Alla inlägg den 13 augusti 2007

Av maria - 13 augusti 2007 21:24

livsflanör och gnällspik ta och säga godnatt till denna dag...


Ska upp imorgon med minstingen och jag vill så gärna kunna följa med på samtalet men det vet jag inget om huruvida jag klarar eller ej... Morgondagen får utvisa...


Så godnatt, sov gott och dröm sött ni alla i cybern!!!

Av maria - 13 augusti 2007 19:38

känna samtal på sitt lekis, det ska bli spännande. Man skolar ju inte in lekisbarn utan att dessa antas kunna hantera sin dag i en ny miljö och med nya barn och fröknar.


14-åringen ska eventuellt få komma i morgon eftermiddag och träffa sina klasslärare, eller hoppsan, handledare heter det nu för tiden ja... Handledare, alltså en som handleder elever i lärandet eller inhämtandet av kunskap...


Imorgon och på Onsdag är maken ledig. Det är faktiskt, eftersom han bytte jobb i början av sommaren, den enda ledighet han har i sommar... Två dagar... Inte mycket... Skönt ska det bli ändå, för mig, han ska jobba på med staketet och kanske sätta in toalett och handfat eller vad det nu blir, så ledig, ja, det kan ju vara ett sätt att ha ledigt på...

Av maria - 13 augusti 2007 18:06

säkert kort med grillad kyckling... Alla äter utan prut och blir mätta och nöjda!


Det var ett tag sen det blev något klokt eller annat skräp här så då får det bli idag:


"Det näst bästa efter att veta något är att veta hur man skall ta reda på det"


av Samuel Johnson






Den håller jag faktiskt med om... Det är inte så viktigt med vad eller hur mycket man vet, det är viktigare att veta hur man kan ta reda på det man vill veta...


Hoppas nu på att kvällen fortsätter bra!!!

Av maria - 13 augusti 2007 16:30

här på eftermiddagen och har rengjort och oljat en del i badrummet men nu är det snart dags för mat...


Grillad kyckling, ris och curry och sallad förstås... Gott, jag älskar kyckling skulle kunna leva på det för jämnan...


Solen lyser nu här och det är riktigt varmt men fortfarande så där klistrigt.


Jag hoppas på en bra kväll!!!

Av maria - 13 augusti 2007 13:43

men jag har inte fått någon orderbekräftelse ännu, måtte det inte bli en upprepning på duschhistorien...


Nu är allt klart, sonens kamrat åker imorgon och då får sonen ägna sig åt att packa och bestämma vad han ska ha med sig och vad som blir kvar här... Han har inte tagit tag i att boka in övningskörning med maken, såg istället till att såra maken ordentligt och tyckte väl efter det att det var svårt att boka något med maken efter det... Jag har därför sagt att han får pengarna som ska vara till körkortet, ja inte själv för då är de borta inom en vecka, vi löser det på annat sätt.


Han vill, säger han, vara kvar här över min födelsedag och kräftskivan på fredag, trots att han inte äter kräftor men det är väl för att han vet att vi av tradition ser kräftisen som en del av firandet av min födelsedag, ja, jag vet inte men något är det väl i alla fall... Så hur som helst, på lördag, åker vi och lämnar honom och de saker han vill ha med sig... Ingen av oss vuxna vet egentligen hur detta ska gå men, det är bara att köra så får vi se vart det landar...


Jag, som snurrade lite här nyss, önskar och hoppas på en bra eftermiddag!!!!

Av maria - 13 augusti 2007 11:01

I Dn idag går att läsa om en undersökning om grundskoleelevers skolkvanor och att detta är en inkörsport till normbrott och ett asocialt beteende... Det sägs vidare att de som skolkar har en benägenhet för psykosocial ohälsa och riskerar att hamna i kriminella miljöer.


Det är nog sant och riktigt att det inte är bra att skolka men undersökningen blir inte presenterad på ett för mig tillräckligt sätt för att jag egentligen ska kunna tänka något om de siffror som anges... Det jag däremot kan tänka en del om är att jämställa storskolkande elever med kriminella och tungt missbrukande personer vilket ger att man redan dragit paralellen och därmed dömt ut...


Att socialtjänsten inte bryr sig om de skolkande eleverna och att skolan kan göra mycket litet annat än att erbjuda assistent eller spec.underv det är en sak men att då säga att det inte hjälper på grund av att eleven inte är i skolan, det tycker jag är en aning makabert av skolan... Ofta är det så att dessa insatser inte erbjuds förrän det redan gått så långt att eleven i fråga sällan deltar i skolaktiviteterna längre... Dessa insatser skulle denna skolpersonal som är utbildade på att se barn och barns behov och situation erbjudit för länge sedan så hade man kanske undvikit att komma till det att en elev väljer att vara frånvarande.


När elever behöver hjälp och föräldrar ber om hjälp i skolan så får de oftast till svar att det finns inga resurser och att det skulle vara utpekande för barnet om den fick en assistent (vilket får mig ytterligare att betvivla flexibiliteten och kreativiteten inom skolan) dessutom vill skolan helst ha en diagnos på barnet för att den ska kunna erhålla insatser av den kostnadstypen ( jag har själv mötts av dessa resonemang i skolan gällande ett eget barn)... Föräldrarna orkar inte hålla stången mot skolan, eleven halkar efter och till slut så sitter man i detta och då vill skolan helt plötsligt erbjuda de insatser de tidigare nekat av olika skäl...


Sånt gör mig en aning upprörd då det alltid skylls på alla olika bord och att ingen vill ta ansvar för de resurser som måste till på ett tidigt stadium, inte när nästan hela grundskolan är färdiggådd, då är det ju lite sent...


Tillägg: Som vanligt är det oxå trist, enligt mig, att man lägger krutet på att tänka, titta på, om vems ansvar detta är och vad för konsekvenser det kan ge istället för att leta och titta på orsakerna till elevers frånvaro.

Av maria - 13 augusti 2007 09:00

Vi har någon slags "mördarmygg" här, de surrar inte, märks inte men betten blir som jag vet inte vad, de är gigantiskt stora, som ett par femmor och de vätskar, hettar och kliar... Dessa har jag fått ett par av och de störde delar av sömnen för mig inatt men jag känner mig ganska utvilad ändå...


När jag kom in hit och skulle skriva lite så blev jag dessutom såå glad för jag såg att Fru Fundersam äntligen är tillbaka ifrån sin semester och hon har varit lite saknad av mig, tillhör liksom min normala hälsa på sväng.... Så... Härligt att du är hemma igen!!!


Idag har jag lite lagom varningar i från öronen men ska inte ta itu med något gigantiskt projekt, ska göra lite rent i badrummet för igår kväll beslutades vilket badkar det ska bli så det ska jag beställa här på morgonen... Vilket passar att pula med för här regnar det!


Jag hoppas på en bra förmiddag!!!

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards