelsedagarna må man ju säga :)

Jaha du har inte mått så bra idag, hoppas att det är bättre nu då?

Ja jag ska dra iväg nu till Yran så vi får höras imorgon, jag hoppas för gudsskull att du och din son får ha en trevlig dag imorgon :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

27 juli 2007 19:30

Sotaren: Nej, dagen har varit skit rent ut sagt, man säger ju inte så ofta saker rent ut.... Men denna dag har varit det och först nu mår jag bättre... Tack och lov för det!

Jag hoppas verkligen att du får det så roligt och trevligt som det går på yran, och "mamma" förmaningarna: ta det lugnt!!!

Jo, jag hoppas på en bra dag imorgon det känns allra värst när man blir dålig så att an känner att man sviker barna. även om det inte är av vilja...

Kram på dig och ha en kul kväll!!!

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 09:59

Hej Maria :)

Ja hoppas också på att snurrigheten går över för eran skull så ni får en bra dag :)

Ja själv sitter man och dricker vatten :) det känns som att man sög på en saltsten hela kvällen och jag som försökte hålla full fart på vätskekontrollen hela kvälen :o ha ha

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

28 juli 2007 10:01

Sotaren: Tack! Snurret går nog över efter lite medicin och vila... Gäster kommer i alla fall inte förrän 16-17 så jag har lite tid på mig...

Så det var skoj igår då?

Så bra!

Kram på dig och ha en bra lördag nu

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 10:25

Hej igen Maria :)

Japp kul var det, fick träffa en massa trevliga personer man tycker om :) och andra man kan bli ganska le på :s höll nästan på att bli irriterad också, men det är sånt man får ta :)

Jag kan tala om vem som ska vara här hela helgen, efter helgen men du kan säkert gissa, jag fick inte skriva innan helgen var slut :)

Vilken tur då, att gästerna kommer så pass sent så du kan vila upp dig :)

Jo man får tacka och jag önskar det samma till er :) Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

28 juli 2007 11:22

Sotaren: Så trevligt, irritationen är ju ett aber men bara man kan hålla den under kontroll så...

Jag tror jag kan gissa...*ler*

Jag stupade som klubbad oxe här och har sovit mig igenom den värsta pärsen... Nu är jag lite grioogy men det var ju skönt att få det gjort istället för att gå o vänta....

Ha det bra nu!/kram

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 11:49

Hej igen :)

Jo jag kan hålla med på att det är jobbigt att bli irriterad, men som du sa bara man kan kontrollera det så är det lugnt, det har man gjort hela livet nästan :) jag har bara blivit förbannad en gång i mitt liv så det är nog ganska lugnt, bröt fyra ben i handen då så så bra är det inte, men då hade jag kunnat slagit ihjäl han (styvfar) så jag valde att slå in i en betongväg istället medans han stog i dörröppningen(det måste ha sprakat bra för efter det tittade han inte ens på mig) men då var jag förbannad :) jaja shit happens

Hoppas att det blir bättre under dagen :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

28 juli 2007 12:19

Sotaren: Som du säger, tyvärr kan ju ilska göra en illa...

Jag har tagit en dusch, druckit en kopp kaffe, som jag har fått behålla, och känner mig lite piggare i alla fall så jag hoppas att det får vara så resten av dagen...

Ha en bra eftermiddag/kram

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 12:44

Hej igen Maria :)

Jag hade bara tänkt att höra om ni brukar titta på film hemma hos er? Och vilken typ av film ni brukar titta på i sånna fall?

Får önska detsamma :) Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

28 juli 2007 12:55

Sotaren: Jojo, här tittas det på film ibland när vi inte jobbar så hemskt mycket på huset då...

Mest romantiska komedier eller drama men... Jag gillar lite skräckisar och psykologiska thrillers ibland, maken går med på thriller men gillar inte skräckisar.

Sen tittar vi naturligtvis på en del typ braveheart, och de där mer blodiga sakerna ibland oxå men inte så ofta mer som mitt feta grekiska bröllop eller stekta gröna tomater (den är skitbra)... Så sånt tittar vi på!!!

Ha det gott nu, ska ni kika på film? /kram

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 13:23

Hej (börjar bli tjatig idag också) :)

Då måste jag rekomendera några filmer, (det kan vara skönt att ta det lugnt ibland) jag har ett ganska stort film och musik intresse.

#1 Ladder 49 (min favorit)
#2 Alfie
#3 I spindelns nät
#4 Million dollar baby
#5 En geishas memoarer

Är en par filmer jag kan rekomendera, om ni inte har sett då redan?

Ska dra nu, vi får höras. Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

28 juli 2007 13:37

Sotaren: Aha... Den enda vi sett av dessa är ladder 49, den har vi sett två ggr... Men de andra kan ju vara intressant.... Tycker du att jag behöver vila*fniss*

Ha det, vi höres/kram

 
Ingen bild

Sotaren

28 juli 2007 23:34

Hej Maria :)

Jaha så du har sätt Ladder 49 vad tyckte ni om den då? det är min absoluta favorit :) jag vet inte hur många gånger jag har sätt den? men jag skulle kunna tänka mig att det har blivit "några" gånger :)

Då kan jag rekomendera Human trafficing det är ju också en riktigt bra film, det är mycket känslor som börjar komma ut i den filmen från min sida, jag satt och var riktigt irriterad när jag såg det, men det är riktigt bra.

Jag har inte sagt något om att vila, ha ha ha (men det kan vara skönt någon gång ibland :))

Jag får hoppas att ni fick till en fin födelsedag i dag åt eran grabb och att även du fick en bra dag även fast det inte såg ut som det i morse :s

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

29 juli 2007 11:47

Sotaren: det blev en jättebra dag både för sonen och alla andra, till och med solen förärade oss med sin närvaro...

Jag tog nog ut mig lite väl, brukar få betala för sånt i efterskott, det tar att försöka hänga med i samtal med många...

Ha en bra dag nu!!!/kram

 
Ingen bild

Sotaren

29 juli 2007 12:34

Hej Maria :)

Va bra att det vart bra i går och att du fick sova ett tag idag och jag hoppas att det blir bättre under dagen det tycker jag att du förtjänar! :)

Jag kan förstå på sett och viss hur det är att försöka hänga med i många samtal, jag hade "turen" att få öronen av mamma så jag hör inte så bra :s man brukar få titta på mun och ansiksuttryck för att hänga med när det är mycket folk och "oliv".:(

Jaha nu ska jag iväg och jobba och senare ska jag till stan och träffa HON, så vi hörs lite senare :)

Du får ha det så bra du bara kan, Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

29 juli 2007 13:59

Sotaren: Ja visst är det ansträngande att försöka höra och många ord försvinner i livet runtom... lättast är ju när man bara är en tre till fyra som mest och håller samtalen något disciplinerade och inte talar imunn på varandra...

Jobba lugnt och ha det så trevligt med HON!!!

Kram på dig

 
Ingen bild

Sotaren

29 juli 2007 16:31

Hej igen Maria :)

Ja det har varigt jobbigt nu när man har varigt på Yran, mycket ljud och annat stök runt om.

Ja jag ska försöka att ta det lugnt med HON, hon har äldsta sonen med sig hit upp så det blir nog lugnt, lite film och allmänt lugnt, så roligt kan det vara :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

29 juli 2007 17:44

Sotaren: Ja, det förstår jag så då är det ju bra att du ska ta det lite lugnt nu då... Hur många barn har HON och hur gamla är de???

Barn är roligt men ibland komplicerat... Jag har ju som sagt fyra pojkar så jag vet juhur roligt det är!!!

Ha en bra kväll nu/kram

 
Ingen bild

Sotaren

29 juli 2007 18:29

Hej igen Maria :)

Ja hon har två stycken barn, "J" är 1år och 7mån och han är hemma hos sin pappa, och "L" är 4år och det är han som är här uppe med HON.

Barna är jätte snälla och trevliga men det är allt runt om som jag blir irriterad på! :s
ha ha men det är inget jag kan ta här, det kan komma folk som kan känna henne :s tyvärr :(

Det blev inte att jag skulle träffa henne nu i eftermiddag/kväll hon orkade inte träffas? Ja jag vet inte?

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

29 juli 2007 18:36

Sotaren: Så synd då!!! Dels kan ju 4-åringar suga musten ur en... Sen kan det vara mycket annat, jag vet ju inte för jag vet ju inget om hur länge, hur allvarligt allt sånt och sen som du säger allt kring som kan tråka, bråka och irritera...

Har en mail om du vill...
mlejonungenathotmail.com

Ha dfet gott i alla fall ikväll och lugnt*ler*

kram

 
Ingen bild

Sotaren

29 juli 2007 19:14

Hej Maria

Det ligger på Hotmail nu om du får tid över? :)

Hoppas att du målar lugnt nu :)

Jag kommer att finnas i närheten :)

Kram / Sotaren

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards