Direktlänk till inlägg 21 augusti 2007

Jag sa ju det

Av maria - 21 augusti 2007 15:48

att när skolorna kommer igång så infinner sig sommarvärmen och håller på att få en däckad... Här smälter vi snart bort, tur att det fläktar lite oxå...


Alla barn hemma och nöjda och glada, 14-åringen hade följt med några klasskompisar hem på lunchen och umgåtts med dem, så skönt han verkar mena det han sa igår...


Tvättmaskinen går varm och jag har haft en mindre snurr men annars så är det mest tankar och funderingar hos mig...


Jag har läst många inlägg om socialstyrelsen och de 90 diagnoserna och de förändringar man funderar över att få till stånd... Alla inlägg jag har läst har berört mig och alla inlägg jag har läst i saken har fått mig att koka en aning över hur man vill/tänker sig att behandla sjuka människor... Jag har alltid arbetat med de svagare grupperna i samhället, däribland sjuka människor och nu har jag blivit sjuk själv, det jag kan förfäras över är att det är en grupp som inte kan försvara sig, inte kan hävda sin rätt i sak... 


Jag har inte orkat kommentera, vilket jag oftast gör och bara det känns illa... Men kanske som jag skrev i mitt sista inlägg igår så orkar man inte ta till sig allt när det är mycket, även om det kan beröra en själv... Då kan jag inte låta bli att tänka på alla de bloggar jag besöker där bloggaren är sjukskrivna eller har sjukersättning... Hur de måste känna sig, man blir uppmålad som den svaga länk som suger ut samhället och som att man egentligen inte är sjuk, då hamnar man som utpekad snart i såna tankar om sig själv i andra sammanhang... Det skulle kunna kallas för diskriminering.


Vilka är vilka att göra en bedömning av vilka diagnoser som kan räknas till "diffusa"? Om ett gäng diagnoser idag blir klassade att vara "diffusa", vilka nya kommer då att klassas som det imorgon? Hur långt ska det gå???!!!


Tankarna mal på i ämnet och jag tror aldrig att det kommer ta slut men det jag hela tiden kommer fram till är punkten om människosyn... Det är ju ändå vilken människosyn man har som gör att man sätter ett människovärde, jag, dum och naiv som jag är har nog ändå trott att vi skulle försöka att hålla ättestupan och fattigstugorna stången men vem vet....


Nu hoppas jag på en någorlunda kväll!!!

 
 
gulligagumman

gulligagumman

21 augusti 2007 16:56

Man ska vara försiktig med att "tycka" och "tänka" saker om människor som är sjukskrivna. Det är så lätt att såra och kränka någon för smärta ses ju inte utanpå, eller utbrändhet osv. Man ska respektera varann helt enkelt.
Kram

http://gulligagumman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

21 augusti 2007 17:33

gulligagumman: Precis!!! Och inte är det det som de nya regelförslagen gör... De fullkomligen raserar för många människor som mår fruktansvärt dåligt ändå... Jag tycker att det är hemskt att vi ska ha en sån människosyn i det social försäkringsskyddet!!!!

Kram på dig!

 
Ingen bild

Din E

21 augusti 2007 19:23

Tack min älskade för att du orkar,,,,,,Idag lagade min kära en underbar lax med potatis och en kall sås ( vitlök och örter) för att jag blev tvungen att jobba över......

love you

 
Ingen bild

maria

21 augusti 2007 19:37

E: Mmmm, tänk att jag kan stå upp ibland så att du kan jobba över*ler och tycker synd om* istället för att laga mat, handla, diska, tvätta, sätta upp staket, bygga skjul och allt annat som du så ofta får göra utan min hjälp, för att jag snurrar... Tack för att du orkar...
SWAK

 
Ella

Ella

21 augusti 2007 21:29

Jag blev så illa berörd när jag läste allt om socialstyrelsen och sjuksrivningar och på bloggar där folk uttrycker diverse åsikter att jag bara inte orkade jag heller, annars hade jag nog också skrivit något.

Vissa saker orkar man inte bara för att de ligger för nära hem...

Kram vännen.

http://livetefter.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

21 augusti 2007 21:32

Ella: Såå skönt att det finns fler än jag som bara kände att: Nej, jag orkar inte... I ämnet i fråga...

Kram på dig vännen och hoppas att du haft en bra dag!!!

 
Annelie

Annelie

22 augusti 2007 19:27

Man kan bli förtvivlad för mindre.Det är tungt nog att ta tag i läkarbesök och annat som rör sjukskrivningen/pensionen

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

22 augusti 2007 19:29

Annelie: Det är hemskt att slå på den som ligger!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards