Direktlänk till inlägg 5 juli 2007

Jag tror att man skulle förvånas

Av maria - 5 juli 2007 20:47

Om man tog och jämförde en massa siffror i det blå.....


Det jag tar upp nu är inte på något sätt att jämställas med varandra, det är inte brottet i sig utan vad det gör...


Var tionde svensk kvinna sägs bli misshandlas fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt av någon i sin närmaste omgivning, man räknar på ett stort mörkertal här, så tänk er själva....


Hur många kvinnor gör det i er omgivning, eller är det umgänget bara de priviligerade???


Jag beräknar att om så många kvinnor far illa på ett eller annat sätt så far minst lika många män illa på dessa sätt och då blir det ytterligare "fall" i varje människas umgänge... Hur många män skulle det bli i ett grannskap?


Om vi på detta lägger till alla som har varit sexuellt, fysiskt och/eller psykiskt förgripna på som barn så får vi ännu fler "fall" runt oss och tar vi då oxå de som genomlider det i dagens nu så blir det ännu flera... Då blir det en del som blir dubbelfall.


Vilket för mig vidare till "offerrollen", stigmatiserandet. Om vi nu tar och lägger till alla sjuka som ytterligare "offer" och vi kan fortsätta på det viset länge till så kommer vi fram till att det är ytterst få runt oss som är priviligerade nog att inte hemfalla till offerrollen men observera att då på mycket olika sätt...


Det här är viktigt! Ju större offer vi gör av de som kan anses sådana vara desto större svårigheter ger vi dem att hantera sina liv och sin tillvaro. Offerrollen är inte lätt att bära, inte sjukrollen heller men om man vägrade att vara ett offer och tilläts vägra det skulle det då vara lättare att anmäla, säga emot myndigheten i vit rock (läkaren), skulle det ge den, som erfarit brott mot dem eller annat, en väg att leva som en som är fri att verkligen leva och inte huka sig fram i livet??? Eller är själva offergörandet ett klargörande om skuldfrågan??? Varför tycker då våldtäkts "offer" så illa om att bli kallade för  offer???


Detta var en allt för djup sorti till kudden för natten... Imorgon kanske jag har fått iordning på det....


Hoppas på en god natts sömn!!!

 
 
K - Magalös

K - Magalös

6 juli 2007 00:31

Det blev nog lite djupt så här på nattkröken...
Det jag kommer fram till är att om det finns någon "normal" familj så måste den vara "extremt" sällsynt. Alla familjer har någon typ av ryggsäck, eller...
Sov gott!

http://mag-o-tarmsjukdom.blogspot.com

 
Ella

Ella

6 juli 2007 07:31

Det är svåra frågor och tankar du har. Jag måste erkänna att jag relativt sällan ser människor som offer. Dels för att man många gånger faktiskt har ett val att bli offer eller tillåta sig själv bli sedd som offer men just också för att om man ser andra som offer så tar man ifrån dem deras möjligheter att själva påverka sitt öde. Man gör dem till viljelösa stackare som inte kan leva sitt eget liv. Jag tror, eller hoppas att oavsett vad man går igenom eller har gått igenom så har man alltid flera valmöjligheter och då är man inget viljelöst offer längre. Visst, man var det kanske när man blev våldtagen eller utsatt för annat hemskt, men där efter… I varje ögonblick därefter har man haft ett val. Sedan inser jag naturligtvis att det inte är lätt att göra de valen, inte alls! Många gånger saknar man stöd av både vänner och samhälle och ensam är inte stark. Men så länge man kan påverka sitt eget liv är man inte ett offer… Eller?

Fast detta gäller naturligtvis bara vuxna, för barn är i en annan situation, där är det vår skyldighet, alla vuxnas skyldighet, att se till att de inte FÅR bli offer…

Å…. nej, detta var svåra frågor. Jag måste tänka vidare…
Återkommer.

http://livetefter.blogspot.com

 
Gisan

Gisan

6 juli 2007 07:56

Mycket tänkvärt! Kramar...

http://gisan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

6 juli 2007 08:37

Gisan: Ja, tänkvärt är nog det enda det är för det är inga sanningar utan bara funderingar, men det sa jag ju redan i inlägget...

Kramar på dig!!!

 
Ingen bild

maria

6 juli 2007 09:04

Ella: jag har på detta inlägget gjort så att jag godkänner kommentarerna först... Jag gör så på vissa inlägg för att jag inte vill ha möjligheten till något olagligt på bloggen som hets mot grupp etc... Kolla det själv på din anonym som skulle skära av... på alla... Det är du som ansvarar för kommentarerna hos dig...

Till din kommentar: Läs Stigma av Erving Goffman och Gendered situations, Genderes selves av Judith A Howard och Jocelyn Hollander, bra läsning och roande...

Tänk på din reaktion när tösen drömde... Många vuxna väntar inte när barnet ramlat för att se hur det gick utan överreagerar och därmed ser barnet på det som olycka...

Så kan det gå till när ett barn varit utsatt för övergrepp, barnet har inte ord att beskriva sin upplevelse och om vuxna då lägger ord/benämningar i munnen på barnet så blir det den vuxnes definition av situationen som färgar barnets upplevelse. Istället för att vänta och låta barnet växa fram till att den har ord för det skedda... Vilket kan ta tid...

Visst har vi ett val! Men då har du och jag inte gått igenom alla dessa förhör, rättegångar och undersökningar och blivit sedd som, behandlad som och oxå sett dig själv och behandlat dig själv som... Så jag tror att det är lättare för dig och mig att se det självklara valet men ack så mycket svårare det är för den som upplevt det hela att göra...

Hm, Våra huvuden läscker snart som såll *skratt*

Kram på dig!!!

 
Ingen bild

maria

6 juli 2007 09:08

K-Magalös: Hm, ja för dig var det ju verkligen på nattkröken... Efter en så arbetsam dag???*ler*

Jag tror som du att det är nog oerhört sällsynt med helt intakta familjer på alla sätt och vis... Alla har något i ryggsäcken som du säger vilket förresten är en av mina favorit metaforer för livserfarenhet, man samlar på sig i sin ryggsäck och då och då rensar man för att få ett något lättare bagage på färden...

Kram och hoppas att du sovit gott!!!

 
Annelie

Annelie

6 juli 2007 12:24

Tänkvärda inlägg du har.Mycket intressant.
Jag har själv varit i ett slags underläge,där valet inte var så lätt.Jag tycker det är att förenkla om man påstår att man kan välja utgången själv...offer eller icke.Jag väljer att avstå att gå in på mer här/kram

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

6 juli 2007 12:41

Annelie: Ja, det är väl just att tänka som är grejen...

Jag håller med dig som du ser i en kommentar ifrån mig ovan... Det är inte så lätt att välja som du säger... Jag har befunnit mig i ett flertal underlägen, ett par riktigt svåra och jag kunde inte ha valt men med åren på nacken så har jag kommit dithän att jag väljer att avstå roller jag blivit iklädd, om du förstår hur jag menar.../stor kram på dig!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards