Direktlänk till inlägg 23 augusti 2007

Braskaminer var det ja...

Av maria - 23 augusti 2007 12:58

Jag har tittat och tittat och funnit en del men det är inget bestämt ännu...


En av de jag har har sett är mycket snygg och skulle passa bra mot tegelväggen men det står att den ska ha en fläkt som tillbehör och då blir jag frågande och lite mer skeptisk... men man får väl fråga vad det handlar om...  Jag tycker i alla fall att den är väldigt snygg!!!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

23 augusti 2007 13:51

Alla årstider har kanske sin tjusning.. men vad som är slutet eller början på respektive årstid - det är svårt att sia om!
Jag gillar inte heller kyla, som den "frusenhara" jag är, men en gnistrande vinterdag, då snön knarrar under skorna.. det är rätt underbart!

Ha det bäst.. alla årstider, och alla dagar..!

Kram..

Ps. Hur gick det med 14-åringen? Kom han rätt? Kram igen!

http://himlastigen.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

23 augusti 2007 13:53

Elisabeth: Håller med dig om årstiderna!

Nja, han kom rätt och sen blev det helt fel igen... Så nu gav han upp och är hemma resten av dagen... han har så svårt att hitta och läsa schemat... På förra skolan så läste de i block och det var lite annorlunda... Men det löser sig snart... hoppas jag...

Kram på dig, vännen!

 
Ingen bild

Sotaren

23 augusti 2007 14:32

Hej Maria :)

Åhhh en Contura 450, såg det på en gång! :)
Yrkesskada :) hehe

Törs man fråga vad dom vill ha för en sådan?

Har en till fråga, vilken höjd hr eran rökgaskanal för tillfället?

Hoppas att det går bra, och jag hoppas också att grabben får en bättre dag imorgon :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

Sotaren

23 augusti 2007 14:48

Hej Igen Maria :)

Glömde bort att fråga varför ni inte har tittat på någon kamin med sten så ni får behålla värmen längre t.ex 450T, 480, 520, 560T & K, 570, 670 om ni är intresserad av Contura, annars finns det andra sidor att titta på, www.camina.se www.lindstroms-kakelugnar.se www.eldabutiken.se bland annat sen finns det även fler sidor också att titta på kaminer :)

Jag får hoppas att det går bra annars :)

Kram / Sotaren

 
Ingen bild

maria

23 augusti 2007 16:58

Sotaren: De vill ha allt mellan 16-19000 för en sådan beroende på ställe...

Rökgaskanal du menar där röken ska ut i skorstenen... det är nog en 2,3-2,4 meter tror jag...

Du, måste man ha en sån där fläkt???

Jo, det kommer en med täljsten oxå, Brännö, den är fin den med men lite tyngre... Jag vill inte behöva göra något med golvet och vet inte riktigt hur mycket ett vanligt golv bär...

Det finns verkligen hur mycket som helst på denna marknad och det är jättekul att kika på... Vi får se vart det slutar...

Jag hoppas oxå på en bra dag för sonen imorgon och skolan är bra, de förstår att det är mycket och stökigt för honom just nu...

Kram på dig och hoppas att du får en bra kväll!!!

 
Annelie

Annelie

23 augusti 2007 18:37

Jättesnygg, men det är bra att du hör dig för ordentligt....lite småäskigt annars/kram

http://rospinglan.blogg.se

 
Ingen bild

maria

23 augusti 2007 18:40

Annelie: Ja, man vill ju veta ordentligt men jag känner mig lite trygg för jag har ju en sotarfe att rådfråga (ovan) och det är bra...Kramen

 
Ingen bild

Sotaren

23 augusti 2007 21:10

Hej Maria :)

Fläkten behöver man inte men den är bra att ha så ni får cikulation i huset. :)

Ja golv, det där beror alldeles på vad det är för golv, click, trä eller liknande, clickgolv tål inte mycket innan det kan börja spricka i spånten, trä tål mera men jag vet inte hur mycket :(
Jag kan förvarna er om att ni kommer att få göra lite åt golvet iaf :(

Jaha så ni har tittat lite på en täljstens kamin också, trevligt :) men dom väger bly bara så ni vet :)

Och jag som trodde att en 450 var dyrare, men och andra sidan så är dom ganska jävlig att sota :)

Hoppas att du har haft en bra dag idag trots allt stök på förmiddagen, hoppas att det går bra för grabben imorgon :)

Kram / Sotarfen :) haha

 
Ingen bild

maria

24 augusti 2007 10:36

Sotaren: Tror att det blir en 450T istället, maken gillade den bättre...

När det gäller golv så är det ju bara 180 kg så det ska ju inte vara så farligt och tyngden blir ju fördelad på plattan/skivan som ligger på golvet först och sen står braskaminen på den...

kramen på dig!

 
Anna

Anna

30 augusti 2007 08:22

Härlig blogg!
Jag kommer att följa dig, du ger mig kraft!
Ang. braskamin så ska jag oxå inhandla inom något år och försöker hitta en som jag tycker är bra, men det är verkligen en djungel. Bra att sotaren är här och ger delar med sig av sin kunskap!
/A

http://minigrisen.blogspot.com

 
Ingen bild

maria

30 augusti 2007 09:26

Anna: Tack! Alltid roligt när någon tycker om det här... Finner något gott för sig själv! Jag skriver nog en mycket blandad kompott av vardag och helg, husarbete, barn och spyr lite om min sjukdom eller kanske inte så mycket spyr som bara konstaterar att så här är det...

Alltid roligt med nya följeslagare på resan, kommer att kika in till dig under dagen så jag får se hur du har det!

Visst är det bra med sotaren! Det var en gång jag brast ut i nödrop här på bloggen och ropade på en sotare och så dök han upp... Inte illa va? Det gick dock inte lika bra med rörmokare, det var mest rörmokarnas fruar som dök upp och de ville inte dela med sig...fniss...

Ha en bra dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria - 29 oktober 2007 18:31

särskilt jag själv... Jag gav upp och har nu suttit och fnurlat på en ny blogg, en som går snabbt och som inte nekar mig inträde och som inte får lust att kasta ut mig då och då:)) Jag har trivts jättebra här på bloggagratis men jag har så lite tid d...

Av maria - 29 oktober 2007 07:02

Nu blev jag ju glad när jag kom in på bloggagratis och inte sur... De ska i eftermiddag påbörja arbetet med den nya servern så nu ska det nog fungera som vanligt snart igen:)) Det längtar jag efter!!!   Idag är dagen halvdan redan i från start så att...

Av maria - 28 oktober 2007 08:00

Men vem vet hur länge:) Jaha, dagarna har varit blandade med snurr och öronbus samt att jag då och då kommit in på bloggen och tänkt mig en liten cyberpromenad och så har jag inte kommit någonstans... Så jag tror att det måste vara en kombination av ...

Av maria - 26 oktober 2007 19:30

Dubbelörnen jag är på bristningsgränsen vad det gäller tålamodet med bloggen just nu....   Dagen har inte varit så bra, var redigt yrslig redan vid frukost och inte blev jag gladare över att jag inte kunde komma in på bloggen för att skriva, ännu min...

Av maria - 25 oktober 2007 12:49

och en smörgås, det behövde jag... En promenad är avverkad eller avnjuten, vilket som går bra... Ett stycke shoppingtur är oxå avverkad eller avnjuten dock inte med resultat att jag fick med mig det jag skulle ha hem men en hel del annat jag inte vis...

Presentation

Omröstning

Hur har du hittat hit:
 gjorde en sökning på nätet av något och sidan dök upp
 som en länk hos en annan blogg
 någon tyckte att jag skulle kika in här
 genom en kommentar som du lämnat någonstans
 jag bara slözappade runt på olika bloggar
 annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards