Direktlänk till inlägg 3 augusti 2007

En väldigt annorlunda

Av maria - 3 augusti 2007 09:35

utmaning har nu drabbat mig och jag ska göra ett tappert försök på mitt lilla egna sätt naturligtvis...



Reglerna är som följer:

  • Fundera ut ett ämne som du vill att någon ska skriva om (eller fotografera) och skriv ned det.
  • Välj ut cirka fem bloggare som du tror skulle vilja skriva om ämnet och tala om att de är utmanade.
  • Längst ned i inlägget klistrar du in listan över tidigare ämnen.

  • Du som blir utmanad får skriva så långt eller kort du vill om ämnet, du kan fotografera bara eller både skriva och fotografera. Du får välja fem nya bloggare men fler eller färre går också bra. Har du blivit utmanad flera gånger får du välja det ämne du tycker är roligast om du inte vill vara med två gånger.

    Här är mitt ämne:

    "Då gjorde jag bort mig"


    Jag skickar utmaningen med "Då gjorde jag bort mig" faktiskt tillbaka till Ella, till Gisan, till Kärleksdravel, till Annelie och till trollpackan



    Här är tidigare ämnen:

    "Då gjorde jag bort mig"
    ”Ett sommarminne”



    Ett av många sommarminnen i annorlunda form.....


    Jag tappar upp ett bad och tvättar av mig min mascara, lägger mig ner i badet och bara blundar. Kvällsdopp, nattbad, ljuvlig var känslan då man var barn och obehindrat kunde ta ett nakenbad utan att vara uppseendeväckande, den som ändå vore en älva, tänker jag och bakom stängda ögonlock ser jag en grupp barn, som leker och en av flickorna är jag.


    Barnen springer emot ett badkar, hoppar och tar emot sig i badkarskanten för att då slunga sig kraftigt bakåt igen med största möjliga kraft. Det var spännande, fnissandet var uppskruvat och jag minns hur det sprätte i hela kroppen på dem alla. Nu, tänkte jag. Nu ska jag ta det, språnget och få det största slunget för i kväll. De vuxna satt i köket, trötta och glada, de hörde barnens skratt, nöjt och glatt, alla utmattade efter den spännande kvällen.


    Nu gör jag det, tänkte jag. Nu tar jag språnget…. Jag tänjde min lilla kropp när jag försökte få upp den maximala farten på den lilla vägen fram till badkarskanten. Jag närmade mig, sträckte fram mina små händer för att ta emot mig och fångas av den härligt vilda känslan att slungas bakåt, suget i magen, håret som fladdrade…


    Plötsligt, allt blev svart, det blev vått, mörkt och otäckt. Jag drabbades av panik, det krälade på mig, överallt, det nyptes, gjorde ont, allt var svart. Jag fick vatten i munnen, jag spottade och fräste. De krälande monstren fastnade i håret på mig, krypen, de äckliga, svarta, nypandes krypen. Lampan lyste så starkt i mina ögon genom det våta och långt bort hörde jag hur de andra barnen skrek och grät efter hjälp, stolskrap och häftiga rörelser ifrån köket och så äntligen kommer de vuxna till min undsättning.


    Starka, rädda men beskyddande armar lyfte upp mig ur badkaret. En varm och skön famn. En handduk lindades om mig och vuxna händer försökte plocka bort de svarta nypande krypen ur mitt hår och ifrån min kropp, de satt fast överallt…

    Tryggt och skönt avtog paniken inom mig, jag kände mig dåsig och läpparna darrade av utmattning.

    Jag öppnar ögonen och tittar in i den vitkaklade badrumsväggen.  Tänk att berättade minnen skiljer så mycket ifrån den egna upplevelsen, det där var min bild men berättat skulle det bli: En kväll av kräftfiske där kräftorna förvarades i badkaret fram till kokandet av dem, barnen som lekte vid badkaret och jag ramlade i...


    Så det var ett sommarminne bland så många....

     
     
    Gisan

    Gisan

    3 augusti 2007 10:20

    Oj, det var ett sommarminne som heter duga! Ska ta mig an utmaningen alldeles strax. Kramar...

    http://gisan.blogg.se

     
    Nina på Johangården

    Nina på Johangården

    3 augusti 2007 10:22

    Den första versionen var bäst enligt mig. Och som bloggare och skribent FÅR man lägga till och ta bort vad man vill... det har jag lärt mig på skrivarkurserna. Poetic licence.. heter det. Ha en bra dag!

    http://ninajohangarden.blogg.se

     
    trollpackan

    trollpackan

    3 augusti 2007 10:23

    Aha..ja, gjort bort mig har jag gjort många gånger!*fniss*ska bara välja ut ett av tillfällena! haha!

    http://trollpackan

     
    Kärleksdravel

    Kärleksdravel

    3 augusti 2007 10:24

    Godmorgon =)

    Jag tar mig an utmaningen om en stund, måste tänka ut vad jag ska skriva + att jag vill nog vakna till liv med =)

    Hoppas du får en riktigt bra dag Kram!

    http://karleksdravel.bloggagratis.se

     
    Ingen bild

    Filifjonkan tackar

    3 augusti 2007 10:25

    Ojoj stackars du det där låter jobbigt..tror en Filifjonka som är glad du inte sagt till mig för jag avstår allt sådant, får se hur det går för dig med,,,arma barn i badkaret ojoj vilket trauma.

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:35

    Gisan: Ja, det var ett sommarminne och värst av allt så är det ju sant oxå... Kan vara så att det är därför jag inte gillar levande fisk eller skaldjur men jag äter kräftor i massor.....Kramar och lycka till...

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:38

    Nina: Så du har oxå gått skrivarkurser.... Efter en mycket ansträngande relation som jag lyckades ta mig ur så gav jag mig det i present, jag sökte till Wiiks skrivarlinje och kom in, man söker på skrivprov, det var underbart ett helt år att bara skriva på...

    Jag gillar att skriva i den formen, här och nu även om det var då men utifrån upplevarens syn....

    Ha en bra dag!!!

     
    Ella

    Ella

    3 augusti 2007 10:38

    Så gör jag ett nytt försök att kommentera (det fjärde ungefär idag) *suck*

    Du, det var inget dåligt minne det! Eller kanske var det just det? ,)
    Du berättar helt underbart, du borde börja skriva på en bok nu!

    Kul att bli utmanad, men jag gör ju bort mig var och varannan dag nuförtiden så det blir svårt att välja...

    http://livetefter.blogspot.com

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:42

    trollpackan: Ta dig tid du, jag väntar med spänning... Ha en bra dag!

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:43

    Kärleksdravel: Visst måste man vakna till liv först annars är det så svårt att tänka...Lycka till, väntar med spänning!

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:45

    Filifjonkan ska veta att jag äter så mycket kräftor när det bjuds, kanske jag ger igen på dem när de är röda och stilla...fniss.... Jag vet att fjonkor inte vill ha utmaningar och vara med på listor... Ibland har jag tagit fjonkan på en utmaning men inte skickat den till fjonkan... Det har jag gjort bara för att Filifjonkan har en så alldeles underbar sida som gör en såå glad!!!

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 10:48

    Ella: Jag har redan romanmanus, noveller, diktsviter klara, refuserade oxå men som kan fortsätta att arbetas på, som faktiskt fortfarande kan bli något... Vi får se, du kanske kan få läsa lite någon gång så kan du kanske komma med lite tips och råd....

    Då har du litet att välja ur då, ta dig tid och lycka till!

     
    Isabelle

    Isabelle

    3 augusti 2007 11:11

    Vilken upplevelse. Att du inte fick men. *skrattar*
    Du skriver fantastiskt bra!

    http://www.humleochdumle.se

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 11:13

    Isabelle: Tack! Har skrivit så mycket i mina dagar, text både att skriva och läsa vad vore livet utan det....

    Tja, men och men, jag kan nog vara lite väl mordisk ibland med en del såna där schläbbiga djur....fniss...

     
    Elisabeth

    Elisabeth

    3 augusti 2007 11:14

    En dröm i en verklighet, i en annan tid.. fint och ... asch, nu tappade jag ordet! Du vet, när man känner att du förmedlar dina känslor!

    En blivande liten Bergman kanske...? Men då måste man nog våga hoppa från trampolinerna.. och ta med sig sina alster från byrålådan..!!

    Ha det gott.. Kram..

    http://himlastigen.blogspot.com

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 11:20

    Åhh, Elisabeth Så du har lärt känna mig...våga hoppa från trampolinerna...fniss... Det har tagit många år för mig att överhuvudtaget våga skicka iväg manus till förlag och så har jag blivit refuserad naturligtvis, alla blir det ett gäng gånger, sen har jag då inte skickat iväg dem igen, till något nytt förlag utan lagt dem fint och beskedligt i refuseringshögen.....

    Ja, men det är roligt att det kan glädja andra här...

    Tack ska du ha och ha en riktigt ljuv dag idag! Kramar!!!

     
    K - Magalös

    K - Magalös

    3 augusti 2007 11:23

    Kräftor är det ju snart dags för. När jag var liten fick vi mycket kräftor, dock inte något fyllt badkar, men i plåtbalja. Var till min kusin i går som frågade om jag kom ihåg när kräftorna rymt under natten. Det var visst alldeles svart på gräsmattan med kräftor som kröp tillbaka mot vattnet. Jag har inget minne av det, men jag tror att dom lyckades fånga dom flesta innan dom nådde vattnet och friheten!
    Om en vecka kl.17.00 är det dags igen, men nu finns det knappt några kräftor kvar i sjön. En av dom få sjöar med flodkräftan kvar.
    Fiskar ni kräftor själva?

    http://mag-o-tarmsjukdom.blogspot.com

     
    Ingen bild

    maria

    3 augusti 2007 11:29

    K-Magalös: Nej vi fiskar inte kräftor själva idag... Jag har nog bara varit med två gånger och det var när jag var barn... Ja, kräftrymningen det var oxå en grej ju....

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av maria - 29 oktober 2007 18:31

    särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

    Av maria - 29 oktober 2007 07:02

    Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

    Av maria - 28 oktober 2007 08:00

    Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

    Av maria - 26 oktober 2007 19:30

    Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

    Av maria - 25 oktober 2007 12:49

    och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

    Presentation

    Omröstning

    Hur har du hittat hit:
     gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
     som en länk hos en annan blogg
     någon tyckte att jag skulle kika in här
     genom en kommentar som du lämnat någonstans
     jag bara slözappade runt på olika bloggar
     annat

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31
    <<< Augusti 2007 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards