Direktlänk till inlägg 2 augusti 2007

Så nu tänkte jag fortsätta min lilla

Av maria - 2 augusti 2007 11:50

tankeserie för dagen...


Hos Ella gick även funderingarna kring detta med minnet som är en mycket underbar mekanism hos oss människor... Det funderades kring varför känslominnet inte känns lika som det gjorde när man upplevde det och varför man inte ens får fram en del minnesbilder kring saker som man då trodde var bland det största i livet som hände...


Jag tänker att det jag upplevde som tjugoåring, gav mig en känsla och ett minne då, under åren så utvecklas, växer och förändras jag och i takt med att jag gör det så kategoriserar min hjärna om i minnesbanken (kortet) och därmed förändras,  inte minnena, utan prioriteringen av minnena... Det som jag upplevde som den största glädjen i livet som sju år, när jag fick min första nya cykel och som jag cyklade på inomhus direkt, ger ju inte mig samma glädjekänsla idag även om det är ett lyckligt minne...


Så jag menar att minnet förändras inte utan hjärnan prioriterar minnena annorlunda i takt med att vi som personer förändras med tiden och ibland oxå efter behov för att skydda...


Det är ju förstås som vanligt bara mina egna luddiga och halvdimmiga resonemang...

 
 
Ingen bild

Dubbelörnen

2 augusti 2007 12:46

Återigen så rätt så... Även om känslan inte är den samma så kan man förnimma glädjen el sorgen i minnesögonblicket. Minnet är så mycket, känslor, bilder, dofter, förnimmelser...

Kramar

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 13:04

Dubbelörnen: Tänk så samspelta vi är idag,fniss... Men precis så är det...

Kramar

 
Gisan

Gisan

2 augusti 2007 13:45

Tack för svaret! Det var vad jag ville veta i första hand. Om det innebar att hon skulle behöva en transplantation. Jag är ganska lugn när det gäller detta. Inte för att jag inte bryr mig. Men något i magen säger att det kommer gå bra. Kramar....

http://gisan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 14:33

Gisan:Ingen orsak! Du menade alltså om det gick med bara en! Okej, det gör det ju...Kramar

 
ella

ella

2 augusti 2007 17:22

Du har rätt igen. Som vanligt ,)

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 17:24

Ella: Fast jag tänker som du sa att du skulle vilja få bestämma vad som ska minnas och hur, nu är det ju faktiskt din hjärna som bestämmer och den bråkar och resonerar förmodligen med ditt hjärta om det oxå....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards