Direktlänk till inlägg 2 augusti 2007

Jag läste ett inlägg

Av maria - 2 augusti 2007 10:02

hos Ella om de funderingar Ella skrev om, att "fånga dagen" och om vad det egentligen innebär...


När det gäller att fånga dagen så tycks många mena att det är att ta dagen som den kommer eller att göra sitt bästa för att det ska bli en värdefull dag och det kan nog så vara men... Jag tänker att om man endast tar dagen som den kommer så släpper man oxå på allt sitt inflytande och det egna formandet av sin dag vilket inte behöver vara negativt men som kan så vara...  Om man anstränger sig för att göra sin dag värdefull så kanske själva ansträngningen förtar det värdefulla, det blev en för stor arbetsinsats i förhållande till behållningen....


För mig så tror jag att uttrycket fånga dagen är förmågan att klara av att se till det lilla som alla dagar egentligen för med sig. Se vardagslyckan och känna den, tillåta sig känna den och inte förminska den eller förvanska den... Att fånga dagen tror jag är att kunna vara tillfreds med sig själv och sitt liv i det stora hela...


Jag hoppas på en fortsatt bra förmiddag!!!

 
 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

2 augusti 2007 10:19

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!! För mig är innebörden precis detsamma, många letar efter de "stora" händelserna, måste göra de "stora" sakerna, måste resa långt på semester osv. När man eg i det lilla kan uppleva en sådan oerhörd lycka. Att bara vara tillfreds med att man just idag har det bra...

Kramar min kloka vän

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Gisan

Gisan

2 augusti 2007 10:22

Jag har samma uppfattning som du om det uttrycket :-) Kramar...

http://gisan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 10:22

Dubbelörnen: Tack!!! Då fanns det i alla fall en som förstod vad jag menade... Visst är det lycka! Allt det andra är bara sånt man strävar efter för att man tror att det ska ge en större lycka...

Kram på dig själv min kloka vän!

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 10:23

Gisan: Det har jag nästan trott om jag utgår ifrån det du skriver och hur du skriver det...Kramar!

 
Christina

Christina

2 augusti 2007 10:37

Precis så är det!!!
Det är en stor konst att fånga dagen och visst skall man inte anstränga sig för att göra den så bra som möjligt för precis som du skriver så förtar det mycket.
Jag hoppas att du får en fin dag med sol och värme....
Kram

http://sockertoppan.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 10:39

Sockertopp: Precis! Se det lilla och låt den lyckan få vara så sann som den faktiskt är...

Hoppas du får en fin dag, solen kanske är hos dig idag för här har den försvunnit nu.
kram

 
Ingen bild

Dubbelörnen

2 augusti 2007 11:18

Du är ju hur rolig som helst!!! Skrattar så sonen vaknar, dvs väcker den björn som sover...

HÄlsa mannen att jag kommer på besök igen o då i ett mer pedagogiskt syfte *skrattar*.

Du är underbar, så härligt rolig.. Du blev min "tokroliga-höjdar-moment" idag, på tal om "fånga dagen". *gapskrattar*

Psst hade helt glömt bort detta med EUs nya arbtidsregler *skrattar så tårarna rinner*

Kramar

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 11:45

Dubbelörnen: det var det sista jag slet i mina små grå för innan jag blev sjuk så (eu reglerna).... Det är absolut ingen dans på rosor att vara arbetsledare.....

Kan ju erkänna att jag hade svårt att få ner det hela i skrift oxå för jag skrattade så att jag... ja... närapå gjorde på mig...

Det hela bara trillade ut ur fingrarna!!!

kramar

 
Elisabeth

Elisabeth

2 augusti 2007 12:07

Så bra och tänkvärt.. och helt riktigt du skriver! Så så bra..! Det är ju precis så jag tänker med min blogg...! Men jag tror också, att när vi befinner oss i ett kaos-läge så är vardagslyckan så bräcklig att vi måste leta lite extra efter de "guldkorn" som förgyller dagen..och som samtidigt ger oss styrkan att behålla vardagsglädjen..!

Såg linneskåpet... åh, dog jag nästan inte av avund..så snyggt det blev!!

Ha det gott min kloka vän..och livlina..Kram..

Ps. Hur gick det med Hobbe? Slog han sig.. eller kom han undan med blotta förskräckelsen?

http://himlastigen.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 12:15

Elisabeth: Hobbe kom undan med förskräckelse samt ett lite förebrående öga mot matte som om hon kastat ur honom ur sängen....

Visst är det så, ibland är det svårare att se vardagens guldkorn och man får, precis som du säger, anstränga sig lite mer...

Det är ändå grunden tror jag att det är i vardagen man måste finna lyckan och inte i de färre större händelserna...

Visst blev linneskåpet fint!

Ha det så bra vännen och en stor kram på dig!

 
ella

ella

2 augusti 2007 17:21

Ja du har nog helt rätt Maria!
Så bra sagt!

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 17:22

Ella: Tack! Det är ju så svårt när man ska kommentera en sån sak som hos dig imorse... Orden kommer inte ut rätt då man behöver tänka till ett varv extra eller två...

 
Ingen bild

Din E

2 augusti 2007 18:45

hmmmmm undra jag vad som är så roligt......

 
Ingen bild

maria

2 augusti 2007 18:55

Min käraste E: Det lär du bli varse om så småningom, när jag lärt mig mer...

 
Ingen bild

La famiglia

3 augusti 2007 23:55

Så får väl även jag sälla mig till dem som håller med dig maria. Jag brukar även tala om vikten av att njuta av det som är JUST NU och inte längta efter det som kommer nästa vecka.

 
Ingen bild

maria

4 augusti 2007 08:13

La famigliga: Tror att det är bra och viktigt... Vi vet ju faktiskt inget om framtiden på det sättet....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards